Jag skulle sälja en avstyckad tomt. Säljaren ville att jag skulle göra ett packningsprov på tomten innan han ville betala tomten. Detta lät jag då göra och betalade för. Tyvärr så var detta dåligt. Tomten behövde grävas ur och packas upp.

Då jag precis hade köpt en liten grävmaskin och tyckte detta kan väl inte vara så jobbigt, så jag kom överens med säljaren att gräva ur där han skulle ha huset och packa upp det med sand och sedan när jag kunde visa godkänt packprov skulle han köpa tomten.

Hus fabrikanten lät placera ut käppar som visade var huset skulle stå och övertalade mig till att även gräva ur och packa upp där hans dubbelgarage med tillhörande förråd skulle stå. Snäll som man är så sa jag , ok jag gör det också. Kan tillägga att det blir mycket jord…

Jag fick inget betalt för detta arbete, utan något som jag helt och hållet bjöd på då jag hade möjligheten att göra detta själv, så kostar det mig inte mer än lite tid och diesel.

Men för att gå framåt, jag grävde ur, köparen var och tittade till hur det gick rätt så ofta, jag köpte 900 ton sand som packades upp och packningsprovet var jättebra och köparen köpte tomten.

Men nu börjar det hela….
De som skall göra plattan påpekade att de kan inte göra någon platta med garanti för man skulle ha grävt ut 2-3 meter utanför huset och packat upp. Detta var inget jag hade en aning om, ingen hade önskat eller talat om för mig. Käpparna som markerade var hus och garage skulle vara var de som jag grävde upp efter.

Nu vill köparen att jag skall gräva upp ytterligare 2-3 meter runt huset och packa upp där också. Detta är ju inget som vi på något sätt har kommit överens om innan köpet. Han har ju sett hela förloppet och fått sina packningsprov, godkänt jobbet och betalt tomten.

Hur ställer jag mig till hans krav på att jag skall packa upp ytterligare 2-3 meter runtom?
Jag har inte tagit något betalt för jobbet, så det är ju svårt att reklamera något man inte har betalt för.
Till saken hör att jag nu har grävaren på annat håll och inte kan hjälpa honom om jag ens vill. Då tycker han att jag skall ta den kostnaden som en annan grävare tar.
Jag har inte lovat något annat än vad vi har skrivit på köpeavtalet och där står att ”säljaren låter packa upp marken där huset skall stå och säljaren betalar efter godkänt packprov” Inget om att det skall packas upp 2-3 meter utanför…
Jag visste då inte om att man måste gräva upp mer än där huset skall stå, köparen jobbar med entreprenad arbeten och borde veta detta och nämnt detta då vi kom överens om vad jag skulle göra. Om inte annat så borde han ha sett det då han var ute och kollade hur mitt arbete framskred med tomten.

Till saken hör att hans hus kommer snart…
Jag anser att jag har uppfyllt mitt både skriftliga och muntliga åtagande, köparen har godkänt jobbet och köpt tomten, men det tycker ju så klart inte köparen i dagsläget.

Vad säger jag?
 
Köp tillbaka marken och se vad han säger!
 
  • Gilla
oceanis och 5 till
  • Laddar…
D09
Spontant

Köparen får stå för det kalaset.

Köparen har skrivit där huset ska stå samt markerat ut.

Köparen har besiktigat och betalat.

Köparen verkar även ha kunskap om markentreprenad.

Du har även gjort en yta för ett garage som inte var avtalat.

Sen om det finns mark- ama eller vad det kallas som beskriver något annat så borde det framgå i köpeavtalet att det skulle gälla kan jag tycka.

Hur gör köparen med sin kontrollplan tro..
Där bör denna punkt vara med

Jag är dock ingen jurist så jag kan ha tokfel

Edit

Stod garaget med på avtalet?

Du borde ha lagt närmare 100 000 på sanden totalt ( om jag inte räknat tokfel ) och garaget borde vara nog med plåster på såren för eran gemensamma miss/ okunskap om vad som skulle göras
 
Redigerat:
  • Gilla
Luddis_1 och 6 till
  • Laddar…
C
Är inte detta egentligen en variant på den klassiska "dolt fel"-diskussionen?
Dvs. det är väl jordabalken som i första hand reglerar köparens vs. säljarens ansvar.
 
harry73
Svårt att säga vad ni har avtalad och vad du har levererat utan att höra köparens sida av det hela, men generellt har den som sitter på pengarna övertaget.

Innan köparen hade betalat dig kunde han lätt övertala dig att gräva och därefter lite till. För doå satt köparen på pengarna. Nu har han betalat för tomten och har du pengarna, Så nu har du övertaget. Ovanpå det har köparen bråttom eftersom huset kommer snart.

Nu kan du bestämma om du vill göra det och hur mycket du vill ta betalt. Men för köparens skull känns det bättre om en proffs får göra det med ansvarsförsäkring och allt.
 
  • Gilla
Kluring
  • Laddar…
Du har ju gjort det ni kommit överens om och köparen har godkänt det.

Jag hade förklarat för köparen att jag inte kan ta ansvar för att köparen inte hade koll på hur mycket som behövde packas, att du gärna skulle hjälpa till mot ersättning för tid, maskinunderhåll och diesel om du hade haft grävaren på plats men att jag inte kan betala någon annan för att göra jobbet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Hej igen

Såklart så försöker jag skriva objektivt för att få rådgivande svar från er, allt annat vore ju totalt meningslöst.
För att svara på de frågor ovan

Garaget var inte med eller ens nämnt på köpeavtalet. Allt som reglerade vad jag skulle göra var just "säljaren skall låta packa upp marken där huset skall stå och säljaren skall betala efter godkänt packprov"
Garaget var ett fristående garage ca 7x10m.

100.000 för sanden är inte så illa gissat för normalfallet, den kostade 34kr/ton + miljöavgift 12kr(tror jag det var), sedan så ligger sandtaget inte ens en mil bort, så transporten av all sand tog kanske 8-10 timmar.
Jag ringde och sa att jag kommer att behöva en massa sand och vill ha bättre pris och fick då ner sanden nästan 15 kr/ton...

Tog mig nästan en vecka att göra jobbet och min grabb hjälpte mig halva tiden. Massorna som skulle bort gick att i princip bara "snurra runt" med grävaren och fylla en slänt som var precis bakom huset, så det var ett relativt smidigt jobb. Dock var det mer arbete än vad jag trodde från början.

Det finns inget mer skriftligt, bara vad vi har sagt muntligt. Men enligt min minnesbild så har inte detta diskuterats alls.

Men för att gå vidare i historien så kan jag nämna att den som ligger på om att få problemet löst är husleverantören, plattan måste påbörjas inom 1-2 veckor för att hinna bli klar till vecka 37.
Pratade med köparen och han tror inte att detta är hans problem då han köpt huset på totalentreprenad.
Byggaren vägrar bygga om inte marken packas upp runt om.
Husleverantören hotar med stämning.

Jag kan ju alltid ge honom tillbaka vad han har betalat för jobbet ;) Alltså noll kronor. Känns tufft att bli hotad av stämning när man har bjudit på en veckas jobb.

Vi skall träffas på måndag morgon för att diskutera "problemet", tänkte jag skulle få några kloka råd tills dess.
 
pelpet skrev:
Du har ju gjort det ni kommit överens om och köparen har godkänt det.

Jag hade förklarat för köparen att jag inte kan ta ansvar för att köparen inte hade koll på hur mycket som behövde packas, att du gärna skulle hjälpa till mot ersättning för tid, maskinunderhåll och diesel om du hade haft grävaren på plats men att jag inte kan betala någon annan för att göra jobbet.
Rent logiskt så har du mer än nog fullgjort det du sa att du skulle göra samt lite till (garaget mm) men har ni skrivit något annat på papper så föreligger en viss risk att köparen får rätt, men du skall i första hand beredas möjlighet att åtgärda felet om det finns i något kontrakt att du åtagit dig att förbereda x antal meter runt huset! Annars ligger kostnaden på köparen.
Problemet i detta fall är att om du hade varit van vid markarbeten inför ett bygge så hade du vetat att man gör i ordning en bit utanför grunden också, men den kunskapen hade köparen men påpekade inget om det när han ändå besökte platsen x antal gånger!
Lite surt läge för er båda, med det menar jag att antingen så blir du eller han missnöjd, mest på grund av okunskap från er båda verkar det som (inget illa menat) men som ofta kan det uppstå missförstånd.
Jag tycker att det ligger på köparen att åtgärda och betala för det som återstår!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Sicken idiot, det är väl inte ditt ansvar...han borde skämmas!
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Vilken soppa.

En sak tycker jag att du ska ändra, och det är perspektivet. Jag tycker inte att du bjudit köparen på jobb och sand, utan att du gjort jobbet för din egen skull. När packningsprovet visade att markförhållandena krävde packning så sänktes tomtens värde motför vad du hade förväntat dig. Det är helt naturligt. En tomt med dåliga markförhållanden (för husbyggnad) har ett lägre värde än en tomt med bra markförhållanden. Genom ditt arbete har du höjt värdet på tomten. Hade du inte gjort jobbet hade köparen nog försökt pruta ordentligt eller avstått affären.

Att bli hotad av stämning är ju aldrig kul, men vilket fog har husleverantören för att stämma dig? Finns det något avtal mellan er? Dessutom har ju de satt ut huset och köparen har godkänt arbetet.

Enklast vore väl om de kam skjuta på hela bygget så att du hinner få hem grävaren och att du sedan gräver ut mot ersättning.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Idiot eller inte, men att ett fel har begåtts och ingen vill ta ansvar för det är väl en vanlig frågeställning på detta forum.
Hur hanteras detta, det är det intressanta samt att TS inte skall ta kostnaderna är det intressanta också.
Som jag ser det så hade det varit bättre om TS hade haft kunskapen om hur man går till väga vid markberedning. Gräva,makadam,padda,toppa med singel eller vad som krävs för att klara provet, nu är det ett godkänt packprov så då ligger det hos kunden, men det verkar som om inte totalentreprenören kommer att släppa detta.
Så därför vill TS ha lite råd om hur han skall gå till väga, kanske bolla tråden till juridik på en gång och få lite feedback vad som gäller? Kan vara god ide att få lite input innan och om det inte löser sig med leverantören.
 
D09
Men står det med i mark/bygg ama att 2-3 meter ska vara hårdpackade?

Har man isåfall refererat till det?

Det har väl med byggarens byggställning att göra och väldigt lite med husets bottenplatta.

Jag har för mig att 0,5 meter utanför känns bekant så det kan nog finnas olika krav också så har man inte refererat till rätt så kan man ju inte heller kräva något.
 
Köparen har godkänt ditt arbete och inte hänvisat till mark AMA eller liknande vilket gör att du är helt friskriven från detta. Köparen borde vara nöjd då han ändå fått en hel del gratis.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
harry73
Som någon skrev tidigare arbetet är inte gratis, men TS gjorde det för att göra tomten säljbar. Så TS och köparen har ingen annan relation än just Säljare och köpare. AMA och alla andra anläggnings och bygg dokument kan ni glömma. Det fanns ingen byggherre och ingen entreprenör. TS utförde arbeten på sin egen tomt för egen räkning för att få tomten säljbar.
Nu är tomten såld och köparen har ett avtal med husleverantören. TS har ingenting att göra med det avtalet och ska inte heller blanda sig i. Börjar han nu mot betalning fixa till tomten, då blir han 'markentreprenör' och kan få skadeståndskrav som han i nuläget inte kan få.

Det som köparen skulle kunna försöka är dolda fel, men jag har aldrig hört att markförhållande anses vara dolt fel.

TS: vad du än gör, rör inte köparens tomt, och låt inte någon annan göra det på din bekostnad eller under dit ansvar.
Mot köparen kan du hänvisa till köpesavtal och säga att du uppfyllde alla krav i avtalet och att köparen godkände det och genomförde köpet.
 
  • Gilla
Steinmeister och 18 till
  • Laddar…
C
Jag är som sagt inne på samma spår. Detta faller under köparens undersökningsplikt och eftersom det är ett fel som lätt kunde upptäckas av någon med nödvändig kunskap har köparen därmed inte möjlighet att åberopa felet.
 
  • Gilla
bedhead
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.