PatrikJo skrev:
Sitter och läser Moniers monteringsanvisning (för det är väl monierpannor det här?), där finns det ingen tvekan om huruvida takfotsplåt ska användas eller inte.
Det är KEBE pannor.
 
Frågan är ju lite om det får plats en rad pannor till. Då kanske avståndet blir för litet. Och kapa pannor på tvären är väl inte aktuellt?
 
Redigerat:
Räknade antal rader. Så som det är lagt nu är det 19 rader. Minskar man avståndet så det blir helt perfekt lagt är det alltså knappt 50 cm. Det blir en panna till eller lite drygt.
 
LisaM82 skrev:
Takfotplåt har vi inte beställt. Tyvärr inget som vi hade kunskap om att det hade behövts. Vi visste lite vad vi ville ha och entreprenören fick flika in med resten. Han föreslog aldrig takfotplåt.

Men som ni påpekar ligger ju takrännan väldigt högt upp. Den lades dit för 10 år sedan och det har fungerat väl hittills så den hade vi inga tankar på att byta ut.

Ska se om jag kan ta bättre bilder ikväll.
Här är en bild från broschyren som visar hur leverantören har tänkt sig vattenfallet.

kebe.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Föregående bild var egentligen tänkt som svar till PatrikJO...

"Sitter och läser Moniers monteringsanvisning (för det är väl monierpannor det här?), där finns det ingen tvekan om huruvida takfotsplåt ska användas eller inte."
 
Enligt den bilden är ju en spelmån på 2,5 cm okej.
 
Då ska det ju vara fullt möjligt att få det med mer överläpp iallafall. Hade varit intressant att mäta läktavståndet. Är det för mycket så är det ju inte rätt och då tycker jag att dom ska göra om det. Frågan är dom om dom behöver byta pappen oxå. Är ju inte kul med mer hål än nödvändigt.
 
Mätte precis och det verkar som de har lagt läktavstånd på just 40,5 cm - hela vägen.
 
Ok, utifrån den bilden så skulle det kunna vara ok utan plåt.
Måttet 38-40.5 är ju satt från överkant läkt till överkant läkt. Men det eftersom läppen på pannorna ligger på läkten, så går det lika bra att mäta från nederkant på en panna till nederkant på nästa. Om det måttet är större än 40.5, så ligger de fel.

Edit: Du hade visst redan mätt. Då verkar pannorna ligga rätt.
 
Jo, så är det. Men som framgår av bilderna på takpannor i gräset så uppstår det hål. Onödiga hål. Så länge det inte blåser in vatten från sidan är det ok, eller i mindre mängder, då är det ok. Blåser det in från sidan, då kommer takpappen att testas kontinuerligt, vilket är onödigt. Att byta takpapp kostar nästan lika mycket som att byta pannor också.

Dessvärre blåser det oftast här från just den sidan som hålen finns på då alla hål tittar mot NV och det blåser i regel från NV här vi bor.
 
Är det monterat enligt anvisningarna så hade jag inte varit orolig. Men man kan ju alltid prata med takläggaren och se vad han säger. Vad man kan bedömma av bilderna så kommer det vattnet som eventuellt kommer rinna på pappen rinna ut under rännan. Så du märker ganska snabbt om det är några mängder. Fotplåt eller inte det är en ständig fråga. Både om den behövs och hur den ska monteras. Min uppfattning är att den är långt ifrån nödvändigt men absolut inte fel att ha. Kostar dessutom inte många kronor i sammanhanget.
 
Redigerat:
Jag hoppas att de här bilderna visar hur det ser ut. DSC01442.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DSC01445.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En del takpannor har skadats i transporten och flera av dem verkar de ha satt upp. DSC01446.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
quick skrev:
Är det monterat enligt anvisningarna så hade jag inte varit orolig. Men man kan ju alltid prata med takläggaren och se vad han säger. Vad man kan bedömma av bilderna så kommer det vattnet som eventuellt kommer rinna på pappen rinna ut under rännan. Så du märker ganska snabbt om det är några mängder. Fotplåt eller inte det är en ständig fråga. Både om den behövs och hur den ska monteras. Min uppfattning är att den är långt ifrån nödvändigt men absolut inte fel att ha. Kostar dessutom inte många kronor i sammanhanget.
Kollade offerten igen precis. Så här står det i offerten som en av punkterna:

Uppsättning av befintliga rännkrok, takrännor, fotplåt samt stuprör runt om
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.