Tänkte slänga upp denna tråd på första sidan, det är så trevligt att hålla den vid liv.

Ni kronan-byggare som är på detta forum har ni någon aning om det är klart att det kommer att brytas en väg från lerbäcken (typ Hertsövägen), som ska gå nedanför de två nedre kvarteren och sedan fortsätta ut till Bensbyvägen. VI var upp på området för någon dag sedan och såg då att det bryts en väg neranför vårt kvarter som ser ut att komma från lerbäckshållet. (nedanför tomt 1-4) Kommunen har ju tidigare sagt att ingenting är bestämt....men är det så....varför bryta väg neranför tomt 1-4 annars.

Det är klart vem som ska grovplanera vår tomt nu så det kommer att ske sista helgen i augusti. Känns så kul att det börjar hända saker nu.

Jag och Robban har svårt att hålla oss från området, vi åker ofta upp dit för att prommenera med hundarna (minst en gång i veckan) Längtar så tills dess att det börjar vara mer folk där uppe så man får träffa sina blivande grannar.

Har ni någon aning när det är tänkt att de ska asfaltera vägarna. Blir det till våren eller?

 
Till Mia och Daniel

Jag har förstått att ni ska bygga ett lösvirkeshus, kommer det att bli en- eller tvåplans, hur stort kommer det att bli?

Vi kommer att bygga ett 1,5 plans hus på 171 kvm, med väldigt öppen planlösning på nedervåningen.

Känner ni några fler som ska bygga på området?
 
linsko skrev:
Tänkte slänga upp denna tråd på första sidan, det är så trevligt att hålla den vid liv.

Ni kronan-byggare som är på detta forum har ni någon aning om det är klart att det kommer att brytas en väg från lerbäcken (typ Hertsövägen), som ska gå nedanför de två nedre kvarteren och sedan fortsätta ut till Bensbyvägen. VI var upp på området för någon dag sedan och såg då att det bryts en väg neranför vårt kvarter som ser ut att komma från lerbäckshållet. (nedanför tomt 1-4) Kommunen har ju tidigare sagt att ingenting är bestämt....men är det så....varför bryta väg neranför tomt 1-4 annars.

Det är klart vem som ska grovplanera vår tomt nu så det kommer att ske sista helgen i augusti. Känns så kul att det börjar hända saker nu.

Jag och Robban har svårt att hålla oss från området, vi åker ofta upp dit för att prommenera med hundarna (minst en gång i veckan) Längtar så tills dess att det börjar vara mer folk där uppe så man får träffa sina blivande grannar.

Har ni någon aning när det är tänkt att de ska asfaltera vägarna. Blir det till våren eller?
Jag tror att det handlar om den cykelväg som ska gå nedanför ert kvarter och mynna ut till Bredviksvägen. Den vägen är det väl tänkt att Kronan-barnen ska cykla/gå till skolan på Skurholmen. (huuu, det är sååå långt)....
 
Linsko, vad krävs för grovplaneringsinsatser på er tomt? Vad kostar det?
Jag tycker f ö er tomt ser grovplanerad ut redan, det trodde jag den var?
 
linsko skrev:
Till Mia och Daniel

Jag har förstått att ni ska bygga ett lösvirkeshus, kommer det att bli en- eller tvåplans, hur stort kommer det att bli?

Vi kommer att bygga ett 1,5 plans hus på 171 kvm, med väldigt öppen planlösning på nedervåningen.

Känner ni några fler som ska bygga på området?
Hej Linda o Robert!

Det blir 1½plan. Ca 150+50kvm med vidbyggt garage. Vi kommer också att ha ganska så öppen planlösning på nedre plan.
Vi känner inte någon som ska bygga, bara att man vet några genom andra bekanta och så...
Vi brukar också vara på tomten, så skönt att släppa ut hunden där! Ibland far vi bara för att kolla om det är någon som har börjat och hur långt dom har kommit med dom husen som redan finns där, spännande!
Vi kanske ses där snart!
Ang vägen nedanför oss så har jag förstått att det är en bilväg till Lerbäcken. Men läste att birgi skrivit att det är en cykelväg...men jag tror nog mer på bilväg. Men vet ej säkert!
Han som ska ta bort stubbarna och fylla upp tomten skulle dit idag och kolla så jag hoppas att han börjar snart. blir snart otålig....=) Det finns ju egentligen ingen anledning att vänta. Alla Papper mm är ju klara. Så jag hoppas att han börjar NU! =)
Var bor ni nu? Bostadsrätt eller hyres?
/ MIA

 
birgi skrev:
Linsko, vad krävs för grovplaneringsinsatser på er tomt? Vad kostar det?
Jag tycker f ö er tomt ser grovplanerad ut redan, det trodde jag den var?
Nä den är inte grovplanerad. Vi har varit där själva och tagit ner endel träd, men det är det enda som är gjort. Sedan har det ju varit en stor sand och stenhög som är uttryckt över vår tomt, därunder finns skogsmarken med stubbar etc. Min sambo ringde kommunen i går för att de skulle komma och ta bort det, samt de stora stenar som är upplagda på vår tomt, för det var ju inte på tomten från början. De skulle göra det.
 
MiaoDaniel skrev:
Hej Linda o Robert!

Det blir 1½plan. Ca 150+50kvm med vidbyggt garage. Vi kommer också att ha ganska så öppen planlösning på nedre plan.
Vi känner inte någon som ska bygga, bara att man vet några genom andra bekanta och så...
Vi brukar också vara på tomten, så skönt att släppa ut hunden där! Ibland far vi bara för att kolla om det är någon som har börjat och hur långt dom har kommit med dom husen som redan finns där, spännande!
Vi kanske ses där snart!
Ang vägen nedanför oss så har jag förstått att det är en bilväg till Lerbäcken. Men läste att birgi skrivit att det är en cykelväg...men jag tror nog mer på bilväg. Men vet ej säkert!
Han som ska ta bort stubbarna och fylla upp tomten skulle dit idag och kolla så jag hoppas att han börjar snart. blir snart otålig....=) Det finns ju egentligen ingen anledning att vänta. Alla Papper mm är ju klara. Så jag hoppas att han börjar NU! =)
Var bor ni nu? Bostadsrätt eller hyres?
/ MIA
Nu bor vi i en hyresrätt på Östermalm. Lite surt att man bott i HR och inte i BR....man hade behövt kunna sälja en lägenhet nu och få lite vinst. Nåja, man får bita i det sura äpplet och spara och gneta.

Vad har ni för hund? Själv har vi två hanhundar. En Dvärgschnauzer och en Coton de Tulear (typ som Bischon Frisé) Det är ju suveränt med all skog runtomkring då man har hund.

 
linsko skrev:
Nu bor vi  i en hyresrätt på Östermalm. Lite surt att man bott i HR och inte i BR....man hade behövt kunna sälja en lägenhet nu och få lite vinst. Nåja, man får bita i det sura äpplet och spara och gneta.

Vad har ni för hund? Själv har vi två hanhundar. En Dvärgschnauzer och en Coton de Tulear (typ som Bischon Frisé) Det är ju suveränt med all skog runtomkring då man har hund.
Apropå hundsnacket : vi har en liiiten york-tikvalp! Verkar bli många vovvar på området ... :)
 
Tjena!

Och vi har en blandras! Det är mellan vhorster, golden och mamman till Ronja var en Tollare!
Hon älskar att springa omkring i skogen, härligt!
jag ringde idag till våran "byggare" islutet på nästa vecka skulle tomten vara färdig.... Grävföraren hade dock sagt att han inte kunde hämta fyllnadsmassa från gamla skyttebanan (där vi får hämta gratis) pga att vägen var för dålig...tror ni att det verkligen kan stämma? tyckte det lät lite konstigt...måste be min man kolla upp det!
Ha det!
 
När det gäller den eventuella vägen som ska förbinda Lerbäcken med Kronan (och även Bensbyvägen) så har jag iaf av kommunen tidigt i somras fått uppgifter om att vägen är just _eventuell_. Den jag talade med trodde att sträckan lerbäcken-Kronan kunde ligga ca 5 år fram i tiden. Om den alls skulle bli av (kostnadsfråga) och sträckan Kronan-Bensbyvägen var ännu osäkrare.
Någon som hört något nytt i detta ärende?
Jag hoppas att det _inte_ blir väg däremellan för ojoj vad trafik det blir framöver isf. :(
 
birgi skrev:
När det gäller den eventuella vägen som ska förbinda Lerbäcken med Kronan (och även Bensbyvägen) så har jag iaf av kommunen tidigt i somras fått uppgifter om att vägen är just _eventuell_. Den jag talade med trodde att sträckan lerbäcken-Kronan kunde ligga ca 5 år fram i tiden. Om den alls skulle bli av (kostnadsfråga) och sträckan Kronan-Bensbyvägen var ännu osäkrare.
Någon som hört något nytt i detta ärende?
Jag hoppas att det _inte_ blir väg däremellan för ojoj vad trafik det blir framöver isf.  :(
Hej. Min man hade pratat med kommun nyligt om just denna väg. Det är vägen som ska gå till Lerbäcken dom har förberett. Men det kommer mest troligt inte bli färdig på väldigt länge. Det är år jag då pratar om. Håller med om att det kommer att bli mycket trafik eftersom vägen blir mkt kortare för alla Lerbäcksbor som ska till björx, porsön bensbyn mm

 
Nu blir mina killar nöjda....två tikar inom närområdet....
Vi har tänkt sätta staket runt hela vår tomt, känns skönt att ha det då man har hundar. Det lär nog inte bli nästa sommar, men förhoppningsvis sommaren därpå.

Typiskt vårt bygglov dröjer........ klåparen som är husförsäljare på Lapplihus, har ansvaret att lämnat in alla papper. Han har dock inte gjort vårt hus som vi placerat ut på nybyggnadskartan skalenlig. Som tur var ringde Robban Stadsbygnadskontoret i Måndags och fick reda på det så att vi kunde komplettera med nya papper.

Så vi får vänta ytterligare en tid.....suck

 
[quote author=linsko link=board=Hantverkare;num=1113060454;start=60#62 date=08/11/05 kl 10:12:38]Nu blir mina killar nöjda....två tikar inom närområdet....
Vi har tänkt sätta staket runt hela vår tomt, känns skönt att ha det då man har hundar. Det lär nog inte bli nästa sommar, men förhoppningsvis sommaren därpå.

Typiskt vårt bygglov dröjer........ klåparen som är husförsäljare på Lapplihus, har ansvaret att lämnat in alla papper. Han har dock inte gjort vårt hus som vi placerat ut på nybyggnadskartan skalenlig. Som tur var ringde Robban Stadsbygnadskontoret i Måndags och fick reda på det så att vi kunde komplettera med nya papper.

Så vi får vänta ytterligare en tid.....suck


Jah förstår att det känns tungt! Det är så otroligt mycket pappers arbete innan man kan köra igång!
Har ni valt någon kvalitetsansvarig?
Sen måste ni boka tid för byggsamråd. Enligt papprerna som man fick hem så skulle kommunen ringa till oss för att boka byggsamråd inom 3 veckor efter att bygganmälan kommit in men det dröjde nästan tre veckor utan att dom hört av sig, då ringde vi upp. Nä, då var det så att VI skulle ringa för att boka en tid.
Blir less ibland för att dom säger saker utan att dom har riktigt koll på det...Det ordnade sig ju till sist iallafall...
 
Jo vi har valt kvalitetsansvarig. Vad har ni valt för bolag gällande byggfelsförsäkringen? Vad har ni betalat för den. Vi håller på att tjorva med det nu. Problemet är att vi inte kan ansöka förrän vi fått bygglovet, sedan har, iaf Bostadsgaranti, en handläggningstid på 2-4 veckor. Tänkt att allt ska tjorva så här på sluttampen. Ja fast det vore ju otroligt att allt skulle flyta på helt smärtfritt.
 
linsko skrev:
Jo vi har valt kvalitetsansvarig. Vad har ni valt för bolag gällande byggfelsförsäkringen? Vad har ni betalat för den. Vi håller på att tjorva med det nu. Problemet är att vi inte kan ansöka förrän vi fått bygglovet, sedan har, iaf Bostadsgaranti, en handläggningstid på 2-4 veckor. Tänkt att allt ska tjorva så här på sluttampen. Ja fast det vore ju otroligt att allt skulle flyta på helt smärtfritt.
'Vi har Gar-bo, men det ingår i huspriset för oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.