Spännade blir det, vi har fått tomt nummer 15 på kronan :) . Vi ska bygga ett Älvsbyhus är det tänkt....så på det här kvarteret blev jag nr 3 att beställa ett älvsbyhus.
 
Ericsson skrev:
Är lite nyfiken på vilka som ska bygga på Kronanområdet. Själv har vi tackat ja till tomt nr 13. Ska bli så himla spännande!!! :)
Hejsan blivande "områdesgrannar", vi hamnar väl inte direkt nästgårds, men i kvarteret brevid. Vad kul det ska bli att bli husägare.
Ta kontakt med kommunen så får ni reda på era blivande grannar.
Vi syns hälsningar Linda och Robert
 
Har postgången fungerat? Ngt respons från M?
 
Låter som om utgångsläget är tämligen lika.
Återkommer så snart vi får besked... snart två veckor... :-/

Carporten var inte billig!!! Undrar om det faktum att den är fristående gör ngn skillnad?

Ska till Göran och titta på deras bygge i morgon e.m. Spännande!!!
 
Hade ni specifierat vilken typ av fönster ni ville ha på huset...
I katalogerna ser ju inte det ena förslaget ut som det andra beträffande fönstren... ???

(Själv har jag suttit med katalogerna och utifrån de planlösningsändringar vi gjort lagt in fönster med proportioner som exempel i katalogen... Men jag vet inte om det är "vanliga kvadratiska standardvillafönster" som är standard) ???
 
birgi skrev:
Jajamensan!
I standardutförande med entrétak * 2, komplett bastu, ytterdörrar lejonet, klinker i entré och groventré :
2.030.620 kr.
Hur har ni löst bastun? I badrum på övervåningen eller separat "relax"...?
Färdig "Kabinbastu" eller "lösvirkesbygge"...?
 
Bottenvåningen.
Har ritat om lite i groventrédelen... i vårt fall alltså entrén från caroporten...
Du vet katalogförslaget med stort sovrum på ena sidan, groventrékorridor tvärs över och tvätt + wc på andra sidan.
Där har vi flyttat lite väggar. På ena sidan kombinerat tvätt och klädkammare (wc där utgår då vi breddat wc intill huvudentrén) på andra sidan... med fönster mot vattnet relax/bastu (alltså det som i katalogen är sovrum på 15 kvadrat eller nåt sånt...)
 
Njaeh!
Kan inte begripligt förklara hur vi tänkt i ord...

Se meddelande istället! (For your eyes only!) :-X
 
birgi skrev:
Mysigt! Själva klämmer vi in ytterligare ett sovrum i den delen, och skippar det badrummet.
Enligt M på Luleåkontoret kräver kommunen här att det ska finnas möljighet att "leva" enbart på bottenvåningen... "Handikappanpassat"!
Enligt M innebär det att det måste finnas kök, duschutrymme och mölighet att avdela separat sovrum på bottenplan. Därtill att man måste komma in med rullstol som ska kunna vändas i wc/duschutrymme.

Därför har vi ritat om toaletten intill huvudentrén för att kunna skippa dusch/wc i anslutning till groventrén.

Har ni fått samma besked?

Någon annan kronanbyggare, som via annat husföretag hört detta och vet mer/kollat med kommunen vad som egentligen gäller?
/J
 
Birgi-CD låter väldigt dyr för mig, säkert elektrolux??
Nu har jag lagt in massa bilder på min hemsida...
 
Hej alla Lulebor,

birgi skrev:
Det står "centraldammsugare Q extra 1690 w inkl. arbetskostnad 10640 kr". Vet inte om det är Electrolux? Men c-dammsugare får man väl för 5000?
Det är med väldigt stor sannolikhet en Husky Q Air eller en Husky Q Air Cyklon. De brukar kosta runt 7-8000, exklusive installation. I detta paket ingår en del rör, men det tillkommer säkert några rörstumpar till, och dessa brukar ju vara oskäligt dyra. T.ex så kostar en "smullucka" med en bit rostfritt stål på, för montage i sockeln i köket, 1200kr. Med andra ord så verkar inte 10640kr vara ett sjukligt dåligt pris...men inte speciellt lågt heller. Jag skulle gissa att Husky nästan har 75% av marknaden för centraldammsugare i Sverige. På Jula kostar en något sämre modell av annat märke 5200, och till denna så finns så klart inte sådana livsnödvändigheter som "smullucka".

\\Thomas (och Anna), som skall bygga ett Myresjöhus i Luleå, eventuellt med centraldammsugare.
 
Hej Jonas,

Ullisojonas skrev:
Enligt M på Luleåkontoret kräver kommunen här att det ska finnas möljighet att "leva" enbart på bottenvåningen... "Handikappanpassat"!
Enligt M innebär det att det måste finnas kök, duschutrymme och mölighet att avdela separat sovrum på bottenplan. Därtill att man måste komma in med rullstol som ska kunna vändas i wc/duschutrymme.

Därför har vi ritat om toaletten intill huvudentrén för att kunna skippa dusch/wc i anslutning till groventrén.

Har ni fått samma besked?

Någon annan kronanbyggare, som via annat husföretag hört detta och vet mer/kollat med kommunen vad som egentligen gäller?
Det är inte kommunen som bestämmer, utan de tolkar bara vad lagstifningen säger. I det aktuella fallet är det Boverkets byggregler, som i det aktuella fallet i sin tur är en tolkning av
Förordning (1994:1215) om tekniska egenskapskrav på byggnadsverk, m.m., Lag (1994:847) om tekniska egenskapskrav på byggnadsverk, m.m, samt Plan- och bygglag (1987:10).

Vi vill ha köket på nedre plan (vilket i vårt fall inte är samma som entréplan), och då får man förbereda för en Trinett på övre plan.

\\Thomas
 
thobjo skrev:
Det är inte kommunen som bestämmer, utan de tolkar bara vad lagstifningen säger.
Hej själv! (Ny granne?)
Jo jag har hittat den där informationen tidigare... men det är uppenbart att det just beträffar tolkningen uppenbarligen finns gott om utrymme...
Tämligen olika besked i olika kommuner i landet...
/J
 
birgi skrev:
Bygger ni på Brinken eller kronan? En multifunkis, eller?
På Svartöbrinken. Om det nu liknar något kataloghus så liknar det Multifunktionella huset souterräng...men det liknar inte det huset så mycket...längre.
 
Ullisojonas skrev:
Hej själv! (Ny granne?)
Jo jag har hittat den där informationen tidigare... men det är uppenbart att det just beträffar tolkningen uppenbarligen finns gott om utrymme...
Tämligen olika besked i olika kommuner i landet...
/J
Jo, "ny" granne är jag...den första granne du träffade. :)

Angående olika besked i olika kommuner så kan jag bara hålla med. Den du skall prata med är 1:e byggnadsinspektören på Stadsbyggnadskontoret, tyvärr så får jag väl inte skriva hans namn här på grund av PUL. Jag har pratat med honom, tyvärr hade jag i princip ingen framgång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.