Funderar på att bygga en liten vedeldad "minibastu" utomhus som ska vara flyttbar. Antingen bygga på en gammal kärra eller så att man kan lyfta upp den med traktor. Bastun behöver bara vara bekväm för 2 personer. Har tänkt att ha dusch/varmvattenuppvärmning i bastun, tänker något i stil med 1m2 utanför bastun så jag kan duscha med varmvatten ifrån bastun.
Vill gärna hålla budgeten nere så är villig att kompromissa. Behöver inte vara cederträ och stora tempererade glasfönster överallt. Bara det blir varmt, stabilt och bekvämt är jag nöjd. :)
Tänker att budgeten är 3000kr+bastuaggregat.

Har lite funderingar.

1. Går det använda vanlig träpanel invändigt? Kan leva med att skrapa bort kåda från väggarna dom första gångerna.

2. Är det värt att isolera? Kanske bara isolera taket?

3. Kan man använda en gammal gjutjärnsspis som bastuaggregat?

4. Vad ska jag använda för dimensioner på virket? Alla förslag är välkomna. Jag funderar på plywood utvändigt, vindpapp, 2tum2 och träpanel invändigt...

5. Hur mycket ved går det åt att värma upp en bastu för 2 personer? Pratar vid vedträn eller kassar med ved per gång?

6. Golvet? Jag funderar på att glest golv så man kan hälla vatten över sig utan att oroa sig för fuktskador.

Tipsa mig gärna om liknande bastu-byggen och planlösningar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
1. Det går att använda vanlig panel och risken finns att det tränger ut kåda.

2. Det behöver inte vara isolerat, men det bör vara vindtätt. En oisolerad konstruktion är inte så känslig för fukt.

3. Vad för spis då? Det är en fördel om den inte är sorten med den allra lägsta effekten.

4. Det fungerar säkert. Får du skarvarna i plywooden täta vet jag inte vad pappen tillför. Plywood är också vindtät.

5. Beror på hur kallt det är ute och hur länge du bastar, men en kasse ved räcker förmodligen till att basta ganska länge.

6. Öppna springor är inte bra då det kan blåsa igenom dem. Kanske sluttande golv och ett mindre hål. Det blir inte så känsligt för fukt om det inte är isolerat.
 
  • Gilla
Staraction
  • Laddar…
Köper man en utomhusbastu så är den byggd av 45mm granvirke. Ingen isolering, vindpapp eller annat. Jag tror att det funkar nästan lika bra med vanlig råspont med hyvlade sidan inåt. När jag gjorde lumpen så byggde vi en bastu av en presenning och heta stenar och det fungerade också.
 
  • Gilla
karra
  • Laddar…
Avemo skrev:
3. Vad för spis då? Det är en fördel om den inte är sorten med den allra lägsta effekten.
Har inte bestämt något om spis än. Ser ju att dom nästan ger bort gjutjärnsspisar på facebook ibland. Men kan tänka mig köpa en riktigt bastuspis också. Såg det fanns någon för lite över 2000kr på k-rauta. Men kan jag komma billigare undan desto bättre.

Pelpet: Det låter ju bra med råspont och 45x45. Jag har lite ont om pengar men gott om tid. :) Råsponten går ju kanske sandpappra lite extra och antingen olja in eller lägga på lite vax.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joel_larsson
  • Laddar…
Nikenik skrev:
Har inte bestämt något om spis än. Ser ju att dom nästan ger bort gjutjärnsspisar på facebook ibland. Men kan tänka mig köpa en riktigt bastuspis också. Såg det fanns någon för lite över 2000kr på k-rauta. Men kan jag komma billigare undan desto bättre.

Pelpet: Det låter ju bra med råspont och 45x45. Jag har lite ont om pengar men gott om tid. :) Råsponten går ju kanske sandpappra lite extra och antingen olja in eller lägga på lite vax.
Jag skulle inte använt gjutjärnsspis.
1) dessa ger ganska stark värmestrålning til sidorna, kan vara obehagligt i en såpass liten bastu, detta kan också medföra problem med placering av ugnen.
2) kasta bad på en gjutjärnsspis funkar inte heller specielt bra ev. så spricker den.

Jag skulle iaf satsat på en bastuugn designet för användningsområdet.

Här är lite inspiration:

http://pihatuuri.fi/pyoerillae-olevat-saunat

https://www.google.no/search?q=perä...1sn0REPxM:&usg=__IuJtAXJl0V7DnnPCLr81pxv0CZ4=

MVH
Sakke
 
Jag skulle tänka mig för innan jag lät väggen vara enkel råspont. Eftersom trät rör sig kan det bli springor mellan bräderna där det blåser in. Jag har provat en bastu vid Sylarnas fjällstation som bara hade enkel spontad panel. Vid tillfället var det ganska blåsigt, och förutom att man var tvungen att kvarhålla skärselden i kaminen för att hålla värmen i bastun så drog det kallt om man satt för nära väggarna. Är bastun tillräckligt liten så är inte det hårda eldandet ett problem, men det stör när det drar kallt på en i bastun. Jag tror på dubbel panel med vindpapp emellan eller om det är skivmaterial på ena sidan kan man skippa pappen.
 
Du säger att du har gott om tid.

Knut-timra med råspont och fixera hörn och dörrhål med glest skruvad 45x45. När råsponten krymper så det verkar vara risk att det blåser igenom springorna. Då är det bara att lossa de nedre skruvarna så trycks det ihop igen.

Byggbeskrivning...
Börja med en golvram och spika råspånten liggande direkt på den. Såga till hela längder råspont till väggarna (ByggMax råspont brukar ligga i buntar med samma längd på varenda bräda 17mm räcker) och jacka ur och stapla till den höjd du vill ha. Lägg till ett extravarv för krympningen. I klykan som bildas av ändarna som sticker ut sätter du en 45x45 regel i varje hörn, och ev där du timrat på tvären för en mellanvägg.
Kommer du ihåg golvramen?
En likadan spikar du in som takram. Sätt råspånt på undersidan. Ev kan det vara vettigt att lägga lite isolering ovanpå. Glöm inte att växla av för skorstenen. Vanlig masonit duger som vindspärr. Voila. Grundkonstruktionen klar.

Är det lagom antal reglar så sjunker huset ihop av sig själv om du lossar alla reglar parallellt nedifrån upp till tak ramen och sedan helt enkelt skruvar tillbaka dem parallellt nedifrån igen. Stumparna som sticker ner kapar du bort med en fogsvans eller en japansåg.

Taket kan du bygga precis hur som helst. Uppstolpad 45x45 läkt med billigast tänkbara takplåt på t ex. Det kommer att bli kondens på undersidan av plåten, vilket på flera års sikt, kan (men inte säkert) medföra fuktskador på masoniten/vindspärren. Men med tanke på att du bygger billigt så antar jag att du är nöjd om den är okej lika länge som en normal bastuskorsten håller.

Gles trall i golvet fungerar, förutsatt att du har någon form av vindskydd. Skall bastun användas på vintern kan det vara skönt att ha en bit cellplast att vila fötterna på. Elda ordentligt så fixar det sig.

Mycket nöje
Hälsar Findus
 
  • Gilla
Tobban999 och 1 till
  • Laddar…
findus42 skrev:
Du säger att du har gott om tid.

Knut-timra med råspont och fixera hörn och dörrhål med glest skruvad 45x45.
Kanske också skulle säga jag inte är så duktig på att snickra. Har byggt mitt "hus på hjul" själv men jag skulle verkligen inte anlita mig själv som snickare!
Knuttimra tror jag inte att jag fixar så det blir bra, rakt och vindtätt. Försökte mig på att göra laxstjärtar med stämjärn en gång... Använt skruv, spik och lim sedan dess. :surprised:

Tror att det blir enklare för mig, och bättre konstruktionsmässigt, med att göra en ram av 45x45, plywood på utsidan och råspont på insidan. Vindtätt i bastun känns som en fördel.

Stort tack till drsakke för länkarna på finska! Kunde ordet "Sauna" men inte ordet "peräkärry". :)

Hittade denna bild vilket är ungefär vad jag siktar på.
1_peris_sauna1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om man bygger väggarna av OSB så borde man slippa drag. Vill man tänka på det estetiska kan man måla den också.
 
  • Gilla
Johanviiiche
  • Laddar…
Planerna och pengarna i budgeten börjar arta sig i projektet! :)

Jag tänker.. Hur rekommenderar ni att man gör med rökrör? Är alla så jädrans dyra? Om någon har tips på hur man kan komma billigare undan så är jag idel öra.
 
Jag har sett grillar där man använt spirorör som rökrör. Jag vet inte om de klarar en brandskyddskontroll dock. En grill är ju också en annan tillämpning.

Spirorör i spirorör tex 125mm i 160mm rör borde ge en bra isolering.
 
Spirorör är alla jag sett galvaniserade. Vilket ger galvfrossa vid inandning av upphettade ångor. Inte särskilt hälsosamt.

Har kollat in mig på en Harvia M1 som bastuaggregat. Säljs just nu på k-rauta för 2000kr. Men verkar som jag behöver lägga ut +1000kr till för rökrör. Känns lite surt. =/
 
Som jag förstått så ligger kokpunkten för zink på ca 900 grader, och det är först då som det börjar avges ångor som kan orsaka galvfrossa. Och har man en rökgastemperatur på 900 grader så har man andra problem (brand). Zink smälter dock vid drygt 400 grader, vilket gör att den kan lossna från röret. Ytterst små mängder ånga kan också avges.
 
Kul projekt. Har många gånger funderat på nåt liknande, ett riktigt budgetbygge till sommarstugan.
Du kanske kan gå till en lokal smed/plåtverkstad och få ett lämpligt rör billigt.
 
Om zinket smälter och rinner ned i röret till elden kaminen borde det förångas inne i kaminen. Och du har alltid ångor i lägre temperatur än kokpunkten så känns inte som galvaniserade rör är vägen att gå för min del. Är alldeles för nojjig för att kunna slappna av i bastun för det. :)

Blir sådan stor procent av bygget som går till rör dock. Men som maah säger, kanske går att hitta något hos någon plåtverkstad. Eller en skrot eller rivningshus kanske?

Förresten, funderar på att sätta ett gammalt svartmålat vattenburet element på väggen vid sidan om kaminen för att få varmvatten. Tankar om det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.