Kan någon hjälpa mig med vad detta är för ogräs och hur man får bort dem (dödar)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns som jag har provat alla medel som finns. Det ända som funkar är att "rycka" upp dem, men de har djupa o ganska bred rot.
Den förökar sig jätte snabbt o vi har många av dem över hela gräsmattan.

Tacksam för svar o lösning
 
Är det ingen som vet vilket ogräs detta är o hur man blir av med dem (utrotar) på ett enkelt sätt.
 
  • Gilla
SuperCharger
  • Laddar…
Det är spetsgroblad, Plantago lanceolata.

Punkbekämning med Stroller kombi borde fungera.

Groblad brukar trivas i hårt packad alternativt dåligt dränerad jord, så vertikalskärning och toppdress är troligen receptet på att konkurrera ut den på sikt.

Se till också att gödsla ordentligt och efterså gräsfrön över hela gräsmattan så det inte blir kala fläckar där ogräset kan etablera sig. Gräsmattan ser ganska trött och torr ut på bilderna.
 
Redigerat:
  • Gilla
rugbyanders
  • Laddar…
Det måste vara någon släkting till Groblad. Svartkämpar ser inte helt olika ut.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svartkämpar

Är du säker på att båda bilderna är samma art? Det är så mycket rundare blad på den övre bilden om än inte fullt så runda som groblad.

Edit: Jag skriver visst långsamt, men det var tydligen inte helt illa gissat.
 
Redigerat:
  • Gilla
rugbyanders
  • Laddar…
Rugbyanders, I en annan tråd diskuterar vi hur man importerar (inom EU) växtbekämpningsmedel för gräsmattor, utan att få "weed n feed"-effekt. I sverige finns ju bara gödslad bekämpning. Om du köper dessa koncentrat, kan du blanda och punktspraya där det behövs, dessutom med bättre effekt.
 
Då ska jag försöka hitta den länken.
Det sista jag använde var Loredo Quattro o det funkade inte som punkt spray.
 
rugbyanders skrev:
Då ska jag försöka hitta den länken.
Det sista jag använde var Loredo Quattro o det funkade inte som punkt spray.
Aj då, det var illa för det innehåller nämligen de flesta gifterna. Du kan testa med att köpa Scotts Weedol från ebay.uk. Funkar inte detta trots rätt doser så ser det illa ut.

Men jag är lite konfunderad, för jag har nämligen fått bra effekt av stroller kombi på just groddblad. Är du säker på att du gjort det enligt bruksanvisning? Alltså torra blad, god tillväxt och inget regn på några dagar?
 
Redigerat:
  • Gilla
rugbyanders
  • Laddar…
Detsamma med Loredo Quattron, lät du gräset vara i 5 dagar före applicering och 7 dagar efter? Samt var gräset torrt och inget regn inom 24 timmar?

Jag fick bra effekt på mina vanliga groblad. Jag använde handduschflaska och blandade 10 ml per liter vatten.
 
  • Gilla
rugbyanders
  • Laddar…
Ja 7 dagar efter men inte 5 dagar före. Jag får försöka igen. Sen kan jag nog öka dosen lite.
Tack för svaren.
 
rugbyanders skrev:
Ja 7 dagar efter men inte 5 dagar före. Jag får försöka igen. Sen kan jag nog öka dosen lite.
Tack för svaren.
Fast groblad har ju blad som växer väldigt lågt och antagligen duckar under gräsklipparen, så 5+7 dagar är nog inte så jätteviktigt för slutresultatet. 2+3 dagar borde duga med.

Det viktigaste är att det inte regnar bort och att man sprayar tillräckligt på bladen. Loredo Quattro är en riktigt bra kombination av ogräsmedel som bara ska fungera. Prova ha i ett par droppar diskmedel per liter också för att ta bort ytspänningen.

Efter 24 timmar borde du se att bladen börjar krokna lite smått, och efter en vecka ska de vara märkbart påverkade och börja dö.

Här finns instruktioner för samma produkt på brittiska marknaden: http://www.bayergarden.co.uk/Products/l/Lawn-Weedkiller-Concentrate
 
De har börjat krokna lite efter förra behandlingen. Jag följde rådet på förpackningen 1 ml till 1 l, men nu tog jag 10 ml till 1 l o det ska förhoppningsvis göra susen.
Jag ska göra en raid till om 3 veckor när jag ser vilka jag har missat o ska prova lite diskmedel i.
Tack för all hjälp o svaren.
 
rugbyanders skrev:
De har börjat krokna lite efter förra behandlingen. Jag följde rådet på förpackningen 1 ml till 1 l, men nu tog jag 10 ml till 1 l o det ska förhoppningsvis göra susen.
Jag ska göra en raid till om 3 veckor när jag ser vilka jag har missat o ska prova lite diskmedel i.
Tack för all hjälp o svaren.
Perfekt! 1 ml per liter vatten är om man sprider med vattenkanna, 10 ml per liter om man sprayar.
 
nu har de börjat bli gula o vissna. Jag har beställt en ny flaska så om 3 veckor blir det en runda 😄
Medlet funkar jätte bra.
 
Lånar tråden lite har ogräs i gräsmattan och funderar på hur jag ska få bort dessa två ogräs sorter
Gräsmatta med blandade gröna bladväxter och enstaka lila blommande ogräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grön gräsmatta infekterad med ogrästyper, tät växtlighet som behöver ogräsbekämpning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle stroller kombi plus funka eller behöver jag något annat ?
 
Exxi skrev:
Lånar tråden lite har ogräs i gräsmattan och funderar på hur jag ska få bort dessa två ogräs sorter

.
.

Skulle stroller kombi plus funka eller behöver jag något annat ?
Den första är brunört (Prunella spp.). Osäker på den andra med liknar jordreva (Glechoma hederacea).

Stroller plus kombi ska fungera, men jag har inte haft någon vidare lycka med strollern.

Punktbekämpning enligt tråden "MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan" kommer dock ge garanterat resultat. Jag hade båda ovan ogräs förrut med de är nu puts väck.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.