Var får man projekterad tomthöjd?? Kan inte se de på min Nybyggnadskarta!!!
 
wendelclark skrev:
Var får man projekterad tomthöjd?? Kan inte se de på min Nybyggnadskarta!!!
Jomen, nog framgår det på nybyggnadskartan väl?!
Vilken tomt har ni?
 
wendelclark skrev:
Var får man projekterad tomthöjd?? Kan inte se de på min Nybyggnadskarta!!!
Den höjden du ser på nybyggnadskartan är befintlig mark (innan du gjort något).
Sockelhöjden får du av kommunens byggnadsinspektör.
 
precis höjderna på kartan är bara på befintlig mark
 
wendelclark skrev:
precis höjderna på kartan är bara på befintlig mark
På vår nybyggnadskarta står: "Föreslagen höjd:
FG +29.30
FGG + 29.30"

Detta står i en ruta vid sidan av själva tomtillustrationen.
Jag kan inte tolka det på annat sätt än att det är just den höjden vi bör ha på vår tomt när den ska bebyggas.
Projekterad gatuhöjd anges vara +29,10.
 
På min nybyggnadskarta finns det överhuvudtaget inte med bokstäverna FG
 
matteochannika skrev:
Det som egentligen är intressant är höjderna som är angivna på situationsplanen(som ni förmodligen får från er husleverantör) och vilken föreslagen sockelhöjd ni fått på huset. S.H = sockelhöjd eller FSH (föreslagen sockelhöjd). Brukar stå "mitt i" huset på situationsplanen.

Sockelhöjden är där träfasaden börjar, alltså inte nedre delen av grunden. Generellt så är det alltid bättre att sätta ut huset högt, snarare än lågt.

Ring till Lantmäteriet och kolla när ni har utsättning av ert hus, åk ut och prata med lantmätaren och kolla av vad han tycker är bra.

Sen så är det ett s.k byggsamråd mellan byggherren (ni?) och kommunen (Ulf eller Sören, troligtvis), riktigt bra killar!. Försök att få upp ert hus så mycket det bara går (pruta inte på fyllnads sand!, pruta då hellre på lyx i huset, ni kan aldrig höja ert hus senare). Man vill hamna högt för att få en så bra avrinning av regnvatten/tinande snö o.s.v FRÅN huset snarare än mot.

Sen så ser ett högre hus oftast ståtligare ut.

Hoppas det här hjälpte lite, nu är ju det här vad jag har snappat upp, det kan ju vara olika åsikter, så ni får ta det för vad det är.

Nu drar jag å hela familjen till Mallorca i 2 veckor, skönt som fan att få semester från allt vad husbyggande heter!

Ha det bra alla!

Matte
Ja visst är det ju så att man ska vara noga med att det vattnet ska rinna bort från huset och inte mot. Men ska ju inte överdriva med att sätta huset mer högt än nödvändigt det kan ju bara se dumt ut på villa kvarter men det är ju mina åsikter/smak.
 
Såg att belysningsstolpar kommit upp längs Volontärgatan... Det blir mer och mer "på rikt".
Och på Linskos tomt hade det hänt en hel del. Kuuul! :)
 
Birgi-e du i tjänst nu?Tyckte jag läste dig i morse..`?
 
Göran skrev:
Birgi-e du i tjänst nu?Tyckte jag läste dig i morse..`?

Jag skriver bara mina kåserier hemifrån, det har jag gjort under hela föräldraledgiheten. Är i tjänst först efter jul.
Hur länge är det kvar till dagen B(ebis) nu? *spännande*

 
birgi skrev:
Såg att belysningsstolpar kommit upp längs Volontärgatan...  Det blir mer och mer "på rikt".
Och på Linskos tomt hade det hänt en hel del. Kuuul! :)
Jag håller med att det känns mer på "rikt" nu när stolparna kommit på plats. Här är det 2 st som längtar mycket!
 
[quote author=birgi link=board=Hantverkare;num=1113060454;start=120#123 date=09/10/05 kl 22:07:50]


Jag skriver bara mina kåserier hemifrån, det har jag gjort under hela föräldraledgiheten. Är i tjänst först efter jul.
Hur länge är det kvar till dagen B(ebis) nu? *spännande*

[/quoteIdag var det beräknat, men ingen bebbe än...
 
Hejsan allihopa...

Nu är Robban och jag tillbaka till verkligeheten efter 1 vecka i Bulgarien.
Vi var upp på tomten igår och ser att det hänt en del för oss, men även att det hänt rätt så mycket runt i kring på andra tomter. I dag gjuts plattan..... samt att en del av materialet till huset kommer......

Nästa vecka kommer en del av stommen att vara rest, så att man kan se ungefär hur huset ska se ut. Jag läängtar såå
 
Göran skrev:
[/quoteIdag var det beräknat, men ingen bebbe än...
Hoppas ni befinner er på förlossningen nu med en liten världsmedborgare. Håller tummarna.
 
int än.... ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.