Hjälp! Vi har precis byggt ett nytt hus med plåttak som vi kommer att bli tvungna att göra om då taket skapar blänk mot en grannes altan.

Någon i liknande situation?

Tips på åtgärder som tar bort blänket?
 
What? Ska ni byta ett helt tak för att det blänker på grannens altan???
 
  • Gilla
hnurre
  • Laddar…
Oj, berätta gärna vad grannen gjort som kräver att ni gör om taket?
Jag skulle söka tips på hur man tar bort grannen ;)

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Vad är det för tak då? aluzink eller rheinzink kanske?
 
Om det är zink så blir det matt grått om ett tag.
Och vilka vinklar är det på taket.
Och solen flyttar hela tiden på sig så det kan ju inte vara långa stunder det bländar.

Protte
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Det är ett vanligt plåttak grå silver heter färgen. Tyvärr är det så att man måste åtgärda om det skapar en olägenhet för grannen.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Vem säger det? Det kan vara ett ögonsår för mig om grannen målar huset i en ful färg, men han får fortfarande ha kvar det.
Ett fönster kan reflektera solljus, måste man byta fönster då? Växthus,nytvättad bil?!

Ta ett kort på taket så vi se hur blankt det ä. Har du pratat med kommunen?

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi har blivit anmälda till miljö o hälsa och de i första instans bedömer detta. Vi kan fortsätta att strida men flera sådana här case har avgjort till den klagandes fördel och vi vill inte bråka i flera år framöver:(
 
Vänta med att ta bort blänket tills ett eventuellt vite nästan löper ut?
I bästa fall har blänket då avtagit och en ny bedömning blir aktuell.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Avvakta och överklaga så mycket ni kan. Som andra redan sagt, kommer taket att bli mattare med tiden. är taket ett vanligt tak, som tillverkaren har i sitt ordinarie sortiment, har jag svårt att tro att kommunen kan förbjuda användning, på grund av blänk.

Skicka även över en påse med solglasögon i olika mörkhet till grannen. :D
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
harry73
Skulle vara bra med bilder, även om jag kan förstå om ni inte vill visa huset i något som kan bli en grannfejd. Finns det andra lösningar?
- plantera thujahäck
- inte tvätta, den borde blänka mindre med smuts, mosa och lavar på.
- måla taket med matt färg (man kan skriva något elakt på grannens sida ;)
 
Oj, det här var nog ett utav de konstigaste problemen jag hört om här på byggahus! Tycker det låter skitdeppigt att behöva byta tak för en sådan fånig detalj, men det ska ju finnas färg för plåttak och väljer man matt sådan borde ju det räcka.
 
  • Gilla
emmlar och 1 till
  • Laddar…
S
jag skulle åtgärda direkt hellre god grannar än sura.
va skulle ni tycka om att bara måla taket?
 
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
Precis så vi tänker @SBH. Vi har tittat på massor av färger men alla blänker tyvärr. Deras hus ligger mkt högre än vårt och ser "ner" på vårt tak. Så att plantera funkar inte tyvärr:(
Vårt tak blir som en spegel när solen står i en viss riktning. Deras hus har altan med havsutsikt åt vårt håll.
 
S
vad för glanstal har det varit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.