quick skrev:
Då ska det ju vara fullt möjligt att få det med mer överläpp iallafall. Hade varit intressant att mäta läktavståndet. Är det för mycket så är det ju inte rätt och då tycker jag att dom ska göra om det. Frågan är dom om dom behöver byta pappen oxå. Är ju inte kul med mer hål än nödvändigt.
Behöver de flytta på läkten är väl rimligt att lägga nytt papp. För det kommer ju ligga massa hål.
 
S
har dom intee använt sig av ströläkt?
 
LisaM82 skrev:
Kollade offerten igen precis. Så här står det i offerten som en av punkterna:

Uppsättning av befintliga rännkrok, takrännor, fotplåt samt stuprör runt om
På dina ny bilder ser man ju att du har fotplåt så då är den frågan ur värden.
 
Redigerat:
Som tidigare så ser det okej ut i stora helheten, takläggaren har använt sig av maxavståndet, så att få taket (läkt och ny papp) flyttat utan extra kostnad kan bli oerhört svårt, chansen är nästan obefintlig att företaget gör om ett arbete gratis om det inte förekommer några fel. Med fel menar jag att om det inte var fackmannamässigt utfört.
Dessvärre håller jag med dig TS att det kan skapa en viss oro att se "hålen".
Ring och prata med takläggaren och tegeltillverkaren och hör vad de har att säga om saken.
 
Enligt vad vi avtalat och fått beskrivet(bilder), samt referens i form av ett annat hus som gjort samma takpannor liknar/visar det inte samma utförda jobb. Anses inte det vara vilseledande isåfall? Vi har väl rätt till den konstruktion som vi fått beskrivet och överenskommet av utföraren. För det är inte detta vi har beställt...
 
Säger tillverkaren att läkning 38-40,5 cm är okej och om du nu verkligen har 40.5 så kommer du aldrig kunna få det bytt eller ersättning. Taket är då lagt enligt monterings anvisning och det är den som gäller.
 
LisaM82 skrev:
Enligt vad vi avtalat och fått beskrivet(bilder), samt referens i form av ett annat hus som gjort samma takpannor liknar/visar det inte samma utförda jobb.
Svårt för takläggare att göra alla tak helt lika. Bilderna får ni anse vara referensarbete och om inte ert tak är exakt lika i mått, blir det avvikelser. Som redan sagt, är måtten mellan pannorna enl tillverkarens beskrivning och då skall det inte bli några problem.
 
Är det dessutom lagt enligt anvisning så ser jag absolut ingen anledning till att vara orolig. Men naturligtvis ska du framför dina åsikter till takläggaren.
 
Nu är det så att vårt hus har inte en hög vinkel utan det kan lätt medföra att vatten ligger kvar i hålen(under takpannan) och åstadkommer fukt...det kan inte anses som fackmässigt. Man borde väl ta hänsyn till vinkel, utsatthet av väder och vind och möjligheten för att vattnet ska rinna ner (och inte genom/på takpappen). Tar man inte med det också i det så kallade fackmannamässighet, vi har även kontrakt enligt något regelverk/bok 8 typ...
 
Som sagt, det är svårt att få det omgjort om det är inom ramen för max/min mått!
Ditt alternativ just för nuet är att tala med entreprenören, tillverkaren sedan en besiktningsman och om alla säger att det är okej så är det tyvärr det man får rätta sig efter.
Jag förstår att du vill ha det omgjort (taket) men det är inte lätt att få igenom det om det är godkänt!
Nu vet jag inte om det är godkänt, ingen annan heller för tillfället, det finns bara ett sätt att ta reda på det.
Betala en egen besiktningsman, den kostnaden får du tyvärr betala själv, sedan om han säger att taket inte är godkänt, då kan du gå vidare.
Hoppas att det löser sig!
Missnöjda kunder är en dålig reklam!
 
Tyvärr tror jag du kommer ha svårt att hävda att ditt tak inte är fackmannamässigt utförd. Om jag hade lagt om mitt eget tak hade jag lagt en rad till (det verkar få plats), men det är ändå lagt enligt tillverkarens rekommendation.

Kom ihåg att pappen tål vatten. Den gillar inte UV-ljus, men det skyddar dina pannor den mot. Den tål inte heller att bli direkt utsatt för regn under längre perioder, men det skyddar dina pannor den också mot. Du behöver inte oroa dig för fuktskador i taket, även om det hade kunnat vara snyggare utfört.
 
Har för mej med dom här pannorna att det inte är hål utan att dom överlappar varandra så den under pannan tar regnet om ni förstår. Sen ska vi prata om hål i pannor så ska ni se VITTINGE KLASSISK där blir det hål.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Tack för alla svar, råd och synpunkter! Vi har lärt oss mycket. Imorgon är hantverkarna på plats igen och då ska vi diskutera med dem.

Vi uppdaterar hur det går.
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Kanske var enda sättet att få läktavståndet att stämma med måttet på taket.hur många pannrader är det nerifrån och upp ? nedersta raden räknas ej.
Det är normal praxis att man byter papp, läkt, vindskivor, tåbräda och samtliga plåtdetaljer när takpannorna byts.
Såvida inte taket byts inför en försäljning men då väljer man väl inte lertegel.
 
S
Jag tror inte du behöver vara orolig över pannornas montage, vet inte vart i landet du bor och hur man normalt monterar där, men hängrännorna sitter definitivt ivägen för snöraset när det väl kommer.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.