Min erfarenhet är att många mäklare kommer att svara även på frågor som dagiskö, lätt att få in fiber osv. Och troligen har de ingen aning om det. De svarar vad de tror spekulanten vill höra. Och blir det bråk om det senare så är det i många fall "info från säljaren" som mäklaren bara vidarebefodrar.

Det är bra att fråga, men dubbelkolla allt.
 
  • Gilla
osiris och 2 till
  • Laddar…
Skulle säga emot flera av kommentatorerna här gällande vad en mäklare faktiskt svarar på. Arbetar själv som mäklare och får ofta frågor som vi lägger stor tid på att ta fram svar på. Om du frågar om ett 40 år gammalt tak lär du dock få som svar att du bör räkna med att behöva byta detta utan att man lägger mer kraft vid att undersöka exakt status på det.
De flesta (några rötägg undantagna) är mycket seriösa och mäklare som grupp är betydligt mer kontrollerade än de flesta andra yrkesgrupper idag.
Den bästa frågan du kan ställa är "Vad kan jag förvänta mig av det här huset?". Då kommer du få reda på vad mäklaren anser som betydelsefullt. Däremot kommer du inte få reda på att persiennen är dålig, för det anses inte påverka prisbilden alls.
Det många tror är ett dolt fel exempelvis är ett fel som man upptäcker efter ett köp. Ett fel på en gammal anläggning är inte ett dolt fel. Det är förväntat. Alltså bör du som köpare förvänta dig att gamla saker går sönder och detta berättar en seriös mäklare för dig. Och att Persiennen är kass, eller att ugnen bakar ojämnt - det påverkar inte prislappen på huset och räknas alltså inte som ett fel i regelverkets mening. Och detta är inte något som en mäklare kontrollerar heller inför en försäljning. Skulle mäklarkåren börja kontrollera detta kan vi konstatera att arvodesnivåerna skulle gå upp till europeiska nivåer och inte ligga kvar på svenska normvärden. Detta samtidigt som det inte skulle innebära någon fördel för varesig köpare eller säljare då informationen knappast skulle påverka besluten.
 
  • Gilla
MSjöström och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Jag skriver ju lite å och då "lita inte på mäklaren" osv.

Jag tycker inte att en seriös mäklare som olomar skall behöva ta åt sig, och jag ber om ursäkt om någon känner sig påhoppad.

Här i Stockholm tror jag att det är en rätt bra grundregel oavsett vilken mäklarfirma man har med att göra. Även här finns säkert någon som man egentligen borde kunna lita på. Men som köpare (eller säljare för den delen) så kan man omöjligen veta om just det här är stadens ärlige mäklare.
Detta är ju ett konsumentforum, så därav är ditt råd helt rätt. En seriös maklare har dessutom ingenting emot att bli "uppkollad" och "dubbelkontrollerad" skulle jag säga. Det är ju en enorm investering för många, speciellt i Stockholm. så att int elite på 8någon!) i detta fallet är sunt och högst normalt!
 
Första lektionen, googla loss: Allt om mäklaren, säljaren, området, staden osv. Mycket matnyttigt om man inte har bott där hela sitt liv.
Andra lektionen: Besiktningsklausul, så omfattande som möjligt. Den vi fick med i kontraktet gav oss alla möjligheter: "Köparen har rätt att genom en sakkunnig person låta besiktiga fastigheten efter köpet. Köpet ska återgå om köparen efter genomförd besiktning, senast ÅÅÅÅ-MM-DD, begär att köpet ska återgå. Begäran om återgång ska framställas skriftligen till säljaren inom angiven tid. Om köpet återgår ska betald handpenning återbetalas till köparen utan skadeståndsskyldighet för någon av parterna".
Tredje delen: Kolla runt i bekantskapskretsen, känner du någon som är kunnig på hus, el, vvs, mark osv? ta med personerna när du har besiktningsmannen över.
Fjärde: Känns det inte bra? Dåliga vibbar? Backa ur.
 
Tack så mycket för alla jättebra tips och tankar. Tack också ni mäklare som har skrivit, det är nyttigt att få ta del av er syn på saken. Jag kan tänka mig att det är ganska lätt att vara mäklare där vi letar hus då efterfrågan är mycket större än utbudet, så här går det nog att komma undan med att vara en mindre engagerad mäklare om man vill vara det.

Jag har pluggat på som tusan så jag är nog en bättre kund nu än vad jag var när jag startade tråden. Jag kan åtminstone ställa mer välinformerade frågor. Snart är det visning!

En annan fråga: Det finns en stuga på tomten som är större än 25 kvm. Det står inget om när den är byggd och inget om bygglov i annonsen. I infon jag fått från lantmäteriet står det under taxeringsinfo "Biutrymmesyta 0 kvm" och under tillbyggnadsår står det ingenting. Jag ska givetvis höra med kommunen om det finns bygglov, men jag undrar om det är så att övriga hus på tomten inte behöver nämnas i lantmäteriets uppgifter om fastigheten?
 
harry73
Fristående förråd eller gäststuva räknas inte som biyta
 
Nu har vi varit på visningen. Det var svårt att få något riktigt svar på flera saker. Jag känner mig inte mycket klokare, och med allt som vi numera vet att vi ska titta på så tog visningen slut innan innan vi hunnit med allt! :D Det hade inte gjorts någon besiktning av säljaren och fanns inget papper med svar på frågor till säljaren, som man brukar få. Men hen hade gjort en besiktning när hen köpte, för sisådär 15 år sen. Kan man begära att få protokollet från den tror ni? Så att man kan jämföra det med de renoveringar som säljaren gjort.
 
Zev du kan alltid fråga, men knappast kräva. Det var dock ett tag sen om man säger så ..
 
Frågelistan från säljaren (som är HELT värdelös) brukar man få vid kontraktsskrivningen.
 
hempularen skrev:
Frågelistan från säljaren (som är HELT värdelös) brukar man få vid kontraktsskrivningen.
Om han där inte helt plötsligt är brutalt ärlig med sina klåperier? Men du är så klart ute efter att man inte kan förvänta sig att allt skall stå där ..
 
All information till köparen ska lämnas i god tid innan kontraktskrivningen, så att få frågelistan vid kontrakt är "hål i huvudet". Jag brukar lämna ut den i samband med visning.
Som tidigare mäklare skrivit är det främst i storstäderna mäklare kan mörka och "glömma" återkoppla med svar eller helt enkelt ge fel/svävande svar. I en mindre stad är sådant otänkbart, man är rökt direkt med all rätt!
 
Jag har tidigare fått frågelistan på visning, men inte den här gången. Priset stack iväg direkt efter visningen och känns inte rimligt för objektet i fråga så vi avstår. Men här är det väl läget och det smala utbudet som driver upp priserna, inte så mycket vad man får för pengarna i form av hus. Det är gulligt iallafall. :) Här är en länk om någon är intresserad:
http://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-alvangen-ale-kommun-knaptorp-210-7734397
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.