Invigt min nya sommarkompis. Så bra och så nöjd:)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
krilleman_215 skrev:
Ser ut som vanliga taklökar! Eller?
Ja, lite olika sorter och färger, lite gul fetknopp och sådant också. 12 för 100 där, 6 för 129 på Plantagen.
 
Räfsat gräs och började pilla i rosrabatten tills sonen fick en fix idé om myror och vägrade stå själv på backen så vi fick gå in. Får göra ett nytt försök imorgon.
 
Har inte gjort något alls med trädgården , då det har regnat hela dagen.
Nu på kvällskvisten kom 2st igelkottar fram , ger dom lite mat och ser att någon idiot har spraymålat dom på ryggen.:sly:
Vad är det för jäkla galenskap !!!.... en är rosa och en är silver färgad på ryggen. :thumbdown:
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Idag har solen strålat (iaf i jämförelse med kasst väder innan).. Har lite semesterfirare härnere så vi körde några timmars trädgårdsjubb på eftermiddagen när de ville ha nått att göra :)

Babe pysslade med balkongräcket, inneboende klippte gräset, gäst ett körde röjsåg, gäst två fortsatte klippningen av hasselhäcken jag påbörjat och själv putsade jag tre buskar (klippte bollform, igen)..plockade spillbitar av IMP trä för sopsortering..täppte till/jämna till 8 mullvadshål (grrr)..

Gick fort när man va fler, även om man inte höll på så länge! (Det skulle ju tydligen drickas öl oxå):x (y)
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Snigla skrev:
Gick fort när man va fler, även om man inte höll på så länge! (Det skulle ju tydligen drickas öl oxå):x (y)
Gäller att planera så man hinner med ALLT :beer: och öl hjälper, skrapade fasaden för många år sedan, 1 öl per m2 vilket gjorde att huset såg ut som ett schack bräde ett tag, snälla vänner man har (y)

Jante
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Micro skrev:
Har inte gjort något alls med trädgården , då det har regnat hela dagen.
Nu på kvällskvisten kom 2st igelkottar fram , ger dom lite mat och ser att någon idiot har spraymålat dom på ryggen.:sly:
Vad är det för jäkla galenskap !!!.... en är rosa och en är silver färgad på ryggen. :thumbdown:
Idioter till folk finns det tyvärr gott om :(
 
Eftersom tid att sitta vid datorn är begränsad får jag så här i efterhand rapportera om helgens trädgårdsbestyr: fick till sist bundit upp de sista rosorna, förberett för staketbyte och häckplantering genom att gräva bort gräs och ogräs på en knapp femtedel av den totala sträckan. Passade på att dra silikon runt några av växthusets plastskivor också så de ska hålla bättre i vinden. Sonen passade då på att köra fingrarna i det roliga kletet och därmed avbröts den tätningen för att sanera ett styck busunge.
 
KLippte ner mina nyaste rosor som blommat över i lördags, eftersom de fått svartfläcksjuka. läste mig till att alla blad ska bort på busken och på backen, översta jordlagret också, fräsch jord på. Sedan kommer nya, fina skott som är friska. Gör om varje sommar, behandla eventuellt med svampmedel på hösten.

Redan idag ser jag några nya, fina skott, men tyvärr bara på en gren på varje buske. Nåja, 69 kr styck på Lidl.
 
Y
klippte gräset, körde sönder gräsklipparen två gånger. :thumbdown:
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Har också klippt gräset idag, men utan att köra sönder gräsklipparen :)
 
Har lagt ut pressenning över gräset/jordhögen så att de ska kunna leverera ytterligare 13 ton stenkross.

2015-07-31 14.17.18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fixat äntligen vårt entré trappa i sten.

Det visade sig att rötterna av en "dvärg" tall i närheten (Picea Mugo) förstörde entrén och uppfarten.

Inom en radie av ca. 2m av träet trycktes stenplattorna upp, inklusive entré trappan. Tallen planterades ca. 13 år sen och växte ut över taket... Blev tyvärr tvungen att såga / slipa ner träd, och ta bort rötter. All ihop en himla massa jobb.

Halvrund stentrappa för 20150724_143532.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvrund tstentrappa för 2 20150724_143545.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvrund stentrappa fram efter 20150724_174027.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvrund tentrappa efter 2 20150724_173932.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ashe och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
Gått över min gräsmatta, ut i bondens hage som angränsar min tomt. Och plockat över en liter kantareller under ekarna.

Man väljer väl sitt boende efter var skogens gula guld växer?!

Gräsklippning väntar på kvällskvisten. Det ska ju regna imorgon!
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Klippt gräset, eller nja, följt med när 7-åriga sonen stolt klippte hela mattan :). Kanske behöver jag inte en robotklippare trots allt.

Eller som när bonden och bondhustrun var hos läkaren när de funderade på att skaffa barn och läkaren frågar om det är något mer de undrar över.
Bonden: Jo, när är de riktigt arbetsdugliga?
Doktorn: Ja, runt 16 års ålder
Bonden: Fy fasen vad länge. Då köper vi en traktor istället.

Just det, roade mig med att kratta bort runt 100 mördarsniglar också vid 19.30 tiden utmed häcken. Vid 22-tiden fanns det 400 nya... :x
 
  • Gilla
Rackartekla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.