Hej alla byggare!
Jag och min sambo är på väg att köpa vårt första hus. I samband med besiktningen upptäcktes att hela golvbjälklaget på bottenvåningen måste bytas ut, så vi tänkte passa på att ändra på den lite underliga planlösningen när vi ändå är igång. Planlösningen är som sagt lite knepig och rören för vatten och avlopp lite kinkigt placerade, så jag tänkte använda mig av lite fler hjärnor till att klura på det hela, om det skulle var så att någon här är intresserad. Rör och sådant går såklart att flytta på, men det kanske är någon här som har en ljus idé som gör att vi slipper. ^^
Jag bifogar mina amatörmässiga "ritningar" nedan.

Planlösning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Version 3 - 1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Version 3 - 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag glömde skriva att vi kan tänka oss att "offra" ett sovrum för att få det hela att gå ihop. Det finns ett vindsplan att inreda, med plats för två stora eller tre små sovrum, till eventuella framtida barn, så vi kan klara oss med ett sovrum på bottenplan.
 
Är den på längden genomgående väggen bärande?
 
peroande skrev:
Är den på längden genomgående väggen bärande?
Nog bärande, står hjärtvägg på ritningen
 
Ja, peroande, den väggen är bärande. Borde kanske ha skrivit det istället för "hjärtvägg", men det är vad min käre far kallar den. ^^
 
Något som kanske inte heller framgår så tydligt på ritningen är den centralt placerade murstocken. Den är större än den vita cylindern jag placerat ut, då huset från början var uppdelat på mitten, i två "lägenheter, med öppen spis och vedspis i varje del. Vedspis skulle vi gärna vilja sätta in igen. Förstår inte varför man slänger ut en till att börja med. :p
 
Obsidiana skrev:
Ja, peroande, den väggen är bärande. Borde kanske ha skrivit det istället för "hjärtvägg", men det är vad min käre far kallar den. ^^
Jag såg inte att det stod hjärtvägg.
 
stämmer det att ni har morgon sol i köket och kvällssol i vardagsrummet nu? och är det så ni vill ha det? Tittar ni på tv i vardagsrummet innan solen gått ned?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snabbt skissat.
Lila blir kök. Högskåp, mot väggen och stor köksö med funktionerna i.
Vitt blir matplats.
Hjärtväggen växlas av med en balk så att ni får en öppning till vardagsrummet.
Blått blir nytt badrum.
Det sista sovrummet får vara kvar.
 
  • Gilla
Obsidiana
  • Laddar…
leby skrev:
stämmer det att ni har morgon sol i köket och kvällssol i vardagsrummet nu? och är det så ni vill ha det? Tittar ni på tv i vardagsrummet innan solen gått ned?
Ja, det stämmer bra. :)
Det händer att vi hamnar framför TVn innan solen gått ner, men jag tror inte att det lyser in alltför mycket i vardagsrummet som det är nu. Trädgården sluttar neråt från öster och det står en yvig, låg pil utanför vardagsrumsfönstret och efter den en tät häck som båda skuggar en del.
 
weyk skrev:
[bild]
Snabbt skissat.
Lila blir kök. Högskåp, mot väggen och stor köksö med funktionerna i.
Vitt blir matplats.
Hjärtväggen växlas av med en balk så att ni får en öppning till vardagsrummet.
Blått blir nytt badrum.
Det sista sovrummet får vara kvar.
Väldigt smart kökslösning! Jag hade helt snöat in på L- och U-formade kök och försökte få in det med skohorn. ^^' Men din idé skulle kunna funka riktigt bra. Tack! :)
 
  • Gilla
weyk
  • Laddar…
En fråga, har ni någon tvättstuga i dagsläget?

Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådär hade jag gjort om jag inte haft någon tvättstuga i dagsläget. Tror köket blir fullt tillräckligt stort med de måtten också, lär bli 20-25kvm stort :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Obsidiana
  • Laddar…
Jarlsgård skrev:
En fråga, har ni någon tvättstuga i dagsläget?

[bild]

Sådär hade jag gjort om jag inte haft någon tvättstuga i dagsläget. Tror köket blir fullt tillräckligt stort med de måtten också, lär bli 20-25kvm stort :)
Snyggt, jag skulle nog ta upp dörr till badrummet direkt från hallen för att slippa den där lilla "smatten". Kankse också lägga till bänk så det blir ett U och öppna & växla av väggen mot vardagsrummet. nu blev det mycket text o lite bild men det kanske kan förstås ändå
 
  • Gilla
Obsidiana
  • Laddar…
leby skrev:
Snyggt, jag skulle nog ta upp dörr till badrummet direkt från hallen för att slippa den där lilla "smatten". Kankse också lägga till bänk så det blir ett U och öppna & växla av väggen mot vardagsrummet. nu blev det mycket text o lite bild men det kanske kan förstås ändå
Bra förslag! :) Ritade om lite, detta är nog det bästa lösningen med ytan som finns :) Det är la bara hallen jag kan känna är väldigt stor, men det hör ju lite till den gamla charmen å andra sidan :)

Namnlös2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Obsidiana och 1 till
  • Laddar…
Tjusigt, kanske tom kan göra en gammaldags klädkammare där garderoben står i hallen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.