Hej!

Jag håller på att hjälpa ett par vänner till mig att stycka av två tomter, varav den ena ska jag köpa.

Jag var precis där för att kika lite hur jag skulle rita ut tomten på kartan som ska in till förhandsbeskedet, men också för att höra mig för med grannarna. Varje tomt angränsar till en granne. Den ena grannen är supertrevlig och var väldigt glad över att få en till granne, som tur är det grannen som angränsar till den tomt jag ska köpa.

Men nu till den andra grannen vid den andra tomen, att säga att han är rabiat skulle vara milt uttryck. Han vart helt fullständigt galen när jag berättade om att jag hjälper ägarna stycka av dessa tomter. Han stod och skrek rakt ut att de minnsan inte skulle byggas något mer i området och att markägarna inte har någon som helst rätt att bestämma och ska det säljas ja då är det han som ska köpa för att förhindra ev grannar(han sa det själv) och kallade markägarna för diverse mindre smickrande namn. Denna gubbe är ökänd i hela området om att bråka med precis allt och alla.

Min fråga är, har han någon möjlighet att förhindra att dessa tomter styckas av? Tomterna ligger på rad på följande sätt, ute på landet utanför detaljplan:

tomt 1 (ej avstyckad, min tomt) - tomt 2(trevlig granne) - tomt 3(hitlergrannen) - tomt 4 (ej avstyckad)

Jag är väldigt god vän med markägarna och de erbjuder honom att köpa den tomten som ligger intill hans tomt, men jag ska få köpa den andra tomten. Men det är inte riktigt surgubbens plan..Ursäkta att texten blev lite rörig, hoppas någon orkar läsa.
 
Redigerat:
saralucy skrev:
Jag är väldigt god vän med markägarna och de erbjuder honom att köpa den tomten som ligger intill hans tomt, men jag ska få köpa den andra tomten. Men det är inte riktigt surgubbens plan..Ursäkta att texten blev lite rörig, hoppas någon orkar läsa.
Vad är problemet?

Han vill köpa den avstyckade tomten och markägaren är villig att sälja till honom?? :confused:
 
roland53 skrev:
Vad är problemet?

Han vill köpa den avstyckade tomten och markägaren är villig att sälja till honom?? :confused:
Han vill inte att någon varken bygger eller köper den andra tomten.
 
saralucy skrev:
Han vill inte att någon varken bygger eller köper den andra tomten.
Nå, om han är villig att ge det pris som markägaren vill ha (behöver ju inte vara billigt när det gäller en otrevlig typ :cool:) så är det väl den nye ägarens val att bygga eller ej bygga (såvida bygglov utfärdas).
Om det skulle bli en annan ägare än den otrevlige grannen så är det väl dennes bekymmer om det överklagas osv.
Den otrevlige grannens eventuella överklagande har förmodligen inte så stor möjlighet om man håller sig inom detaljplanen.
Om det är utanför detaljplanlagt område så inbillar jag mig att det är ännu lättare att få bygglov, men om detta gissar jag bara, finns säkert andra här på BH som kan ge besked om detta.
 
Köp båda tomterna och sälj den ena till Reserv-Adolf för ett pris som motsvarar båda tomternas. Då får du din gratis. Går han inte med på det så säg att du tänker sälja den till någon annan.
 
  • Gilla
MagicFingers och 9 till
  • Laddar…
lordi skrev:
Köp båda tomterna och sälj den ena till Reserv-Adolf för ett pris som motsvarar båda tomternas. Då får du din gratis. Går han inte med på det så säg att du tänker sälja den till någon annan.
Du det var ingen dålig idé!

Hur lång tid brukar processen fördröjas med nu med förhandsbesked och avstyckning, nu när han kommer försöka stoppa det via kommunen? Fy tusan för vissa människor alltså.
 
Hemmakatten
Har du pratat med kommunen om att du vill stycka av? Då borde du ha en uppfattning om det kommer att gå bra eller inte. Var också uppmärksam på att kommunerna ofta tycker att tomter ska vara större än i en villaförort. Grannen kommer att bli tillfrågad om bygglovet, det görs alltid vid utomplansärenden, men om du redan fått positiva vibbar från kommunen går det säkert bra.
 
Hemmakatten skrev:
Har du pratat med kommunen om att du vill stycka av? Då borde du ha en uppfattning om det kommer att gå bra eller inte. Var också uppmärksam på att kommunerna ofta tycker att tomter ska vara större än i en villaförort. Grannen kommer att bli tillfrågad om bygglovet, det görs alltid vid utomplansärenden, men om du redan fått positiva vibbar från kommunen går det säkert bra.
Kommunen har gett oss tummen upp. Den arga grannen har ingen annan anledning än att han "inte vill ha grannar"..
 
Har Adolfs tomt också styckats av från din kompis mark?
Har det i så fall avgetts löften / antydningar om att inget mer skall styckas av? Skulle i så fall kunna förklara ilskan hos Adolf...

Jag hade funderat väldigt noga på om jag verkligen skulle vilja satsa tid och pengar på att bygga nytt med en sådan ökänd granne, (som är känd för att bråka med allt och alla)
Låter som om det kan bli en väldigt jobbig byggprocess med massor av klagomål överklaganden mm. Orkar ni verkligen med det?

Din kompis markägaren skulle kunna sälja tomt 1 till dig, tomt 4 till Adolf, och om Markägaren vill ha mer bebyggelse fortsätta med tomter på andra ställen som inte angränsar till Adolf.
 
Zixten skrev:
Har Adolfs tomt också styckats av från din kompis mark?
Har det i så fall avgetts löften / antydningar om att inget mer skall styckas av? Skulle i så fall kunna förklara ilskan hos Adolf...

Jag hade funderat väldigt noga på om jag verkligen skulle vilja satsa tid och pengar på att bygga nytt med en sådan ökänd granne, (som är känd för att bråka med allt och alla)
Låter som om det kan bli en väldigt jobbig byggprocess med massor av klagomål överklaganden mm. Orkar ni verkligen med det?

Din kompis markägaren skulle kunna sälja tomt 1 till dig, tomt 4 till Adolf, och om Markägaren vill ha mer bebyggelse fortsätta med tomter på andra ställen som inte angränsar till Adolf.
Mycket riktigt har Adolfs tomt styckats av från min väns mark, detta 2010. Vid köp så var det fyra tomter utritade men de valde att stycka av enbart två. Detta utdrag har Adolf sett, och planerat att blir det fler tomter så är det han som ska köpa (alltså avtalat med sig själv inte någon annan).

Dessa är de två sista tomterna som ska styckas av vid det området, så inga fler kommer styckas vid Adolf. Markägaren skulle gå lite "hårt" mot honom nu då han verkligen beter sig sinnessjukt, han verkar högst psykiskt störd, omöjlig att ens resonera med. Överklagar han så kommer han inte få köpa någon tomt, sammarbetar han får han köpa tomten intill sin. Han kommer (väl?) aldrig vinna i högst domstol på "jag vill inte ha någon granne" som anledning till överklagan? Tomterna stör inte på något sett hans utsikt eller någon av de "vanliga" anledningarna folk baserar sin överklagan på.

Det blev väldigt snopet när jag var ute idag att han verkligen var SÅ galen. Tyvärr är det just en *one of a kind" tomt, med 30 min från Stockholm men ändå lantligt och fantastisk utsikt. Hade utbudet på tomter varit större här hade det kanske varit enklare att köpa något annat.
 
Nej, DET argumentet vinner han inte med.

Problemet är att han genom okynnesöverklagande kan försena både styckningen och bygglov. Där kan man tänka sig en fördel om han INTE får köpa tomten. För köper han den så blir han ju granne till dig om jag förstår läget rätt, då kan han överklaga ditt bygglov.
 
hempularen skrev:
Nej, DET argumentet vinner han inte med.

Problemet är att han genom okynnesöverklagande kan försena både styckningen och bygglov. Där kan man tänka sig en fördel om han INTE får köpa tomten. För köper han den så blir han ju granne till dig om jag förstår läget rätt, då kan han överklaga ditt bygglov.
Nej , du har nog inte förstått det rätt. Han blir inte granne med TS oavsett (såvida inte TS köper båda tomterna) !!!

"tomt 1 (ej avstyckad, min tomt) - tomt 2(trevlig granne) - tomt 3(hitlergrannen) - tomt 4 (ej avstyckad)"
 
roland53 skrev:
Nej , du har nog inte förstått det rätt. Han blir inte granne med TS oavsett (såvida inte TS köper båda tomterna) !!!

"tomt 1 (ej avstyckad, min tomt) - tomt 2(trevlig granne) - tomt 3(hitlergrannen) - tomt 4 (ej avstyckad)"
Det beror väl ändå på hur man definierar granne. Jag tycker nog att den som bor två tomter bort också är en granne.
 
När kommunen gör sin prövning, skickar de då ut så att hela området har något att säga till om angående förhandsbesked/bygglov? Även grannar som inte angränsar till min tomt och har hus mellan min tomt och sin?
 
Det stora problemet här är ju Adolf själv. Jag skulle aldrig bosätta mig intill en sådan granne.

Kul att han fick namnet Adolf :)
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.