Hej, vi har en tak firma här som lägger nytt tak på huset. Jag är dock orolig över takpannornas placering då det finns hålrum (sluter inte tätt) i nedre delen av takpannorna. Kan det komma in fukt, snö, regn där?

Är detta OK gjort?

tak1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tak2.jpg
tak3.jpg tak6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tak7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tak8.jpg
 
  • tak4.gif
  • tak4.jpg
  • tak5.gif
Redigerat:
Välkommen till ByggaHus!

Jag tycker det ser bra ut, men svårt att säga, för mycket beror på hur mycket pannorna ligger över varandra. Lite hål i underkant blir det, för pannorna är inte 100% lika och kan därför inte sluta helt tätt.
 
Tack Thomas33 för svar. Kan det dock fortfarande läcka in till underlagspappen, när det inte sluter tätt. Är det något vi ska kontrollera extra noga? Det är vårt första hus och nya husägare så allt detta är nytt för oss, och vi vill att det ska hålla lång tid framöver utan mögel, fukt problem med mera. Det är ett hus från 1959.
 
Takpappen tar det lilla som kan komma att läcka in mellan pannorna. Dock skall ni alltid hålla koll, så det inte finns någon trasig panna. Särskilt efter kraftig vind och stormar. Sen hoppas jag att ni även får en lång garanti på arbetet!
 
10 år har vi på försäkring.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Hur mycket överlappar pannorna varandra (i nederkant) ?
Det finns ju ett minsta mått som de måste ligga omlott vilket ska hindra vatten att komma in.

Känns arbetet tvivelaktigt utfört på något vis så kan det ju vara en billig försäkring att anlita någon för att besikta taket/arbetet innan ni betalar för jobbet.
 
Redigerat:
De är placerade enligt "angivna" fästen på tegelpannorna. De hakar alltså i varandra enligt instruktionerna typ 5 cm kanske. Dock ser man att det blir ojämnt på vissa ställen och hålor uppstår även på sidorna vid vissa pannor. Jag bifogar bilder. tak10.jpg tak 10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen så har de bara skärt av takpappen precis innan vattenrännan (dock under tegel), möglar inte den lätt då?
 
S
Har ni ingen fotplåt???

Alltså, längst ner där pappen slutar ska det sitta en plåt som leder ut vattnet i rännan.
IOFS. på 70talet var inte fotplåten så vanlig, jag har ingen på mitt tak, o förvisso är taket i risigt skick, men längst ner är där inga skador, så exakt hur viktig den är i verkligheten vet jag inte.
 
Nej, vi har ingen fotplåt. Vi överlämnade arbetet till byggfirman och utgick ifrån att de skulle kunna sitt jobb. Vi försöker kontrollera lite smått men upptäcker detaljer som gör oss fundersamma.

Här är en bild från annan vinkel som visar på hur det ser ut.
_1220181.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Placeringen av hängrännan ser konstig ut, i alla fall för mig där vi har snö på taken på vintern. Halkar den av ser den ut att ta med hängrännan. Eller, så tolkar jag bilden fel?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
S
Om man ser från råspontens slut, går pappen vidare ett par CM då eller slutar den jäms med råspontkanten?
Tycker också hängrännan ser felmonterad ut, skulle behöva bild från annan vinkel.
 
Allt på dina bilder ser korrekt ut finns inget fel på dom bilderna du lagt upp.
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
S
johan ivarsson skrev:
Allt på dina bilder ser korrekt ut finns inget fel på dom bilderna du lagt upp.
Jasså? Så hängrännan ska fungera som bromskloss åt snön? På den bilden han lagt upp ser det inte ut som att hängrännan sitter en bit under takets vinkel. Av bilden att döma är hängrännan felmonterad, men det kan vara en synvilla.
 
Ja det får sitta så ska man montera den så långt ner så snön missar den så gör vattnet gärna det också. Men upp i Norlander och delar av Norge så monterar dom rännan så lång ner ibland men inget som behövs i Skåne.
 
S
johan ivarsson skrev:
Ja det får sitta så ska man montera den så långt ner så snön missar den så gör vattnet gärna det också. Men upp i Norlander och delar av Norge så monterar dom rännan så lång ner ibland men inget som behövs i Skåne.
jaha. inte värst ofta vi placerar hängrännan långt ner då gör den ingen nytta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.