Jag sitter och funderar på hur jag ska lösa isolering under fönster och på andra ställen där sågspånet sjunkit ihop i kåken.

Känns som man hört mkt dåligt förr om åren ang fog/byggskum.

Men finns det någon variant till ändamålet för en hemmapulare?

Om inte vilken modell ska ja använda?

Mvh/
 
tommib
Vad menar du med under fönster? Menar du mellan karm och regel eller i väggen under fönstret?
Jag skulle inte använda skum i något av alternativen.....
 
S
tommib skrev:
Vad menar du med under fönster? Menar du mellan karm och regel eller i väggen under fönstret?
Jag skulle inte använda skum i något av alternativen.....
det är fack där spån isolering ligger.
antingen spruta in lösull eller göra om isolering och använd riktig isolering som inte sjunker
 
tommib
Ja, jag misstänkte det men det var inte uppenbart från TS inlägg. Han kanske ville dreva med fogskum, något man brukar avråda från.

Håller annars helt med, spruta in lösull eller riv upp väggen och gör rätt med gullfiber eller annan riktig isolering. Som bonus får man sannolikt en rejäl energibesparing.
 
S
tommib skrev:
Ja, jag misstänkte det men det var inte uppenbart från TS inlägg. Han kanske ville dreva med fogskum, något man brukar avråda från.

Håller annars helt med, spruta in lösull eller riv upp väggen och gör rätt med gullfiber eller annan riktig isolering. Som bonus får man sannolikt en rejäl energibesparing.
tänkte du då sågspån runt fönstret?;)
 
tommib
Jag ville veta vad TS tänkte och vad han hade i sitt hus.... Folk har drevat med konstigare saker än sågspån...
Själv har jag drevremsa runt mina fönster :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S
kollegor har rivt där kläder, mattor och annat tyg varit isoleringen.
även om många gillar lösull av olika slag så har skivisolering fortfarande bättre.
 
Jag förstår att ny isolering såklart är optimalt. Men då jag vill ändra/förstöra så lite som möjligt så tänker jag att man där det är dåligt med spån helt enkelt borrar ett hål och blåser i nån form av skum. Och där det går att fylla isolerar med spån eller liknande.
Blir ju en mkt mindre insats än att börja riva och isolera på riktigt.

Mvh/
 
Redigerat:
tommib
Blås i lösull då, inte skum. Det är ett helvete att riva senare och kan även skada väggen i och med att det expanderar.
 
Jag kan väl inte blåsa in lös ull via ett 10mm hål?
Sen är ju lite av frågan vad jag ska använda för skum. Dvs nått som inte sväller så snabbt/mkt.

Mvh/

tommib skrev:
Blås i lösull då, inte skum. Det är ett helvete att riva senare och kan även skada väggen i och med att det expanderar.
 
tommib
Mitt tips är fortfarande att inte använda skum. Men du gör som du vill.....
 
Hur kommer det sig att du vill göra denna insats? Förresten, hur vet du att spånet sjunkit?
 
S
hellre ett större hål än flera små.
hur skall du va säker på att skumet fyller upp hela väggen?
 
Jag håller just nu på att riva där man fusk"isolerat" med fogskum....jag har bara en sak att säga...GÖR INTE DET!
Av flera anledningar....Fogskummet har inte täckt hela ytan som avsetts, trots flera och täta hål. Det sväller som sagt...och inte bara i den riktning du tycker är lämplig.

Sista anledningen är väl att då du upptäcker att det var ett misstag och du tagit dig i kragen och ska göra om jobbet, riktigt och på ett bra sätt (dvs. faktiskt isolera) så kommer du ångra bittert att du var så korkad att du använde en produkt som förstör en trevlig eftermiddag med kofoten så totalt som fogskum gör! Att riva är roligt, att riva något där fogskum är inblandat är som att först bryta bägge handlederna och sen få analklåda.
 
  • Gilla
kallun och 1 till
  • Laddar…
Anledningen till att jag vill komma undan med sån liten exteriör insats som möjligt är att det är ett gammalt hus där jag inte vill in o peta allt för mkt rent estetiskt.
Att isolera under ett fönster skulle innebära att plocka ut fönstret vilket i sig skulle innebära ett extremt stort jobb då det är stora fönster med diverse ömtåliga/spröda lister runt.

Eller finns det något annat alternativ jag missat?

Samma sak gäller hålen innanför syllen etc där det inte finns någon isolering. Har inga planer på att varKen plocka ner golv eller tak.
Menar ni att skum i någon form är sämre än luft?

Mvh/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.