D
Mataki heter den ju :) nu blandar jag ihop :p
 
D
Några till bra dagar på taket. En våd kvar, sen är vi över nocken! :) hade en skorsten (typ) som vi jobbade med rätt många timmar för att täta runt. Men vi blev nöjda med resultatet. :) allt ser bra ut nu, har lite aucklor här och där, men inget större. Vi har även spikat lite ströläkt, fram till översta våden. Vi började med det p.g.a. att det såg ut att börja regna, så presenningen var på övre delen av taket. Bilder kommer imorgon eller på tisdag. Hoppas få upp all läkt till på tisdag, så vi kan börja flytta över pannor från andra sidan :)
 
Ströläkt uppe. Nu spikar vi bärläkt!
20150803_161251.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Kul. Mät och räkna avstånd mellan bärläkten en gång extra bara! :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
IMG_0324.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spika bärläkt :)
 
  • Gilla
På grön kvist och 4 till
  • Laddar…
D
Idag blev vi färdiga med bärläkt, sen har vi tagit bort pannorna från andra sidan taket, samt tagit bort gammal läkt och sopat rent den gamla pappen. Imorgon hoppas vi hinna lägga ny papp och spika ströläkt på andra sidan. :)
 
D
Runt ventilationsgrejen har jag gjort egna beslag av plåt som vi skruvat igenom den gamla pappen. Sen har vi lagt ett lager papp på plåten och slutligen dragit pappvåd med uppvik på kanterna. Kommer göra samma runt skorstenen. Idag sitter det bara papp kring skorsten. :) känns som att det kommer hålla tätt. Hade ett massivt skyfall inatt och inget hade kommit in på vinden. Så med pannor hoppas jag att det kommer hålla tätt länge länge :)
 
Bra jobbat men sätt på en sele när du är på taket... :)
Det går fort när man väl trillar ner, tro mig, jag har testat...
 
  • Gilla
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
Vi tar ditt tips och åker till biltema och köper så vi kan knyta runt oss själva! Detta är plåten jag sätter under skorstenen under pappen. Tror ni den hjälper? Jag tror den gör lite nytta, dock så drar vi även upp papp mot skorsten.
20150806_134552.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klippte till av överblivna fotplåtar. Plåten kommer skruvas genom spontant o sen papp upp på.
 
Det är förstås Daniel som skriver från Josefins smartfåne. Det är jag o brorsan som jobbar på taket. Josefin har varit och inspekterat ett par gånger ;)
 
D
Papp o ströläkt färdig på andra sidan! Snart dags att lägga pannor :D

IMG_0327.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gött att kunna jobba utan tröja!!

IMG_0315.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brorsan bryter upp gammal läkt. LIKE A BOSS!
 
  • Gilla
FruJosefin
  • Laddar…
D
All läkt färdig, nu dags för pannläggning :D kommer som sagt behålla våra tegelpannor. Har köpt en pall med pannor för att komplettera. Vi har vittinge t11.

Har lagt läkten med 37,5 cm läktavstånd från topp till botten. I anvisningarna stod det att om det inte går jämnt ut, så kapar man översta. Dock hade förra takläggarna löst det genom att kapa understa raden. Vi kommer också försöka köra någon lösning på understa raden, eftersom det hade blivit för knöligt på baksidan av huset att kapa översta, då taket slutar på olika ställen.
 
D
Har nu lagt färdigt nästan alla pannor på ena sidan taket. Som sagt saknades det ca 5 cm för att nedersta pannraden skulle komma i bra position i rännan. Så hade vi följt moniers anvisning, hade vi haft en pannrad på ca 7-8 cm överst, vilket hade blivit alldeles tokigt. Kapa pannor i botten, blev inte heller så bra. Jag pratade med grannar som lagt tak, samt en granne som jobbar som snickare och lagt en del tak. Han tipsade mig om en extra fotplåt på nedersta bärläkten som även kan ta med sig vattnet som droppar av pannan ner i rännan. Jag körde på det förslaget. Vet inte hur vi skulle gjort annars.

Tar en bild sen när vi är färdiga :D Imorgon kommer brorsan över och då blir det nog att lägga färdigt resten av pannorna.
 
D
Vittinge-pannorna är inte så enkla att föra in under varandra eller kapa, eftersom det blir felaktig lutning på en rad, så man får en knäck i taket på någon centimeter om inte man bara kapar av lite, typ 5-10 cm.

Vet inte vad som är klokast, att köra på med knäck (hade behövt kapa 2 st 2/3 pannrader, vilket hade lett till sick-sack) eller köra med att vattnet rinner via fotplåten de sista centimetrarna. Kan ju alltid ändra mig senare om jag känner för det :)

Ett alternativ hade ju varit att lägga en superkort rad i slutet, men det kändes inte stabilt, då den raden inte får så bra tyngd neråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.