Det verkar tydligt att det som TS sålt är en fastighet, med vissa specificerade egenskaper.
Alltså inte en tjänst och därmed faller ev. konsumentskydd som skulle ge köparen "större rätt" att vara lite okunnig.
Då är det inte heller aktuellt att du "borde veta" att det skulle vara bra för köparen att fråga efter lite större bearbetad yta.

Frågan blir då om de specificerade egenskaperna har infriats. Här är det en stor fördel för dig med att köparen varit på plats, sett både arbetet och slutresultatet. Känns som han då har "godkänt" att villkoret blivit uppfyllt när köpet genomfördes. Borde vara svårt att i efterhand kalla felet dolt då det varit mycket lätt att undersöka.

Nu verkar det som att köparen har ett avtal med byggföretaget där specifikationen på vad han lovat dem som förutsättningar är mer än vad han försäkrade sig om att fastigheten uppfyllde. Och då bör det vara han som står med ansvaret för att leva upp till sitt avtal med dem.

Verkar som att köparen här förhåller sig till dig som om du hade varit en entreprenör, och det tycker jag du ska vara tydlig med att bestrida.
Sen tycker jag du ska undvika att involvera dig för mycket i diskussioner med byggföretaget. Det är köparen som du har avtal med och det är honom du tar diskussioner kring det med. Deras inbördes avtal berör i princip inte dig.
Inte ovillig menar jag, men tydlig med att det inte är din boll.
Har byggföretaget verkligen förstått att du inte är en annan entreprenör?

Tråkig historia för alla. Men jag tror risken att du behöver ta ansvar/kostnader är liten. (obs! amatörutlåtande)
Lycka till med mötet och återkom för fortsatt feed-back
 
  • Gilla
jimih och 4 till
  • Laddar…
D09
Förmodar att du sålt tomten som privatperson och inte genom t ex ditt ev företag?
 
Jag håller med Räknenisse om att du ska hålla dig borta från diskussionerna med husföretaget. Du har inget avtal med husföretaget och kan ej heller ombesörja markarbetet köparen behöver få utfört. Du bör fokusera dina krafter på att förklara för köparen att dina åtaganden är uppfyllda och mer där till (garaget).

Jag tror också att du behöver vara mycket mer kallsinnigt inställd till denna situation än vad hjärtat säger till dig att vara. Det är bra att vara vänligt inställd men här kommer du bara bli utnyttjad om du blandar dig ytterligare i detta.

För köparens dialog:" jag förstår att ni har ett ytterligare behov av markberedning än det vi avtalat, men jag har inte möjlighet att utföra den tjänsten. Ni får vända er till någon annan markentrepenör."

Jag ser inte vad mer du behöver säga.
 
  • Gilla
jimih och 6 till
  • Laddar…
Borde inte gör skillnad så länge inte typ markförmedling edyl är företagets huvudverksamhet.

TS tänk på hur du formulerar dig också.
Inte säga att kunden godkänt "ditt arbete" som i inlägget ovan, och inte att du gjort arbete åt köparen. För att inte trilla in i att genom efterföljande agerande ha bekräftat att du är entreprenör. Köparen har godkänt fastighetens skick/egenskaper, att köpeavtalets villkor uppfyllts eller liknande.
Dvs. viss beskaffenhet hos marken vid tillträdet, inte kvaliteter i det utförda arbetet som lett dit.
 
  • Gilla
jimih och 4 till
  • Laddar…
Köparen har betalat för en tomt, som lyckligtvis var förberedd för husbygge, men tyvärr inte riktigt passade köparens hus!
Därför får köparen fixa till tomten, likt alla andra som bygger, brukar få göra. Inget som TS behöver bry sig om. Tomten är såld i det skick den var vid försäljningstillfället. Köparen får för egna pengar fixa så det går att bygga det hus köparen vill ha.
 
  • Gilla
mangen5 och 8 till
  • Laddar…
Tänker jag efter lite så tycker jag nog att det är delvis rimligt att du ska utföra de kompletterande grävarbetena med egen maskin.

Jag tänker så här. De fel som begåtts är att pinnarna satts ut fel, och att köparen godkänt tomten. Om vi antar att pinnarna hamnat rätt, så hade du ändå fått gräva mer.

Så här skulle en lämplig kompromiss kunna se ut enligt mig.

* Köparen medger ett felaktigt godkännande av tomten, och accepterar att bygget blir försenat, och tar de kostnader det medför.

* Du medger att du sålt en tomt som du trodde var byggklar. Du utför de kompletterande markarbetena men utan formellt ansvar när du kan få hem fin grävare. Ansvaret för tomtens beskaffenhet ligger på köparen. Ditt avtal om detta är endast med köparen.

* Husföretaget medger att utsättningen var bristfällig, och accepterar att leverera huset senare och att ta de merkostnader detta medför.

Formellt sett verkar du inte ha något ansvar i detta.
 
Köparen får väl bygga ett lite mindre hus :)

Jag kan ju tycka att det är den som satt ut pinnarna som gjort fel, hade jag varit i samma situation med grävaren så hade jag också grävt inom pinnarna, utsättningspinnar ska man väl inte röra? är väl märkta med höjder och dylikt?

Kan ju tilläggas att jag kan inget om varken grävare, grunder, mark osv
 
C
pelpet skrev:
De fel som begåtts är att pinnarna satts ut fel
Pinnarna var väl en helt vanlig grovutstakning och då sätts ju pinnarna där den blivande byggnadens hörn skall hamna. Det är nog upp till markberedaren att ha koll på om marken måste beredas även utanför pinnarna.
 
I tillägg till Harrys goda perspektiv så är det intressanta formuleringen i köpavtalet, dvs "säljaren skall låta packa upp marken där huset skall stå". Jag är inte jurist, men eftersom det står "skall låta" så kan man nog inte hänvisa till att TS inte hade fackmannamässiga kunskaper i området, utan han kunde ordnat det eller anlitat någon. Nästa fråga blir om det är fackmannamässigt gjort eller inte. Dvs skall det packas upp 2-3m till för att vara ett jobb som godkänns i vanliga fall.

MEN som Harry skriver, detta är saker köparen kunde ha hänvisat till för att hon skulle anse kontraktet vara uppfyllt. Eftersom köpet gått igenom, och packad yta i allra högsta grad måste anses vara inspekterbar, så borde rimligen köparen spelat ut sina möjligheter till att vara missnöjd med arbetet.
 
Tack för alla tänkbara råd och funderingar.

Synd bara att inte någon reagerade efter själva upp packningen innan köpebrevet skrevs.
Det är nämligen så att mellan huset och själva garaget är det 2 meter mellanrum och detta mellanrum skulle ju absolut ha varit upp packat om man packar upp 2-3 meter utanför, så man behöver inte ens gå och kontrollmäta för att se det.
Visst hade kanterna rasat in lite, men ca 1.5 meter var det kvar i alla fall.
Kvalitetsansvarige borde också ha reagerat som någon framhöll. Men tyvärr så missade alla kunniga detta.

Men jag återkommer här efter mötet på måndag då vi skall diskutera hur detta skall lösas. Jag har fått många bra synpunkter med mig härifrån. Men jag lider också med köparen som skall bygga sitt livs första hus och så börjar problem redan nu... Men så är det tyvärr ofta i livet.
Skriver man inte bra avtal och innan reder ut exakt vad som skall göras, för att sedan skriver ned det, så kan det lätt gå så här.
Detta forumet är jättebra för här kan man lära av andras misstag, så att man slipper göra alla själv.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Thomas59
pelpet skrev:
Tänker jag efter lite så tycker jag nog att det är delvis rimligt att du ska utföra de kompletterande grävarbetena med egen maskin.

Jag tänker så här. De fel som begåtts är att pinnarna satts ut fel, och att köparen godkänt tomten. Om vi antar att pinnarna hamnat rätt, så hade du ändå fått gräva mer.

Så här skulle en lämplig kompromiss kunna se ut enligt mig.

* Köparen medger ett felaktigt godkännande av tomten, och accepterar att bygget blir försenat, och tar de kostnader det medför.

* Du medger att du sålt en tomt som du trodde var byggklar. Du utför de kompletterande markarbetena men utan formellt ansvar när du kan få hem fin grävare. Ansvaret för tomtens beskaffenhet ligger på köparen. Ditt avtal om detta är endast med köparen.

* Husföretaget medger att utsättningen var bristfällig, och accepterar att leverera huset senare och att ta de merkostnader detta medför.

Formellt sett verkar du inte ha något ansvar i detta.
Var får du det ifrån att pinnarna satts ut fel? Att köparen godkänt tomten är väl heller inget fel. Det är upp till köparen att ha nödvändiga kunskaper. Har han inte det får han anlita någon.

Den kompromiss du föreslår verkar lite märklig. Du skriver ju faktiskt själv att "Formellt sett verkar du inte ha något ansvar i detta". Varför då ge sig in i någon kompromiss?

-Vad är det som säger att godkännandet av tomten är felaktigt?
-Ja han måste nog acceptera att bygget blir försenat om inte husföretaget ändrar sig. TS har dock inget med detta att göra.
-Varför ska TS medge att han sålt en tomt som inte var byggklar? Köparen har ju godkänt arbetet.
-Husföretagets utsättning var väl inte felaktig? Varför skulle dom medge detta? Och varför skulle dom ta några kostnader?

Nej TS bör vänligt men bestämt avvisa köparns krav då köparen godkänt markarbetena. Sen bör TS vänligt men bestämt meddela att han inte tänker ge sig in i några diskussioner med husföretaget, som han inte har något avtalsförhållande med.
 
  • Gilla
Emanuel Adolfsson och 4 till
  • Laddar…
D09
Låt oss säga att ditt hjärta får styra i empatin för att köparen hamnar i en dålig sits

Och du åtgärdar det sista.

Och trots det så blir det förseningar

Är inte risken hög att ditt "hjälpande " blir ett "erkännande" på att du inte lämnat tomten som avtalat och att man nyttjar detta till att du ska få bekosta ev förseningar dvs olyckan tar aldrig slut

Tips är att nyttja villaägarnas jurist alt betala 600kr för att få hjälp av lawline innan 3 dagar.

Eller något liknande t ex kontakta om möjligt någon bekant som är grävare och medlem i ME
Dom har rådgivning av entreprenadjurist.

Jag tror inte det finns något generellt att det ska vara 2-3 meter utanför utan det är byggarens kravspecifikation.

Hade det varit en kravspecifikation i mark ama så hade den varit betydligt mer konkret

Edit

Förmedla dock din kontakt med sanden som var billig om ni har en bra dialog
 
Redigerat:
Thomas59 skrev:
Var får du det ifrån att pinnarna satts ut fel? Att köparen godkänt tomten är väl heller inget fel. Det är upp till köparen att ha nödvändiga kunskaper. Har han inte det får han anlita någon.

Den kompromiss du föreslår verkar lite märklig. Du skriver ju faktiskt själv att "Formellt sett verkar du inte ha något ansvar i detta". Varför då ge sig in i någon kompromiss?

-Vad är det som säger att godkännandet av tomten är felaktigt?
-Ja han måste nog acceptera att bygget blir försenat om inte husföretaget ändrar sig. TS har dock inget med detta att göra.
-Varför ska TS medge att han sålt en tomt som inte var byggklar? Köparen har ju godkänt arbetet.
-Husföretagets utsättning var väl inte felaktig? Varför skulle dom medge detta? Och varför skulle dom ta några kostnader?

Nej TS bör vänligt men bestämt avvisa köparns krav då köparen godkänt markarbetena. Sen bör TS vänligt men bestämt meddela att han inte tänker ge sig in i några diskussioner med husföretaget, som han inte har något avtalsförhållande med.
Pinnarna har satts ut på ett sådant sätt att TS ej förstått hur man skulle gräva för att det skulle bli rätt. Det handlar om ett kommunikationsmisslyckande i hanteringen av detta.

Jag ser två skäl till att TS ska göra vidare arbeten på tomten.

- Det finns ett hot om stämning, vilket kan orsaka kostnader och obehag för TS även om hotet vilar på en svag grund.

- TS har sålt en tomt som byggklar, trots att den inte var det. Hade inga misstag begåtts i den här affären så hade TS fått gräva ur en större yta för huset. Visst har köparen gjort en tabbe som godkänt det hela men formellt rätt är inte samma sak som moraliskt rätt.

TS har dock redan visat mera generositet än vad avtalet kräver genom att förbereda för garaget, vilket är ett bra argument för att inte göra något mer.
 
Om ni ska vara grannar o ha god relation med varan. Varför inte bjuda på det jobbet oxå. Man gör mycket för sina grannar. Då går du kanske tillbaka på annat sätt.
Att vara osams med grannen är inget att rekommendera. Har sett folk som blivit tvungen att flytta för att de inte har orkat med att vara ovänner med grannen.
 
Hemmakatten
Jag tycker Harry, Räknenisse, Mathias hsr kloka synpunkter om att särskilja hjärta från tomtförsäljning.

Tyvärr kan man inte vinna de alla. Vi har tre nära grannar varav en byggdes för bara några år sedan. Vi var väldigt tillmötesgående mot en granne och hjälpte en annan att fälla ett antal träd och någorlunda goda kontakter med den tredje . I dag 7-8 år senare har alla de tre fastigheterna sålts till nya ägare.och det du tyckte var en vänlig hjälp, tycker nya köparen inte om. Och folk glömmer snabbt och köparen är.just nu stressad av Husleverantören som pressar på. Det kanske inte står i avtalet mellan.köparen och husföretaget något exakt datum föt byggstart utan det är mer av en önskan. Byggföretaget kanske fick.några veckor över och vill börja tidigare vilket är köparens problem, inte ditt.


Oavsett, så har du.sålt en godkänd tomt - och det är allt. Ge dig inte in på några diskussiorr med byggföreysget där du inte är någon part.

Lycka till!
 
  • Gilla
Thomas59 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.