Hej,

Jag har anlitat en totalentreprenad för att göra vid min trädgård.

Vägföreningen var här och knackade på och menar att foreningens ytor inte får användas för lossning eller avställning av containrar utan tillstånd.

Detta är förståligt.

Men de hävdar att jag som husägare är juridiskt ansvarig för eventuella skador som uppstår på vägen eller andra av vägföreningens ytor,

Kan jag verkligen vara detta då jag anlitar en totalentreprenör? Jag har ju inte beställt några bilar eller visat vart dessa skall lossas. Jag är ju inte ens hemma när detta försegår?

Är det inte Entreprenören som är juridiskt ansvarig mot vägföreningen om de orsakar skador vid arbetet på vägföreningens ytor?
 
harry73
Bra fråga! Du är ju byggherre, så är du ansvarig då är det i den egenskap.
Men är det något som har gått sönder och är det pga att entreprenören gjorde något som den inte fick göra enligt föreningens stadgar?

Vägarna slits av användning och slits mer av stora axellaster, men det är inberäknad i din vägavgift.

Är det grus / asfalt / marksten / gräs?
Vad är det för skadorna?
Hur stor är skadebeloppet?
Kan du fixa det själv och är det värd att bråka om?
 
Ännu är inga skador dokumenterade. Får titta när allt är bortplockat. Men OM det visar sig vara skador på exempelvis vägen från en container eller permanenta asfalts eller plattsättningsskador efter makadam/jord som lossats och lastats, då är frågan vem som skall stå som juridiskt ansvarig? Jag eller entreprenören vid en totalentreprenad?

Enligt ett dokument från sammfällighetsföreningen, skrivet 2012 (Jag flyttade in för ca 6 mån sedan), står att jag skall anmäla i förhand om större maskiner eller dylikt skall köras in på området. Jag visste inte detta, men blev underrättad av styrelsen i samband med deras kontakt till mig nu precis, och efter detta gick jag in på hemsidan och fann dokumentet. Svårt att ta del av alla dokument och information.

Det är ju dock svårt för mig att veta på förhand vilka maskiner och containrar eller dylikt som kommer att användas av min entreprenör? Vid uppstarten dundrar det ju bara till och dem sätter igång. Jag är ju inte ens hemma?! Skall jag som privat beställare ens behova ha kunskap om detta, kan detta ens begäras av mig?

Vet ingenting om skador ännu. Inget om eventuella belopp. Vill bara vara förberedd vad som ligger innanför mitt ansvar eller om dem skall skicka eventuella bred direkt till entreprenören istället?

(OM jag är juridiskt ansvarig för detta så vill jag framförallt hålla inne på betalningen till entreeprenören tills dess att allt är bortplockat och städat och ytorna är godkända utan skador.)

Naturligvis skall ju eventuella skador fixas, det är min grundinställning.
 
Jag är inte säker på vad som gäller, misstänker att frågan kan vara komplicerad, beror ju ex. på om det finns angivet begränsningar på vad som få köras in på vägarna.

Men jag skulle tro att du är ansvarig gentemot föreningen för skador som dina "gäster" orsakar. Sedan kanske du kan kräva ersättning från entrprenören. Men det förekommer rätt ofta att entreprenörer i sina standardavtal föreskriver att du är ansvarig för att det finns framkomlig väg till arbetsplatsen, det kan i så fall innebära att du blir ensamt ansvarig för ev. skador (om vägen inte håller, så har du ju inte fullföljt ditt ansvar).
 
Det påminner lite om kravet som kommunen ställde när vi borrade bergvärme. Kommunen meddelade att de skulle inspektera dagvatten brunnarna på gatan före och efter borrningen på vår bekostnad. Inspektionskostnaden ingick i tillståndsavgiften.

Och att OM det kommit ner borrkax i brunnarna så skulle det rensas bort på vår bekostnad. Borrfirman meddelade att vi kunde strunta i det, ev. problem skulle firman ta hand om.

Borraren som var här berättade att trots att de hade en kaxavskiljningscontainer för flera hundra tusen, så var det omöjligt att gardera sig helt. Han hävdade att OM borrningen stötte på en vattenåder så kunde det komma upp flera kbm vatten i sekunden, och containern skulle svämma över inom 10s. Då går det inte att avskilja kax, utan det skulle rinna ut över gatan och ner i dagvattenbrunnarna.
 
Fan så skönt det är med egen väg...
Fick en massa lass med grus nyligen, ett 30-tal tunga grusbilar gjorde inga som helst märken i min lilla grusväg.
Bra att du kollar det juridiska innan, men jag tror inte du ska oroa dig så mycket. Men det är klart, en grinig förening som vill klämma ut nykomlingen kan förstås hitta skador som egentligen borde falla under normalt slitage.
Antar att det kör sopbilar på vägen? Och kanske slambilar? Plogbilar?
 
harry73
Läste i en tidigare tråd att TS nyligen flyttade till ett nybyggt område. Det kan ju vara lite känsligare när allt är nytt och fräscht. Har entreprenören som byggde området en stor andel i föreningen? Finns det många osålda hus eller kanske obebyggda tomter?

Dokumentera hur det ser ut nu med bilder, och också eventuella skador efteråt. Kommer de med krav kan det vara värd att visa bilderna också här. Det kan också vara så att asfalten är dåligt utförd vilket leder till större skador än du annars hade haft.

Hur gick det med fasaden, har du lust att uppdatera den andra tråden?
 
Du som byggherre är ansvarig för skador som uppkommer i samband med ditt bygge. Du får i din tur ställa krav på entreprenören.
Detta gäller även om du har en totalentreprenad. Om du väljer att vara bortrest eller inte närvarande av andra orsaker betyder inte att du går utan ansvar.

Entreprenörens ansvarsförsäkring, eller de själva, ska täcka eventuella skador som kan anses vara orsakade av arbetet. Kontrollera att de har gällande försäkringar! Det är dock du som är ansvarig gentemot andra för det som händer under ditt bygge.

Först ska det naturligtvis avgöras om det är en skada som ska ersättas? Eller om det är något du ska ta ansvar för?
 
  • Gilla
DryMartini79 och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Föreningen verkar lite nojig i överkant. En väg ska tåla att det körs lite lastbilar nu och då likväl som slambilar och sopbilar. En ny väg (om det var en ny väg) brukar ta ett år eller mer för att "sätta sig" efter bra paddning och innan dess brukar man inte asfaltera.

Jag kan nog utan överdrift säga det varit över hundra lastbilar hos oss


Lastbilarna har varierat i storlek från 10 meters till 24 meter. De har kommit med allt från fönster, tmmer, takbalkar, betongslamavskiljare, tegel, betong. Köra bort stenmassor fylla på med kross och grus, jordmassor mm mm. Ja allt du behöver för att bygga våra hus.

Kan inte se att vägen tagit någon skada alls. Tvärtom hjälpte lastbilarna till att stabilisera vägen tills vi året där på lade på ytskicket

Så några lastbilar och en traktor kan omöjligt förstöra vägen. Blir vägen ändå förstörd så bör man nog titta på och.fundera på vägens uppbyggnad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Konult
  • Laddar…
Föreningen verkar vara småaktiga det kan inte bli någon större skada för föreningen och du är väl medlemm där.....
 
harry73
Hemmakatten skrev:
Föreningen verkar lite nojig i överkant. En väg ska tåla att det körs lite lastbilar nu och då likväl som slambilar och sopbilar. En ny väg (om det var en ny väg) brukar ta ett år eller mer för att "sätta sig" efter bra paddning och innan dess brukar man inte asfaltera.

Jag kan nog utan överdrift säga det varit över hundra lastbilar hos oss


Lastbilarna har varierat i storlek från 10 meters till 24 meter. De har kommit med allt från fönster, tmmer, takbalkar, betongslamavskiljare, tegel, betong. Köra bort stenmassor fylla på med kross och grus, jordmassor mm mm. Ja allt du behöver för att bygga våra hus.

Kan inte se att vägen tagit någon skada alls. Tvärtom hjälpte lastbilarna till att stabilisera vägen tills vi året där på lade på ytskicket

Så några lastbilar och en traktor kan omöjligt förstöra vägen. Blir vägen ändå förstörd så bör man nog titta på och.fundera på vägens uppbyggnad.
Jag tolkade ts inlägg som att det handlar om maskiner, typ gravskopa på larvfötter som kör över grönområde eller gångbana för att komma in i trädgården, eller en container som står längre tid på asfalten.
 
Visst kan lastbilar orsaka skador, det beror ju helt på hur vägen är och var de kör. Kanske vägen är konstruerad endast för lättare trafik?
Grundregeln är som sagt att byggherren är ansvarig gentemot vägföreningen. Och entrprenören är skadeståndsskyldig till byggherren om det nu är en skada.
Vad är en skada? Troligen det som är utöver vanlig slitage (som täcks ju av vägföreningsavgiften). Trycker en tung container en varm vecka en ruta ned i asfalten så är det mer än vanlig slitage.
 
Representanter från föreningen har vad jag förstår endast meddelat TS i förväg vad som gäller. Antagligen för att det inte ska uppstå missförstånd eller bli gnäll från boende runt omkring som kan undvikas.

Se till att få tillstånd när det behövs för lastning och lossning. Se till att eventuella containrar får tillstånd och att de inte blockerar väg för utryckningsfordon eller andra boenden. Gör klart för entreprenören vilka regler som gäller. Skulle det uppstå skador vet du i förväg vem föreningen kommer vända sig till så att du kan på ett tidigt stadie förekomma dem genom att själv ta upp det med dem och visa att du är resonabel.

Dokumentera hur vägen ser ut före ni börjar så att eventuella skador som redan existerar inte hamnar på ditt skadekonto i efterhand

Edit: Läser tråden igen och ser att arbetena redan börjat. Se detta ovan som ett förslag hur det kan göras från och med nu om det går.
 
Redigerat:
harry73 skrev:
Läste i en tidigare tråd att TS nyligen flyttade till ett nybyggt område. Det kan ju vara lite känsligare när allt är nytt och fräscht. Har entreprenören som byggde området en stor andel i föreningen? Finns det många osålda hus eller kanske obebyggda tomter?

Dokumentera hur det ser ut nu med bilder, och också eventuella skador efteråt. Kommer de med krav kan det vara värd att visa bilderna också här. Det kan också vara så att asfalten är dåligt utförd vilket leder till större skador än du annars hade haft.

Hur gick det med fasaden, har du lust att uppdatera den andra tråden?
Du har helt rätt. Det är ett nytt område. Vi är bland de sista husen som flyttat in och inga tomma hus.

Nej inga stora grävskopor med larvfötter har använts. Endast småmaskiner har använts, mini-grävare med gummilarvband osv. Endast uppfarten har använts för att komma in och ut. Så ingen fara här.

Nu är makadammen borta och det ser bra ut. Smutsen kan jag städa av själv.

Min inställning är som sagt att problem som uppstår skall åtgärdas, naturligvis. Det är ju ytor vi äger tillsammans och naturligvis har vi var och en ett ansvar att sköta dem.

Men jag har skickat ett mail till föreningen där jag bett att någon därifrån är med vid en "slutbesiktning", så att allt är lugnt. Fick dock autoreply att det är semester fram till vecka 35. :-/


Vad gäller fasaden så valde Skanska att (som enda hus) tvätta denna Innan slutbesikningen. Så man kan säga att jag "fick rätt", men lite "under bordet". Dessutom skrevs ett utskick som skickades ut efter resultatet till alla hus där man iofs inte erkände sitt fel, men där Skanska ändå erbjöd sig att rengöra fasaderna för de hus som ville ha denna tjänst utförd. :) AMA är en föreskrift jag gillar. Inte perfekt, man riktigt go att kunna referera till! :)
 
En vägförening (Samfällighet) har full rätt att ta ut en extra debitering vid tillfälliga extra belastingar/slitage på vägen orsakade av enskilda fastighetsägare längs vägen som tex bygger ut och har grustransporter etc. Mer info finns på LM's hemsida.

Den normala årsdebiteringen täcker endast normalt slitage orsakat av biltransport, post, sopor, slambil, skolbuss etc. Oftast beräknas detta ut med ton/km metoden av LM vid förrättningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.