tommib
Fredrik Sjödin skrev:
Intressant diskussion. Dagens regelverk säger i princip att allt utförande av fasta elinstallationer är behörighetskrävande. Sedan finns det ett fåtal undantag i ELSÄK-FS 2013:1. Principen är lite som skattelagstiftningen, där grundregeln är att alla inkomster ska beskattas, om de inte finns listade som undantag.

Är montage av kanalisation behörighetskrävande? Ja, eftersom fast monterad kanalisation inte finns med som undantag och dessutom ingår som en del i elinstallationsreglerna, SS 436 40 00, och har presumtion mot utförandeföreskrifterna ELSÄK-FS 2008:1 så är det rimligt att göra den tolkningen. Men detta är inte på något sätt enkelt eller glasklart. Vad gäller om kabelstegen monteras år 1 för att enbart bära datanätverk. 5 år senare vill innehavaren använda stegen för att förlägga elledningar. Vad gäller då? För övrigt finns det en hel del installationsregler i SS 436 40 00 som inte är behörighetskrävande, för att ytterligare krångla till det.
Jag vill bara påpeka att du inte kan hänvisa till svensk standard som någonting som definierar behörighetskrav. Således är det inte alls konstigt att det i SS 436 40 00 finns saker beskrivna som inte är behörighetskrävande. Standarden har inte någonting alls med saken att göra (men kan naturligtvis nämna vilka moment som kräver behörighet som en service). Som jag skrev ovan ställs behörighetskravet i Elinstallatörsförordningen och undantagen till detta finns listat i Elsäk-FS (som också definierar hur man blir behörig).

Vad menar du med "har presumtion mot"? Det var en formulering jag aldrig har hört förut....
 
Fredrik Sjödin skrev:
Intressant diskussion. Dagens regelverk säger i princip att allt utförande av fasta elinstallationer är behörighetskrävande. Sedan finns det ett fåtal undantag i ELSÄK-FS 2013:1. Principen är lite som skattelagstiftningen, där grundregeln är att alla inkomster ska beskattas, om de inte finns listade som undantag.

Är montage av kanalisation behörighetskrävande? Ja, eftersom fast monterad kanalisation inte finns med som undantag och dessutom ingår som en del i elinstallationsreglerna, SS 436 40 00, och har presumtion mot utförandeföreskrifterna ELSÄK-FS 2008:1 så är det rimligt att göra den tolkningen. Men detta är inte på något sätt enkelt eller glasklart. Vad gäller om kabelstegen monteras år 1 för att enbart bära datanätverk. 5 år senare vill innehavaren använda stegen för att förlägga elledningar. Vad gäller då? För övrigt finns det en hel del installationsregler i SS 436 40 00 som inte är behörighetskrävande, för att ytterligare krångla till det.
Så frågan är om en kabelstege är en del av en starkströmsinstallation. Det borde dels vara en fråga som ni har ett svar på, och dels vore det trevligt med en motivering.

Det närmaste jag kan komma på är markrör. Förläggning av dessa kräver behörighet pga vadå?

I båda fallen handlar det om fysiska bärare av kabel som i sig inte kräver något extra skydd. I vissa fall krävs faktiskt extra skydd av markkabel men finns några sådana motiv för kablar på en kabelstege som skulle göra monteringen av stegen i sig behörighetskrävande?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Som du vet Bo, så har aldrig elinstallationsarbete definierats. Det finns heller ingen samsyn mellan de olika branscherna. Inom industrin är till exempel montage av kabelstegar traditionellt inget elinstallationsarbete. Ska resning av fackverksstolpar för stamnätet på 400 kV vara ett elinstallationsarbete?

Vi har ju uppdraget att definiera detta och jobbar med det internt. Men frågan är som sagt var komplex. Ansök gärna om att vara med i den externa referensgruppen.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Jaja
TS var inte så fåordig nu när ESV överinspektör Fredrik Sjödin skriver i din tråd. Kanske kan du få enligt din tidigare önskan svar lite närmre hästens mun.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag älskar ditt poetiska språk, GK100. (y) :D (y)
 
Fredrik Sjödin skrev:
Som du vet Bo, så har aldrig elinstallationsarbete definierats. Det finns heller ingen samsyn mellan de olika branscherna. Inom industrin är till exempel montage av kabelstegar traditionellt inget elinstallationsarbete. Ska resning av fackverksstolpar för stamnätet på 400 kV vara ett elinstallationsarbete?

Vi har ju uppdraget att definiera detta och jobbar med det internt. Men frågan är som sagt var komplex. Ansök gärna om att vara med i den externa referensgruppen.

Nej, det verkar inte finnas någon klar uppfattning om vilka delar som tillhör själva elinstallation och vilka delar som är stödjande komplement. Och därav osäkerheten om vad som kräver behörighet och vad inte, även om vissa här har rätt utpräglade egna tolkningar.
Föreskrifter med texter som "ändamålsenlig" "säker" mm riskerar att alla gör sina egna tolkningar och att man tappar respekt för ESV och branschen. Jag vill påminna om branschregler för badrumsVVS som kommer från olika branschorganisationer samt ändras då och då.
Läste i nån tråd här att en viss kabelsort var nu godkänd för någonting. Av vem? Enligt vilka standards?
Samtidigt som det nästan generella förbud mot allt elarbete satt skräck i de flesta människor i Sverige så härjar hempulare fritt och av vissa inlägg att döma, rätt obekymrad och aningslös. Som regelverket är nu så är det otydligt och tandlöst.
 
"Kablarnas" användningsområde bestäms av tillverkaren inte av någon myndighet. Så det är ingen "utomstående" som ger sitt godkännande av kabelns användningsområde.
 
Thomas_Blekinge skrev:
...
Läste i nån tråd här att en viss kabelsort var nu godkänd för någonting. Av vem? Enligt vilka standards?
....
Det finns mycket omfattande produktstandarder för kablar som tillverkarna följer, med all respekt tror jag inte det är något du behöver gå in på eller fundera kring i nuläget. Tex har ganska nyligen krav på biledare i EKRK mer känd som kulo nu tagits bort och börjar komma i samma utförande som när den infördes efterträdande den plåtmantlade EKR.
 
Som jag skrev ovan, behörighet och kunskap är två olika saker, inte alltid sammankopplade. Istället för att försöka förstå vad som kräver behörighet är det mycket enklare att fundera över vilken kunskap som krävs för att montera en kabelstege, installera infällda rör, förlägga kabel, installera el i ett brandfarligt utrymme etc. Det är kunskapskraven som styr ifall man kan ge sig på ett jobb, inkl de som inte kräver någon behörighet.

Ibland behöver ju frågan redas ut för att det ska bli formellt riktigt, men det gäller knappast i ditt fall Thomas. Det verkar ju tämligen riskfritt att dömas mot ellagen, det är bara att anlita en slipad advokat som kan ifrågasätta vilka delar som är en starkströmsanläggning. Och det finns vägar runt om man vill de, faktiskt är det ju bara att sätta en stickpropp på huset så blir det en anordning! (y) Det är väl inte förbjudet. Men är det det vi vill? Det är ju ingen genväg runt kunskapskraven.
 
  • Gilla
tuktuk och 1 till
  • Laddar…
Laddad diskussion här...
 
Jag jobbar ganska mycket med IEC-standards för kablar, Cigré, Cenelec, VDE mm.Därför skulle jag vilja veta vem som godkänner kablar för vissa ändamål.
" Tex har ganska nyligen krav på biledare i EKRK mer känd som kulo nu tagits bort och börjar komma i samma utförande som när den infördes efterträdande den plåtmantlade EKR."
Vem har tagit bort dessa krav?
Här sägs det väldigt ofta att detta och detta gäller, detta har godkänts eller förbjudits men aldrig ges en referens där det verkligen står och vem som har bestämt det. Hur ska man då tro på det?
 
Jobbar du med kablar borde du känna till eller enkelt ta reda på hur det funkar, inga konstigheter. Men du tycker inte det är väl långt från och väldigt perifert för detta forumet? Svaren här i eldelen tycker jag för egen del oftast är mycket korrekta och lärorika, dessutom mestadels lagom långt ut i lätt fördjupning utan att det går överstyr.

Det är inga vetenskapliga publikationer vi ska åstadkomma här så ett lätt men korrekt anslag räcker för min del. Om det inte räcker med fakta i populär form lämnar åtminstone jag det som en övning till läsaren.
 
Mikael_L
tommib
För att ytterligare spåra ur lite.... Vad gäller egentligen på en husbåt? Det kan ju tekniskt sett anses vara ett fartyg. En del ansluts väl också med handske....

Intressant att någon från ESV faktiskt är här och skriver. Det ökar mitt intresse att få ett svar på hur Fredrik resonerade vid hänvisning till Svensk Standard för vad som är behörighetskrävande....

Om du orkar Fredrik så skulle jag gärna vilja veta om det finns någon möjlighet som privatperson att formellt kommentera utredningen av Bo D.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Jag jobbar ganska mycket med IEC-standards för kablar, Cigré, Cenelec, VDE mm.Därför skulle jag vilja veta vem som godkänner kablar för vissa ändamål.
" Tex har ganska nyligen krav på biledare i EKRK mer känd som kulo nu tagits bort och börjar komma i samma utförande som när den infördes efterträdande den plåtmantlade EKR."
Vem har tagit bort dessa krav?
Här sägs det väldigt ofta att detta och detta gäller, detta har godkänts eller förbjudits men aldrig ges en referens där det verkligen står och vem som har bestämt det. Hur ska man då tro på det?
Godkännandet sker genom att det i utförandeföreskriften ELSÄK-FS 2008:1 anges att en elinstallation uppfyller god elsäkerhetsteknisk praxis om den uppfyller kraven i en fastställd standard. Det är detta som är den så kallade presumtionen. Presumtion betyder ungefär "förhandsgodkännande". Viktigt att komma ihåg är att myndigheten inte ger förhandsgodkännanden av elinstallationer eller elektriska produkter. Tillsyn sker bara i efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.