Ramnemark skrev:
Va fint hus ni har. (y)

Lampan på bilden har vi med i vårt kök.
Alltid lika kul när man tänder/dimrar den genom att röra den och alla gäster börjar tro på magi ;)
Hehe ja jag gillar den också. Den har hängt med oss ganska länge nu och ska faktiskt få vila ett tag då vi ska ha några andra armaturer ovanför köksön. Däremot så tror jag att den ska få ett nytt liv när vi bygger vårt planerade uterum.

Kul att du gillar huset. Jag ska försöka att skriva ikapp dåtid med nutid så ni får en lite klarare bild av allting.
 
Ser fram emot uterummet :)

Vi ska bygga vårt 2017. Blir lite specialbygge med tanke på vår altan... :)
 
Glömde ju att visa min lilla lösning i väntan på takfirman. Hade bara underlagspapp vid det här tillfället och ingen brunn. Naturligtvis sammanföll det med typ de enda riktiga regnet förra sommaren. Så om någon undrar så är det såhär en Lokabrunn ser ut 😉

[video=youtube_share;JDArL76BuxU]http://youtu.be/JDArL76BuxU[/video]
 
  • Gilla
helder och 4 till
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Ser fram emot uterummet :)

Vi ska bygga vårt 2017. Blir lite specialbygge med tanke på vår altan... :)
Ja det blir nog 2017 för vår del också om det inte ramlar in pengar på sparkontot för då kanske det kan bli 2016. Kommer nog att bli ett fristående uterum om vi inte hittar ett väldigt bra sätt att bygga ihop det med huset på den ytan där vi vill ha det. Vi vill ju gärna ha det vid poolen och gärna ha sol hela dagen, framförallt kvällssol och då är enda stället vi kan komma på i hörnet av trädäcket på entrésidan av huset.
 
Redigerat:
Ja det är samma här, det ekonomiska som styr. Vilken tillverkare har ni funderar på?
 
Ramnemark skrev:
Ja det är samma här, det ekonomiska som styr. Vilken tillverkare har ni funderar på?
Det kommer nog bli ganska mycket efter eget huvud då jag inte har hittat någon design och storlek som jag tycker passar oss. Glaspartier lutar dock åt Skånska byggvaror. Mycket inspiration kommer jag att ta ifrån www.enkelrum.se fast med mer och större glaspartier. Velar lite på om vi ska ha kanalplasttak eller om vi ska köra shingeltak. Ibland tycker jag nämligen att man nästan får sitta med solglasögon på i uterum pga kanalplasttaken. Vi har ju tänkt att ha ljusinsläpp från alla håll så det kanske räcker, eller vad tror ni? Ångrar man sig och tycker att det blir för mörkt om man inte kör kanalplast?
 
Ja du, jag vet faktiskt inte. Det upplevs ljusare med kanalplast än med ett vanligt tak. Men med vanligt tak kommer det nog inte upplevas som mörkt. Tycker du det är för ljust så bygg med shingel :cool:

Vårt uterum blir mer en inglasad altan eftersom husets tak går ut över altanen så kommer vi ha ett riktigt tak på uterummet. Jag kommer även isolera golv och den väggen där det blir fönster eftersom vi tänkt ha plusgrader i rummet även under vintern. Partierna kommer vi köpa från Santex, men det är mest för att frun och båda svågrarna jobbar där. Tittade på Skånska och Willab innan jag insåg att det inte var fritt val ;)
 
Ramnemark skrev:
Ja du, jag vet faktiskt inte. Det upplevs ljusare med kanalplast än med ett vanligt tak. Men med vanligt tak kommer det nog inte upplevas som mörkt. Tycker du det är för ljust så bygg med shingel :cool:

Vårt uterum blir mer en inglasad altan eftersom husets tak går ut över altanen så kommer vi ha ett riktigt tak på uterummet. Jag kommer även isolera golv och den väggen där det blir fönster eftersom vi tänkt ha plusgrader i rummet även under vintern. Partierna kommer vi köpa från Santex, men det är mest för att frun och båda svågrarna jobbar där. Tittade på Skånska och Willab innan jag insåg att det inte var fritt val ;)
Nej det borde ju räcka som sagt med att ljuset kommer in genom de fyra väggarna. Var inne i ett uterum med papptak och det var ju inte så att det kändes mörkt och utekänslan fanns där helt klart. Dessutom hade de bara ljusinsläpp från två håll. Men det var en fin och solig dag när jag var där och det var dessutom vid lunch. Frågan är ju hur man upplever det en mulen kväll...

Vi vill också ha plusgrader på vintern så att vi kan övervintra lite växter tänkte vi.
 
Det var vår tanke med.
Nu är vår altan nästan 2m över marken så jag ska isolera bjälklaget så vi får 170mm isolering i golvet.
Jag kollade lite på Skånska och deras uterum Isolent 30(?) verkade bra.
 
Ramnemark skrev:
Det var vår tanke med.
Nu är vår altan nästan 2m över marken så jag ska isolera bjälklaget så vi får 170mm isolering i golvet.
Jag kollade lite på Skånska och deras uterum Isolent 30(?) verkade bra.
Ja det är Isolent 30 som jag har sneglat mest på hittills.
 
Som jag nämnde innan i ett tidigare inlägg så bytte vi även garageporten. Den gamla var en gammal, otät, ful och brun vipport som kärvade och kändes nästintill livsfarlig varje gång man öppnade den. Efter att ha kollat runt lite så fastnade vi för en motordriven GPE 400 från Garageportexperten. Fick ett mycket bra bemötande där och de kunde fixa det inom vår tidsram. Kommer inte ihåg exakt hur mycket större den nya porten är jämfört med den gamla men vi fick ta upp hålet i garageväggen en del. Något som iofs behövdes då den gamla porten var så smal så att man nästan var tvungen att fälla in backspeglarna för att komma in med bilen. Nu var väl kanske inte det ett så stort problem då vi aldrig parkerar bilen i garaget. Garaget är än så länge min snickarbod men någon gång i framtiden när man känner sig klar med renoveringen så vore det ju kul att köpa sig en liten hobbybil igen ��

Före
_1020175.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter (lite målning och plåt kvar)
2014-09-24 12.19.29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Innan vi helt avslutar vad som gjordes med garaget 2014 så måste jag väl även passa på att berätta att vi har rivit ut all gammal hempulad utanpåliggande el inklusive den gamla centralen och ersatt det med infälld dragning och en ny normcentral med jordfelsbrytare. Vi har även passat på att fixa till vägguttag på utsidan av garaget varav ett kommer att vara styrt via Z-wave för att kontrollera motorvärmaren till den ena bilen. Även belysningen i garaget kommer att kunna styras via Z-wave. Tanken är att belysningen ska tändas om man öppnar garageporten t ex och kanske framförallt göra så att jag inte konsekvent glömmer att släcka när jag har varit där �� Jag har även fixat så att det kommer att finnas ett trefasuttag. Eller jag och jag elektrikern har fixat på uppdrag av mig. El överlåter jag till proffsen!

Den sista elbiten är dock inte klar utan kommer att fixas nu när jag har målat klart på insidan.

Någon som har något bra tips på belysning som inte snor för mycket takhöjd förresten. Garageporten i öppet läge ligger nämligen ganska nära taket. Kan man belysa ett helt garage med LED-slingor?
 
Som jag nämnde tidigare så blev jag ju lite rastlös när jag inte kunde jobba på med garaget så jag tvättade fasaden även på huset för att kunna måla även denna. Valet av färger gick ganska enkelt precis som det brukar göra när jag och min sambo ska välja färger eller tapeter. Vi brukar vara väldigt eniga utan att ens prata om det. Det enda vi hade sagt innan var att vi ville måla huset grått. Jag åkte därför och hämtade alla gråa färgprover jag kunde hitta och föll själv för en färg direkt men jag tog ändå hem alla prover. Lade ut dem på köksbordet och bad sambon att välja en färg. Det tog väl ungefär en minut innan hon plockade ut exakt samma gråa färg som den jag hade fallit för �� Färgen heter förresten Aska och är en Jotunkulör även om vi valde att måla med Alcro Bestå. Den vita färgen är Antikvit för att passa bättre med fönster och dörrar.

Balkongräcket var även det i behov av en uppfräschning och vi ville passa på att öppna upp det lite för att få in lite mera ljus. Vi ville dock inte göra det klättringsbart så efter lite olika vändor fram och tillbaka så fastnade vi för ett typ av vindnät från Kariba Plast. Intrycket blir lite som tonat glas men man slipper bli ruinerad och man slipper putsa ��

Lite bilder
_1020178.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-08-13 09.57.14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Balkongräcket blev dock inte helt klar förra året utan jag har som sagt kvar att byta överliggaren på balkongräcket samt att fästa på brädor utanpå stolparna för att man inte ska behöva se nätet utanpå stolparna. Samt att det ska dit en bräda på varje sida för att täppa igen glipan mellan panelen och överliggaren.
2014-08-27 12.50.43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-08-27 12.51.45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-08-28 20.40.45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Profossen och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Vi har ett uterum med kanalplasttak, två väggar med partier och två täta väggar.
Kanske skulle du ha nån tät vägg i ditt uterum för att det inte ska kännas som växthus eller minska risken för insyn?
 
Åsa Lund skrev:
Vi har ett uterum med kanalplasttak, två väggar med partier och två täta väggar.
Kanske skulle du ha nån tät vägg i ditt uterum för att det inte ska kännas som växthus eller minska risken för insyn?
Tack för dina synpunkter Åsa, just insynen bekymrar mig inte så mycket och det tänkta läget kräver ljusinsläpp från alla håll dock är inte tanken att alla väggar ska vara rena glaspartier utan ett hörn blir nog väggar med höga smala fönster. Har dock fått en liten idé på hur jag skulle kunna bygga uterummet så att det sitter ihop med huset. Det kräver dock att vi skippar klädkammaren i hallen och sätter in en altandörr till som går ut från klädkammaren mot poolen. Vi skulle dock få ett större kapprum och jag har länge funderat på om man kanske skulle göra någon form av utdragsgarderober under trappan och då gör det kanske inget om klädkammaren försvinner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.