Vi gjorde hela operationen bara häromdagen. Vi följde Olle Bergs program "Första hjälpen" (dock inte slaviskt när det gäller produkterna).

Efter första omgången med vertikalskäraren tyckte jag att inte så mycket hänt. Al-KOs maskin har inte centimeterskala utan 1 till 5 så jag började med 3. Det gav inte så mycket som sagt så jag körde ett varv på läge 4 och då hände det grejer. Nu ser matten rent förskräcklig ut efter att vi strött ut gräsfrö och sedan gräsmattedress, så det är lite traumatiskt, men vi hoppas givetvis att alla frön slår rot och grönskar inom några veckor. Vi har ännu så länge haft maximal tur med vädret. Precis när vi var klara med att kratta ut dressen kom det en rejäl skur på en halvtimme så allt blev ordentligt genomblött. Sen har det varit lagom varmt med omväxlande sol, moln och lite regndroppar. bättre förutsättningar tror jag inte gräsfröna kan få!

Håll tummarna! (y)
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Paxman skrev:
Vi gjorde hela operationen bara häromdagen. Vi följde Olle Bergs program "Första hjälpen" (dock inte slaviskt när det gäller produkterna).

Efter första omgången med vertikalskäraren tyckte jag att inte så mycket hänt. Al-KOs maskin har inte centimeterskala utan 1 till 5 så jag började med 3. Det gav inte så mycket som sagt så jag körde ett varv på läge 4 och då hände det grejer. Nu ser matten rent förskräcklig ut efter att vi strött ut gräsfrö och sedan gräsmattedress, så det är lite traumatiskt, men vi hoppas givetvis att alla frön slår rot och grönskar inom några veckor.

Håll tummarna! (y)
Jag tror det blir bra! Trots goda intentioner har jag slarvat med det här jobbet. Påföljden blev mossa, ogräs och tröttsam gräsmatta. Gjorde ett ryck tidigt i våras, innan det börjat växa ordentligt vilket väl inte är enligt OlleB, men två omgångar stroller T och, inte minst, en robotklippare senare så har den hämtat sig över förväntan! Ska göra som du och stödså ihop med toppdress så blir det nog ännu bättre ��
 
Redigerat:
När brukar ni börja klippa gräset igen efter ni vertikalskurit slängt på nya frön och dressat ?
 
Bra fråga Exxi, jag funderar på precis samma sak. Vårt gräs har börjat växa riktigt bra på knappt två veckor! Snacka om att vi har haft tur med vädret för det här projektet, omväxlande sol och regn med humana temperaturer. Det är en del kala fläckar fortfarande men jag tänkte avvakta lite och se ifall det är frön som är lite sega i starten. Annars blir det mer frön och lite mer dress så blir det säkert en jämn täckning.

Enligt Olle Bergs förstahjälpen-program som jag följt ska man vänta 3-4 veckor innan man gödslar och sedan ska gräset klippas var 4:e dag....för mig känns det som att gräset kommer vara väldigt långt om jag väntar så länge...:rolleyes:
 
  • Gilla
Exxi
  • Laddar…
Ja det funkar dåligt med 3-4 veckor utan att klippa kommer ju vara en äng 😮 Har robot så blir det för långt så lägger den gräset ner istället för att klippa vilket känns dumt 😞 Även fått tanken på att skicka ut roboten nu för att platta till dress och frön så alla frön får kontakt med moder jord bra eller dåligt någon som vet ?
 
En robot väger ju inte så mycket så jag kan inte se att den skulle kunna göra så stor skada på de skira små gräsplantorna. Värre är det nog för mig att klampa omkring efter gräsklipparen. Jag tror att det är en bra idé för dig med roboten Exxi...men jag vet inte, så jag inväntar med intresse besked från någon som kan mer än jag.
 
  • Gilla
Exxi
  • Laddar…
Jag tänkte att det kunde vara trevligt med en uppdatering på hur det har gått med vår kära gräsmatta. Jag kan säga så här: om du tycker din matta ser lite tråkig ut och vill ha en grönare, mjukare och otroligt mycket härligare gräsmatta, skaffa en vertikalskärare och FÖLJ OLLE BERGS "FÖRSTA HJÄLPEN-PROGRAM"!!!! Förvandlingen har varit i det närmaste magisk på vår matta!! :wow:

Tyvärr har jag inga bilder på hur mattan såg ut innan vi satte igång men jag har bilder som visar hur bedrövlig den såg ut efter vertikalskärningen. Några klassiska före-efterbilder:

IMG_4406.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har skräpet som vertikalskäraren slitit upp krattats ihop i en lång sträng. Jag tror att detta är efter första rundan med lite för hög inställning på maskinen. Totalt blev det runt tio papperssäckar med skräp som kördes till lokala återvinningsstationen.



IMG_4398.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har "stora" ytan inte krattats ännu efter skärningen. Maskinen denna tråd handlar om syns borta vid pallkragarna.


Håll i er nu, här kommer bilder på hur mattan ser ut idag, endast en knapp månad senare! :rolleyes:
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
IMG_4467.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_4468.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är knappt man kan tro att det är samma gräsmatta!! :wow: Visst, det finns några kala fläckar kvar och mattan är ganska ojämn men jag hade inte förväntat mig ett så bra resultat efter det här första steget i renoveringen. Min initiala tanke, innan detta steg gjordes, var att det skulle krävas ett antal år och en hel del jobb innan mattan skulle vara i någorlunda drägligt skick, men det tog alltså mindre än en månad! Nu hör det ju till saken att vi har haft tur som tokar med vädret. Jag har svårt att tro att det finns något mer optimalt väder för en gräsmatterenovering än det vi haft den här sommaren. Vi har inte behövt ta till vattenspridaren någon gång, det har regnen sett till, och solen har varit lagom varm när den omväxlande skinit.

Insatsen har inte varit så jättestor tycker jag. Nu är ju inte vår gräsmatta enorm heller men det tog oss tre korta dagar att utföra stegen mellan inget gjort, tills dressen var ut krattad. Kostnaden har varit några tusenlappar som gått till vertikalskäraren (som ju kommer återanvändas framöver), lite gödsel, frön och dressjord.

Vi är inte på något sätt ute efter en golfgreen utan vi vill ha en slitstark matta som är mjuk att gå på, och det har vi redan fått. Att gå barfota i det nya gräset är underbart. Jag gjorde jämförelsen att den gamla gräsmattan var som att klappa en älg medan den nya är som att klappa en katt. :D

Jag ser verkligen fram emot att gå vidare med detta projekt. Alla kala fläckar ska täckas (jag kommer skaffa gräsfrö som är framtagen för att klara skugga bättre då vi har en hel del skuggiga partier på tomten), ojämnheter minskas och hela mattan ska stödsås samt gödslas varje år så att ogräset inte får en chans. (y)

P.s Jag vet inte om jag nämnde att vi den här gången använde Weibulls "Villa Classic". Jag hittade den på kampanj och vi ville ha en snabb etablering. Framöver blir det "Extra Green" för stödsådd och ovan nämnda "Skugga" där så behövs. D.s

Pp.s Jag är inte sponsrad av Weibulls, utan betalar lika mycket som alla andra. :rolleyes: Dd.s
 
Redigerat:
  • Gilla
Erik Näslund och 4 till
  • Laddar…
Hur har det gått för er andra?
 
Min matta är under uppbyggnad tar ju hårt på den efter samma behandling som du Paxman men har inte haft lika tur med vädret då det regnat riktigt hårt och sjuka mängder hela förra veckan så återkommer när den börjar se hel ut igen 👍🏻
 
Jag är riktigt nöjd så här långt, men tror att mycket kan tillskrivas robotklipparen. Men den tidiga insatsen med Al-ko lade grunden och gödslingen har gjort gott. Vilket påminner mig om att gödsla en omgång till, skippar nog T-plus denna gång.
 
Ja, jag har hittat Olle Bergs Facebooksida och även redovisat mitt resultat där. Nu ska man tydligen gå över på höstgödsel istället, så T-plus får vänta.

Ni har inga bilder på era mattor? Det vore kul att se! :)
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu-bilder, hittade i hastigheten inga före-bilder ��
 
Det ser jättefint ut! (y) Lite ljusa fält...har ni kanske fått lite mindre regn än vi har här på ostkusten?
 
Regn har vi fått men det kan hänga ihop med att jag brände en del stråk när jag gödslade förra året. Spridaren hade öppnats för fullt utan att jag hade koll på det. De partierna använde jag lite extra toppdress och sådde i men det har inte tagit sig riktigt. Hoppas på nästa år när jag upprepar årets behandling. Det finns nog inga genvägar till en välmående gräsmatta ��
 
Jag tror numer benhårt på stödsådd, och då menar jag av hela gräsmattan inte bara där det är kala fläckar. Om man gör det varje år så får man ju en ofattlig mängd gräsplantor som gror på varenda möjlig millimeter samtidigt som ev. missar man gjort tidigare täcks upp med nya fräscha skott. OK, det kostar ju en del med gräsfrö, men har man som vi endast drygt 300 m2 gräsmatta blir det ju inte så mycket utslaget på ett år. Undrar om man kan få FÖR tät matta...:cool:

Jag tänkte köra med Algomin gräsgödsel framöver. Det ska tydligen inte bränna gräset och det är bra för allt som växer i trädgården så man behöver inte vara orolig om man får lite i rabatterna. De har också lyckats sälja in dess miljövänlighet hos mig...som om det stämmer eller inte, det vet jag inte. :rolleyes:
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.