birgi skrev:
OK, det är lite olika vad som ingår i entreprenaden, för oss ingår byggfelsförsäkring i priset bl a.
Vad är det som ingår i de 50.000 som avsatts för grovplanering av tomten?
Det är väl den avgiften som vi inte är helt säker på än ,men har en mycket nära vän som kommer att utföra arbetet mm
 
Synd att denna tråd ebbat ut vill gärna veta mer om torgrim samt se bilder. Kanske får starta en ny.
 
Hej! Vill bara berätta att vi har tomt nr 1. Kul att träffa fler som ska bygga på kronan! Vi har fått klartecken idag att börja...så det blir så fort som möjligt. Det ska bli jätte kul och spännande! :)
 
MiaoDaniel skrev:
Hej! Vill bara berätta att vi har tomt nr 1. Kul att träffa fler som ska bygga på kronan! Vi har fått klartecken idag att börja...så det blir så fort som möjligt. Det ska bli jätte kul och spännande!  :)
Kul! Vi "hade" ettan ett tag innan vi bytte! :)
Vilken hustyp bygger ni?
Vi har 9:an och ska bygga ett Götenehus. Två plan i nyfunkisstil om 190 m2.
 
birgi skrev:
Kul! Vi "hade" ettan ett tag innan vi bytte!  :)
Vilken hustyp bygger ni?
Vi har 9:an och ska bygga ett Götenehus. Två plan i nyfunkisstil om 190 m2.
Hej! Kollade precis på kartan var "Nian" låg, tomten var större än våran också en hörntomt. Precis det man vill ha, iallafall vi! :) När ska ni börja?
 
MiaoDaniel skrev:
Hej! Vill bara berätta att vi har tomt nr 1. Kul att träffa fler som ska bygga på kronan! Vi har fått klartecken idag att börja...så det blir så fort som möjligt. Det ska bli jätte kul och spännande!  :)
Hejsan Mia och Daniel

Vi (Linda & Robert) ska bygga hus på tomt nr 5, så vi hamnar i samma kvarter. Har hört av Malin (Marcus lillasyster) - som jag jobbar med - att ni ska bygga på kronan, men det är först nu jag förstått vilken tomt ni ska bygga på. Ni skulle bygga ett lösvirkeshus har jag förstått, kommer ni att börja nu direkt då ni får tillträde till tomten? När beräknar ni kunna flytta in?

vi ska bygga ett Lappli-hus och ska börja bygga nu i höst. Vi hoppas kunna flytta in i slutet av februari.

 
MiaoDaniel skrev:
Hej! Kollade precis på kartan var "Nian" låg, tomten var större än våran också en hörntomt. Precis det man vill ha, iallafall vi!  :) När ska ni börja?
Bygglovet är klart, köksinredningen vald, byggstart i höst - inget avrop är dock gjort ännu. Det har pratats om inflyttning i februari.
 
linsko skrev:
Hejsan Mia och Daniel

Vi (Linda & Robert) ska bygga hus på tomt nr 5, så vi hamnar i samma kvarter. Har hört av Malin (Marcus lillasyster) - som jag jobbar med - att ni ska bygga på kronan, men det är först nu jag förstått vilken tomt ni ska bygga på. Ni skulle bygga ett lösvirkeshus har jag förstått, kommer ni att börja nu direkt då ni får tillträde till tomten? När beräknar ni kunna flytta in?

vi ska bygga ett Lappli-hus och ska börja bygga nu i höst. Vi hoppas kunna flytta in i slutet av februari.
Är ert bygglov klart, Linsko? Gjort avrop ännu?
 
Vi har inte fått vårt bygglov klart ännu hopppas att det inte dröjer så länge till, vi vill ju komma igång så fort som möjligt
.....ursäkta min okunskap avrop vad är det??
 
Hej Linda och Robert!

Har hört talas om er också genom Malin ;)
Men vi har inte heller förstått vilken tomt ni hade men nu är det utrett ;)
Tycker att det ska bli kul när det blir många yngre som bygger!
Vi har tagit bort alla träd från våran tomt, dock råkade min man glömma några träd eftersom han var och jobbade innan alla tomt pinnar var på plats. Men det är bara några enstaka små tallar men dom ska vi ta bor snart. Vi h ar bygglovet klart och igår hade vi byggmötet så nu är det fritt fram för oss att börja! :)
Vi börjar så fort som vår maskinförare får tid att ta bort alla stubbar och fylla upp tomten.
Ja, det blir ett lösvirkes hus, vi har ritat det själva och det är Norrbottens Byggservice som bygger det. Vi har valt att göra så mycket som möjligt själva. Daniel tycker att det är så roligt att bygga och snickra och dels att det blev billigare än att ta ett NF.
Vi har som mål att kunna fira JUL i vårt nya hem!!!! Så vi får hoppas på det!
 
Jo det är himla kul att det är många i ens egen ålder, de som ska bygga på tomt 7 är i åldern 27-30. Har inte så stor koll på de övriga som ska bygga i vårt kvarter. Vi ska eventuellt börja grovbereda tomten nästa helg. Sedan hoppas vi kunna gjuta plattan i börja av september...men allt hänger på bygglovet.
Vi har tänkt göra allt det invändiga själv för att spara pengar. Samt att vi kommer att måla huset utvändigt. Vi hoppas kunna ta över huset någon gång kring årsskiftet, för att göra det invändiga. Byggfirman kommer att bygga upp alla mellanväggar samt spika upp all takpanel, resten gör vi.....tillsammans med svärfar.

Har ni bestämt er för mycket av det invändiga. Kök, golv, badrum mm.
Vi är i full fart att räkna på kök och badrum. Vi har räknat på ett cremefärgat lantkök från K-rauta. Vi får ser vad det blir. Ikea har fått in ett nytt kök som heter Lidingö som är jättefint.
Det är så otroligt många val man ska göra så ibland blir man alldelsen snurrig. Sedan ska man samtidigt hålla koll på det tråkiga: budget, bygglov, kvalitetsansvarig mm
Men det blir himla spännande
 
linsko skrev:
Vi har inte fått vårt bygglov klart ännu hopppas att det inte dröjer så länge till, vi vill ju komma igång så fort som möjligt
.....ursäkta min okunskap avrop vad är det??
Avrop är när alla detaljer är valda (köksinredning osv) och huset faktiskt beställs, det är först då tillverkningen i fabrik börjar och man kan få ett leveransdatum!
 
Ni som tagit ner träd på tomten - vart har ni gjort av med de nedfällda och kvistade träden?? Våra ligger kvar vid tomten, ska man annonsera att den som vii får hämta? Några tips på hur man blir av med det?
 
linsko skrev:
Jo det är himla kul att det är många i ens egen ålder, de som ska bygga på tomt 7 är i åldern 27-30. Har inte så stor koll på de övriga som ska bygga i vårt kvarter. Vi ska eventuellt börja grovbereda tomten nästa helg. Sedan hoppas vi kunna gjuta plattan i börja av september...men allt hänger på bygglovet.
Vi har tänkt göra allt det invändiga själv för att spara pengar. Samt att vi kommer att måla huset utvändigt. Vi hoppas kunna ta över huset någon gång kring årsskiftet, för att göra det invändiga. Byggfirman kommer att bygga upp alla mellanväggar samt spika upp all takpanel, resten gör vi.....tillsammans med svärfar.

Har ni bestämt er för mycket av det invändiga. Kök, golv, badrum mm.
Vi är i full fart att räkna på kök och badrum. Vi har räknat på ett cremefärgat lantkök från K-rauta. Vi får ser vad det blir. Ikea har fått in ett nytt kök som heter Lidingö som är jättefint.
Det är så otroligt många val man ska göra så ibland blir man alldelsen snurrig. Sedan ska man samtidigt hålla koll på det tråkiga: budget, bygglov, kvalitetsansvarig mm
Men det blir himla spännande
Hej!

Vi har mest troligt bestämt oss för ett IKEA kök. Vi vill ha vita luckor. Sen blir alla vit varor i den nya rostfria, där det inte blir några handavtryck på. Tror att det blir bra!
Kakel till köket har vi hittat...=) Men klinkers, kakel till andra utrymmen har vi inte äns hunnit titta på men jag vet ungefär vad jag vill ha. Öppenspis måste vi bestämma oss för nu alldeles snart, men jag tror att vi funnit det vi vill ha. Måste bara ta och beställa den!
Ska ni ha någon?
Ja, det är jätte mycket att hålla koll på. Om ni inte fått bygglov än och väntar på det så är det bara att ringa till byggnadskontoret och trycka på, på det sättet fick vi vårt ganska fort. Trots att det var semester tider.
VAd roligt att ni också gör mycket själva. Det blir ju kul efteråt när man vet att man har gjort mycket själv...det bir som extra fint nästan! =)
Nu väntar jobbet!


 
birgi skrev:
Ni som tagit ner träd på tomten - vart har ni gjort av med  de nedfällda och kvistade träden?? Våra ligger kvar vid tomten, ska man annonsera att den som vii får hämta? Några tips på hur man blir av med det?
Tror inte att det finns så stort intresse för "Kvistarna" uppe på kronan ,utan det blir nog att beställa hämtning på träden och skogsmarken som ska tas bort vid grovplaneringen .
Eller kanske spara det själva till brasved ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.