Min 25 år gamla kabel-TV kabel (får även internet via den) har gått sönder så jag gräver från huset till tomtgränsen för att få ny kabel. Den gamla kabeln låg bara 5-10 cm under gräsmattan och utan rör vilket verkar vanligt här i området. En björk har vuxit och lyft upp kabeln så att den skurit in i roten och troligen dragits sönder.

Jag gräver (längre bort från träden) och har nu djup 30-40 cm och tänkte ev lägga kabel-TV kabeln i 50mm plaströr för att minska belastningen på kabeln - men det kanske är overkill med plaströr.


Nåväl jag kom på att det vore bra att lägga ned matning för trädgårdsbelysning också.

Funderar på att antingen lägga 230V jordkabel i röret och ta upp vid trädet och ha någon kopplingsdosa plus uttag inbyggt i något som skyddar mot väta och snö - snödjupet blir åtminstone 50 cm på tomten. Samt sedan sätta trafo och dra 12V belysning till träd och buskar.

Alternativt att gräva ned förlängningssladdar som då måste skarvas - t ex Rusta 12V serie Belys. Kabeln ska vara nedgrävningsbar men har inte hittat om skarvar får vara nedgrävda - sträckan är drygt 15m så om jag lägger rustas belys så måste jag skarva 2 st 10m sladdar med en skarv i backen.

Mina frågor:

1) är det ok att lägga 230V kabel i samma 50 mm rör som kabel-TV kabel? eller är det fara för 230V överslag i kabelTV kabeln resp för störningar på kabel-TV / Internet?

2) är det ok att lägga 12V kabel i samma 50 mm rör som kabel-TV kabel? finns risk för störningar på kabel-TV / Internet?

3) om jag lägger 2 separata rör parallellt med varandra och har kabel-TV i ett rör/löst i backen och el i det andra röret - finns det då risk för störningar på kabel-TV / Internet?

3) förläggningen är under gräsmatta är det då ok med 40 cm djup?

4) finns det något problem om jag lägger 230V jordkabel men använder den till 12V dvs på var sida sätter kopplingsdosa och klipper en rusta/belys sladd och kopplar till Jordkabeln. Då kan jag senare byta till 230V plus slipper skarv - dock dyrare och kanske andra problem?

5) när jag tar upp elkabeln 230V eller 12V ur marken bredvid trädet så skulle jag vilja skydda kopplingsdosa etc. Finns det några krav här att förhålla sig till? Kan jag bygga t ex en egen "sittpall" i trädgården med låst lock där kopplingsdosan sitter dolt under locket.
Någon som byggt något liknande i någon tråd?
 
Flera frågor på en gång.

Elsäkerhetsmässigt så är det inget problem med en riktig kabel i samma rör som TV kabel. Det som kan vara ett problem är om man samförlägger ex. inomhus med lösa FK trådar, sådana har inte en fullgod isolering, utan blir säkra genom att de går i elrör. Men en riktig kabel som ju får kunna beröras, kan ligga tillsammans med en signalkabel trots att signakabelns isolering inte håller för 230V. Isolationen uppnås helt med de olika lagren i elkabeln.

Störningsmässigt är dte inget problem med 230V kabeln.

Att lägga 12V från en belysningstransformator med antennkabel, är i teorin värre ur störningsstynpunkt. De flesta s.k elektroniska transformatorer för belysning skickar ut bristfälligt avstörd högfrekvens på trådarna, och har ofta en tillåten maxlängd på 2m för kabeln med 12V, detta pga att en längre kabel blir en alltför bra sändarantenn för störningarna. En sådan kabel är väl inte helt lyckad att lägga bredvid en signalkabel med låg signalstyrka. Inte säkert att ens det ställertill ngt. problem.
 
ok Rustas kablar är ju 10 m och kan förlängas men det finns ju ingen info om de stör.

gissar att störningar minskar med avståndet så att det för 12 V kan vara smartare med separata rör då.

alt köra med 230V och något skydd enligt fråga 5) ovan
 
Tittade som hastigast på RUSTA specen. Deras transformator ser ut att vara en konventionell järnkärnetransformator. Då får man inte störningsproblemen. Det är ju dessutom en LED belysning.
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
3a) När el och telekabel samförläggs så säger reglerna att de ska vara minst 5 cm ifrån varandra. Det kan ge en fingervisning om vad som krävs/behövs. Kabel-TVn-kabeln är väl skärmad och är kanske mindre störkänslig än tele.

3b) I gräsmatta rekommenderas ett djup på minst 35 cm. Det debatterades flitigt ganska nyligen: https://www.byggahus.se/forum/el/258649-1-fas-till-3-fas-i-friggebod.html

4) Det är väl inte förbjudet att använda en kraftkabel till 12 V. Den signallerar ju 230 V så det gör egentligen ingenting att det bara är ofarlig 12 V i den. Du behöver bara se över risken att någon i framtiden ser två ändar av vad han tror är en enda hela oskarvad elkabel och kopplar in 230 V på den...

5) Frågan hur man gör med kopplingar ute i trädgården har varit uppe men jag minns inget bra svar. Jula har en dosa som fylls med gjutharts som får begravas. Men ännu bättre är ju en kabelbrunn eller kopplingsskåp av något slag. Det får man då bygga själv då jag inte tror de är överkomliga i pris. I princip en trumma som försänks i väldränerad mark.
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
ang 5) om jag bygger ett kopplingsskåp ovanpå mark i t ex trä med tak så insidan är väderskyddad - vad är då kraven på höjd från mark för kopplingsdosa resp IP44 uttag?
 
IP44 tillåter marknivå, men bygg gärna en tät men ventilerad (dränerad) låda för skydd mot besprutning. Dosor finns ju tätare än IP44 men inte uttag, och ska du ha en stickpropp i uttaget så håller inte längre IP44 !!
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
Gör också lådan låsbar. (Låsbar i betydelsen att det krävs verktyg för att kunna öppna den) . Detta som skydd mot (för?) småbarn och andra klåfingriga besökare.
 
  • Gilla
JanneSjo och 1 till
  • Laddar…
ok tack för tipsen - så då kan jag göra en ganska låg låda bara det inte kommer in regn plus att den är dränerad :).

Vill nog kunna använda vanliga IP44 uttag så bra regn/stänkskydd får fixas.



För den intresserade så hittade jag faktiskt igår ett IP56 uttag som håller IP-klassen med sladd ikopplad kostar ca 479kr på eldirekt tror jag
se ELIT IP56 en länk till Elit_PDF
 
Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
3a) När el och telekabel samförläggs så säger reglerna att de ska vara minst 5 cm ifrån varandra. Det kan ge en fingervisning om vad som krävs/behövs. Kabel-TVn-kabeln är väl skärmad och är kanske mindre störkänslig än tele.

Är 5 cm för att minimera risk för störning?

för någon risk att 230V från jordkabel kommer in i samförlagd annan kabel finns väl inte?
 
Det får nog ses som en relik från gamla rikstelens dagar, dvs för att minska risken för nätbrum i telefonen lite och samtidigt krav via salig Televerket. I dagsläget med helt annan signalering i de flesta fall tex datanätverk osv finns inte denna risk för störning pga nätfrekvens och använder du bara korrekt isolerad och avsedd kabel för starkströmsdelen finns heller inga andra problem eller risker.
 
  • Gilla
rasmusrasmus35
  • Laddar…
I Skanovas krav för kopparnät angavs orsaken till minimiavståndet vara skydd för arbetare på telesidan vid t ex avgrävning.
 
För att förtydliga: om fibern inte har metall för dragtålighet eller som söktråd borde man kunna lägga dem kloss emot elkabeln om man vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.