Servicemenykoden är samma. Tycker inte jag ser några nyheter i servicemenyn, men kan ha fel.
Ska kolla mer senare så man inte missat något.
 
Är det någon som har kommit fram till vad problemet då den fastnar är? Har en två veckor gammal ms1800 som tror att dom två närmaste metrarna längs med avgränsningskabeln är full med kablar så fort det blir lite fukt i gräset. Den funkar skitbra mitt på gräset, men så fort den kommer till kanten så vänder den precis som den ska göra på kabeln men efter det fortsätter att vända på platsen precis som att det skulle legat en kabel åt alla håll som den ska köra åt, och det överallt längs med kabeln... Det står 2015 under luckan och programvaruversionen är 2.70.
 
Jag har en fundering, kan det vara så att då jag har lagt kabeln på gräsmattan att den har varit och skalat kabeln på något ställe som gör signalen svag och att roboten ställer upp känsligheten på kabelgivaren så pass att den har svårt att avgöra ifall det är brus eller signal den känner? Det är väldigt frustrerande just nu, för bara några dagar sen hade den inte det minsta problem med slingan oavsett hur blött det var. Nu kommer den knappt ifrån laddstationen.
 
En annan sak jag upptäckt dom sista dagarna är att då den står och laddar så blinkar statusen för att den är ute å klipper till ca en gång i minuten på manövervoxen, kan inte minnas att jag sett det tidigare.
 
Lägg ut en provisorisk slinga på ett litet område runt laddstationen för att testa och ute sluta fel på slingan.
 
2.70 är nyaste mjukvaran maghnus. Jag har hittills inte haft några problem med att den fastnat någonstans sedan min fick nya mjukvaran.
 
Nu när det varit finväder hela dagen så går den utan det minsta problem vid slingan. Så lite svårt att testa något, men lägga ut en testslinga var ingen dum ide. Men känns som inte det inte kan vara så mycket annat en slingan som det är fel på, skulle isåfall vara laddstationen som fått fukt i sig.
 
Jag kan ha löst problemet. Nu då kvällsfukten börjar komma så började den få lite mindre problem i närheten av slingan igen, jag lyfte upp en skarv som jag tidigare gjort upp ur jorden, som är väldigt blöt. Efter det har den änsålänge gått problemfritt efter det..
 
Noen som vet om det er mulig å få den til å teste "perimeter wire" om igjen?
 
htskog skrev:
Noen som vet om det er mulig å få den til å teste "perimeter wire" om igjen?
I servicemenyn går det att göra en fabriksåterställning och börja om från noll igen, iaf på RS630. Men om du vill testa kantslingans position så kan du ju manuellt starta en kantklippning också.
 
Har precis samma problem med att klipparen fastnar när gräset är fuktigt, har någon fått någon fason på detta?
 
A
Har en TS1000 som jag startade förra året. Har mest gått bra men ibland så kan den stanna någonstans på gräsmattan och alltid när den är fuktig. Misstänker att det fastnar mycket gräs under den så att underredet inte kan röra sig som den ska så brukar ta bort lite och skicka den vidare så brukar det gå bra om inte fortfarande är fuktigt i gräset.

Sen har jag lite hallonsnår och min förra klippare klarade inte dom så jag la en slinga runt hallonbuskarna. Den går inte till tråden utan vänder en bit innan. Det blir då en smal passage på ca 1-2 meter som den inte riktigt klarar, ibland går den utanför tomten och stannar där. Jag har då jag planterade hallonen lagt en plåt i backen så att inte hallonen ska finnas på hela tomten. På nått sett så känner den av plåten i stället så nu har jag börjat prova utan att ha en slinga runt hallonen så får jag se hur det går.
 
A
maghnus skrev:
En annan sak jag upptäckt dom sista dagarna är att då den står och laddar så blinkar statusen för att den är ute å klipper till ca en gång i minuten på manövervoxen, kan inte minnas att jag sett det tidigare.
Har inte råkat ut för sånt eller hört någon annan som gjort det.
Men misstänker bl.a. att laddpinnarna på basstationen inte är helt rena eller kontakterna på klipparen.
Skulle också kunna vara att det är fukt i strömkabeln till basstationen eller att kontakten inte sitter i riktigt. Varför inte mäta spänningen från strömkabeln, kan vara något fel på nätaggregatet också men tror inte det då ingen klagat på det.
 
A
maghnus skrev:
Jag kan ha löst problemet. Nu då kvällsfukten börjar komma så började den få lite mindre problem i närheten av slingan igen, jag lyfte upp en skarv som jag tidigare gjort upp ur jorden, som är väldigt blöt. Efter det har den än sålänge gått problemfritt efter det..
Jag köpte lite skarvdon på clas ohlsson, 12 st för 49 kr. De är vattentäta så de ska vara användbara.
Är bl.a. avsedda för signalledningar.
http://www.clasohlson.com/se/Skarvklämma-3M-Scotchlok-UY2/Pr325283000
Artikelnummer 32-5283
 
Min började bli mer å mer känslig vid kanttråden, så drog iväg ett mejl till supporten om problemet. Fick till svar att jag skulle nolla "main board" vilket man gör genom att hålla nere stop, pil upp och pil ner i några sekunder och sedan följa anvisningarna. Gjorde det två ggr utan resultat, sen tänkte jag att man kanske borde göra det nära kabeln då den vill göra en kalibrering av avgränsningskabeln efter nollningen, så testade att nolla på tråden nu, och den går utan problem alls just nu trots jätteblött gräs..
 
  • Gilla
Abki
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.