Matzeball
Brukar man inte dela på kostnaden när det är flera som har gjort fel.
Husfirman har nog spec som säger hur förberedelsen ska göras och tomtköparen måste ha haft tillgång till denna men kanske inte du.

Om du har en grävmaskin så är du förmodligen inte bara privatperson utan använder den yrkesmässigt. Det här beror kanske också på tomtköparens uppfattning av dig och vad som har lett till hans och husleverantörens förväntan att du ska göra jobbet korrekt utan mer information än husets placering. Du och husföretaget hade tydligen en dialog inför grävningen eftersom garaget kom på tal utan tomtköparens inblandning och då borde de ha kunnat poängtera för dig hur jobbet skulle utföras kan man tycka.

Jag vet ju inte vilken typ av grävmaskin som krävs eller hur mycket jobb det är att slutföra detta men kanske inte så många timmar ändå. Det har säkert du koll på. 2 meter låter kanske inte så mycket men x omkrets på huset blir ju en del ändå. Det är bara att hoppas att det inte krävs sprängning också.

Jag skulle föreslå följande:
1. Tomtköparen hyr en minigrävare
2. Du är bussig igen och gör jobbet som en väntjänst
3. Tomtköparen står för materialet.

För mig verkar det inte som om det här skulle vara en så stor kostnad att det spräcker totalkostnaden för ett nytt hus. Man råkar nog ofta ut för oförutsedda utgifter i samband med det så det får nog tomtköparen ta faktiskt. För mig låter det inte som om husfirman har något de kan stämma dig för ärligt talat.
 
B
Jag måste nog hålla med de som säger att du måste vara kall i mötet med löpare och att du inte har nånting med tomten att göra längre.
Vilka pengar skulle det handla om för att återställa resten, dvs är det lönt för köpare att gå till tinget?

Jag ser det som en större risk att du råkar ut för mer problem och krav ifall du ställer upp nu och löser det sista än en eventuell ställning kan orsaka.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
MrPlow
Verkar vara en krånglig köpare. Låt köpet gå tillbaka och hitta en annan köpare.
 
Jag har inget i sak att tillägga och är inte kunnig på området, men som amatör så förstår jag inte hur husleverantören eller byggaren kan stämma dig? På vilka grunder? Vad ska de hänsvisa till att du brutit mot gentemot dem? Du har ju inget avtal och ingen relation till dem.

I ditt fall skulle jag köpt en kort rådgivning av en jurist som snabt ögnarigenom ärendet och säger om du bör vara orolig eller, inte samt hur du bör göra för att inte få framtida krav på dig om arbeten du nu eventuellt skulle göra på annans tomt inte blir bra. de du hittills har gjort är på egen mark, sedan har köparen köpt det med full vetskap om vad som gjort. Men att göra sama sak på annans mark är en annan ansvarsfråga för framtida fel. Jag skulle avstå.
 
Hållet med. Som jurist så ser jag inget annat än att köparen får lösa detta. Prova annars skicka en faktura på ditt jobb ("hota " med det). Sätt 10 dagar, skicka påminnelse. Sen går du till tingsrätten och begär köparen i konkurs då han saknar medel att betala fordran ;))).

cpalm skrev:
Jag är som sagt inne på samma spår. Detta faller under köparens undersökningsplikt och eftersom det är ett fel som lätt kunde upptäckas av någon med nödvändig kunskap har köparen därmed inte möjlighet att åberopa felet.
 
Har du sålt tomten som privatperson eller som bolag? Hur har kontraktet upprättats(typ mäklare/jurist eller t ex laddat ner och ändrat)? Finns där någon friskrivningsklausul?
 
Just det - glömde - vad hade du uppskattat kostnaden till för arbete och material för återstående jobb?
 
Matzeball
Selle66 skrev:
Hållet med. Som jurist så ser jag inget annat än att köparen får lösa detta. Prova annars skicka en faktura på ditt jobb ("hota " med det). Sätt 10 dagar, skicka påminnelse. Sen går du till tingsrätten och begär köparen i konkurs då han saknar medel att betala fordran ;))).
Skojar du eller menar du allvar?
Han kan väl inte fakturera ett jobb han har utfört på sin egen tomt som var avtalat att han skulle utföra gratis inför försäljning?
Jag tycker inte säljaren verkar vara den typen av person. Det låter oetiskt att ta till den typen av stridsmedel. Då skulle han bete sig som en "rå sälle" tycker jag.
 
Redigerat:
Selle66 skrev:
Hållet med. Som jurist så ser jag inget annat än att köparen får lösa detta. Prova annars skicka en faktura på ditt jobb ("hota " med det). Sätt 10 dagar, skicka påminnelse. Sen går du till tingsrätten och begär köparen i konkurs då han saknar medel att betala fordran ;))).
Undra varför advokater i filmer ofta anses som ohederliga? Ts har godkänt upplägget att han ska fixa tomten "gratis" dumt att gå och ljuga. raka öppna kort är det som gäller anser jag. -jag gjorde det här gratis men detta om 3 meter runt avtala vi inte utan det är din uppgift( köparen) att lösa.
Börjar man "ljuga" så åker man ofta dit. Säg om man tex skickar faktura på tidigare jobbet och det plötsligt visar sig att köparen har spelat in ett samtal mellan er, plötsligt tror jag att TS sitter risigare till om det blir stämning. Nä ta in en snabb koll från jurist som kollar av läget och lägg alla kort på bordet!
 
Som jag ser det så borde TS ha grävt även 2-3 meter runt huset, men problemet var att ingen av de inblandade förstod det. Och nu har TS grävmaskinen på annan plats.

Det är därför jag tycker att det är moraliskt rimligt att alla tar ansvar för de som de borde ha gjort från början, så att intentionen i det ursprungliga avtalet följs.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
Självklart skall köparen stå för det.
Han har köpt en tomt som han har godkännt. Slut på diskussionen, såvida det inte står i ert kontrakt att säljaren förbinder sig att tomten är klar för att bygga hus på.

Dessutom, detta är ingen "liten detalj". Anta att huset som skall byggas är 8x10m. Att då gräva ut 3m extra runt om är nästan dubbelt så mycket extrajobb som TS redan gjort.
Dessutom kommer han att få gräva ut en del av den sanden han redan lagt i, eftersom den kommer att rasa.

Gå inte på något möte, detta är köparens problem, med reservation för hur ert avtal ser ut.

/ Fredrik
 
Får väl svara på några funderingar/frågor till från er läsare.
Tomten styckades av och såldes från ett fastighets ab.
Nej, jag eller bolaget har inget eller har haft med entreprenad att göra och har aldrig utgett mig för att ha denna kunskap. Är egentligen IT konsult i grund och botten vilket både köpare och husleverantör vet om.
Dock äger jag hyresfastigheter och är fastighetsförvaltare och har en liten förkärlek till maskiner och byggt upp en hygglig maskinpark med åren.
Tycker det är roligt att göra saker själv, har inställningen "Hur svårt kan det vara?" till det mesta.
Inga jurister, mäklare eller andra sakkunniga var inblandade. Köpekontraktet/köpebrev laddades ner från internet och fylldes i efter bästa förmåga.
Egentligen är det inget stort/kostsamt jobb, behövs en vettig grävare i 2-3 dagar och en 500kg padda.
Sand finns över på tomten som räcker och det som grävs bort kan läggas 5-10 meter bort i en slänt. Så det är lite av en storm i ett vattenglas. Tyvärr så vägrar köparen inse att det troligen är hans problem, och hussäljaren vill ha en nöjd kund och kunna leverera i tid för att slippa böter (antar jag)
Sedan finns det alltid en juridisk och en moralisk sida av allt, vilket flera här också har indirekt svarat.
 
Ett alternativ kan ju vara att lämna ett pris på detta arbete. Du kan ju ta i så du kräks vad gäller priset. Hyr en maskin osv. Men, nytt kontrakt med tydlig specifikation på omfattningen.
 
Glad_Amatör2 skrev:
Får väl svara på några funderingar/frågor till från er läsare.
Tomten styckades av och såldes från ett fastighets ab.
Nej, jag eller bolaget har inget eller har haft med entreprenad att göra och har aldrig utgett mig för att ha denna kunskap. Är egentligen IT konsult i grund och botten vilket både köpare och husleverantör vet om.
Dock äger jag hyresfastigheter och är fastighetsförvaltare och har en liten förkärlek till maskiner och byggt upp en hygglig maskinpark med åren.
Tycker det är roligt att göra saker själv, har inställningen "Hur svårt kan det vara?" till det mesta.
Inga jurister, mäklare eller andra sakkunniga var inblandade. Köpekontraktet/köpebrev laddades ner från internet och fylldes i efter bästa förmåga.
Egentligen är det inget stort/kostsamt jobb, behövs en vettig grävare i 2-3 dagar och en 500kg padda.
Sand finns över på tomten som räcker och det som grävs bort kan läggas 5-10 meter bort i en slänt. Så det är lite av en storm i ett vattenglas. Tyvärr så vägrar köparen inse att det troligen är hans problem, och hussäljaren vill ha en nöjd kund och kunna leverera i tid för att slippa böter (antar jag)
Sedan finns det alltid en juridisk och en moralisk sida av allt, vilket flera här också har indirekt svarat.
Ditt dilemma har, som du själv säger det, en moralisk och en juridisk del. Det är just där som de flesta som försöker gå kursen "Juridisk översikt" i vilken högskola som helst stöter på patrull. "Det ÄR ju Henkes cykel", hörde jag ett par gånger när jag tog den kursen själv, när de moraliska känslorna gör insteg i en diskussion om den juridiska processen.

Nu är ju du i den situationen och genom att blanda ihop moral och juridik, riskerar du att trassla in dig i en ännu värre situation, där du faktiskt kan komma att hamna i en ansvarsposition.

Det du gjort hittills, såsom jag förstått det:

1) Du försökte sälja en fastighet till en köpare, som tyckte att tomten inte var det han/hon letade efter. Det blev ingen affär med fastigheten i det skicket.
2) Du gjorde markarbete på _din_ fastighet, på ett ställe som råkade vara markerat med lite pinnar. Med andra ord, du gjorde jobbet till dig själv, som tomtägare, för att göra den mer attraktiv inför en eventuell försäljning. Inte till någon annan.
3) Du sålde denna fastighet med en idiotisk klausul i kontraktet, som nu jagar ditt moraliska sinne. Klausulen är uppfylld i och med att köparen erlade köpeskillingen.

Kort och gott, affären är slutförd, klappat och klart. Oavsett ifall du ömmar för köparens problem med husleverantören. Köparen köpte en fastighet, skall ta ansvar för de undersökningar som åligger denne, samt får helt enkelt stå sitt kast i just den affären.

Mitt råd är:

* Säg till köparen att du vill vara säker på att affären är avslutad och att du inte kommer kunna hjälpa honom/henne mer innan det är helt och hållet klart att det förhåller sig så.

Ifall du på något sätt börjar slira lite på den ståndpunkten, kommer du att hamna i en juridisk fälla, där du till slut kanske till och med har något svårifrånkomligt ansvar för eventuella jobb du utför på en fastighet som inte längre är din.

Det du säger i ditt sista inlägg, är att det är ett hanterbart problem som med lite vilja går att lösa förhållandevis lätt. Dessutom verkar du vara en person som gärna hjälper till och ser till att saker och ting blir bra för alla.

Det tycker jag personligen är jättebra och det är väl lite så jag försöker leva mitt liv, jag med.

För, även om eran affär är avslutad, behöver det inte betyda att du inte får börja om från noll och vara en god medmänniska. Så fort som ni är överens om att affären är klar och överstökad, trots att köparen nu har ett problem som du inte har att göra med, kan du ju faktiskt hjälpa köparen rent praktiskt. En grävare och en padda hyr köparen på Kramo för en spottstyver. Ni fixar i ordning marken tillsammans under ett par dar. Se till att det inte är du som hyr grejerna. Om du sedan tappar några femhundralappar på marken eller i handen på någon för att du tycker att köparen ser fattig ut, har inte någon annan med att göra.

Så, återigen:

* Avsluta affären
* Sedan kan du hjälpa till bäst du vill, då du verkar vara mer kapabel än köparen

Det är tråkigt att ha att göra med folk som inte kan skilja mellan juridik och moral. Det ÄR ju Henkes cykel.

Lycka till!
//magnus
 
  • Gilla
mangen5 och 4 till
  • Laddar…
IT-TS. Jag tycker inte du skall ge dig in på att förbättra tomten du redan har sålt. Nu har du sålt något som köparen och dennes experter har godkänt. Om du nu säljer en tjänst kan du ju hållas ansvarig om den av någon anledning inte skulle anses hålla måttet. All möjlig skit kan hända. Säg att bygget blir två veckor försenat, byggföretaget hamnar efter i schemat och vill vill inte riskera bot, alternativt vill inte bli sen med nästa bygge. Kanske skyller de då på marken, och snurran är igång med dig som entreprenör utan försäkring.

OM du ändå vill vara köparen till lags så se för guds skull till att få ett skrivet avtal av en jurist som stipulerar ditt åtagande, tidsgränser och framför allt ansvarsfrihet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.