Värsta husjobbet är att riva rutten spåntak fastsatt i massor av spik i tjärpapp, masonit och timmer. Dammet flyger in överallt och inte ens ansiktsmasken håller skräpet borta. Eftersom den svenska sommaren är som den är så gör man det här under presenning dessutom. Det finns inte en vit yta på mina målarbyxor. Inte ens innanför. Vi har precis fixat halva taket och lägger upp tegel, det är tungt men skönt att det är ett rent jobb. Andra halvan spar vi till nästa år.

Fast dömer man värstajobbet utifrån vad som inte görs, så är det att hänga upp dörrar. Två garderober utan dörrar i sovrummet och en dörr står snyggt uppställd bredvid garderoben i farstun. Varför gör man det svåra jobbet, men lämnar det lätta egentligen?
 
Precis ALLT som har med renoveringar och underhåll att göra. Precis allt!

När det gäller att jobba med ett hus så finns det inget som inte är "värsta husjobbet".
Absolut inget!

Jag anlitar hantverkare till precis allt nu mera.
Det är slöseri med min kvalitetstid och med mitt liv att jobba på huset på egen hand, jag sträcker mig motvilligt till att klippa gräsmattan, That's it!

Jag är bilmek och enormt bra på det, men fullständigt värdelös på att tapetsera och att måla som exempel, försökte tapetsera köket en gång för länge sedan, det såg ju inte klokt ut när jag var färdig. En treåring tillsammans med grannens enögda katt hade förmodligen gjort det bättre.

För 15 år sedan brädklädde jag mitt hus och tilläggsisolerade helt på egen hand, började i april och var färdig i oktober, 6 månader av mitt liv, helt bortkastade, kan aldrig fås tillbaka...
Nu har jag dessutom börjat hitta ruttnade brädor på kåken lite här och där. Gör om och gör rätt som man brukar säga i det militära.
Nää, om var och en gör det dom är bra på så blir allt helt perfekt i slutändan. :)

Mvh. En värdelös husägare.
 
  • Gilla
Marre666 och 2 till
  • Laddar…
Utvändig målning tycker jag är jobbig. Då tänker jag främst på problemet med väderleken. Har det regnat måste underlaget först torka. Och regnar det inte så finns risken att det kommer att göra det under arbetet eller på den nymålade ytan. Gassande sol är inte heller bra...
Dessutom sammanfaller bra målarväder med bra ledighetsväder.
 
Att tömma gamla väggar på spån. Det rinner alltid efteråt än hur mycket man knackar i väggen. Dammet ligger kvar i en månad och halsen är torr varje eran är där.

Gamla avloppsrör som man har gjutit ihop i muffen. Man har även lagt allt kors och tvärs så man inte kan slå. Bara för att nån har tänkt: det här håller i 100år och behöver inte bytas.

När man använt länets all spik för att spika kors och tvärs i varje planka som finns. Allt låser varandra, så egentligen behövs ingen spik. När man dessutom spikat upp papp för att skydda tapeterna mot spikskallarna.

Avloppsrör som går från ett rum ner i golvet och ut i rummet på andra sidan väggen så man måste även bryta upp golvet där. För att sen se att det går ner i klädskrubben, viker av 90 grader går 2m sen 90grader igen ner till källaren för att där ligga i ett hörn ovanpå elementrörslingorna och under taket. Allt på 10cm. Brevid går nya kopparledningar till värmepumpen.
 
Bland en hel del annat som jag tycker är jobbigt och tråkigt kan jag numera lägga till rivning av träfasad som är skruvad, ej spikad, och övermålad med ett par lager färg.
 
- väldigt få handläggare följer PBL och kan inte tolka den.
- Väldigt många handläggare gör om detaljplan/områdesbestämmelser efter deras eget godtycke.
- Byggnadsnämnderna följer inte PBL utan gör politiska beslut, när det är lagen som gäller.
- Försvårad bygglovshandläggning skapar stora kostnader och problem för kommuninvånare samt onödigt lidande.
- För svårt att få bygga det man själv vill.

- Grannar har för mycket att säga till om, och för stora möjligheter att stoppa bygglov, oavsett vad det får för konsekvenser för de som bygger. Detta gäller även möjligheten för enskilda personer att bestrida projekt. Personligen tycker jag, att har man beslutat att något ska genomföras utan att det egentligen påverkar någon annan, så ska det inte gå att stoppa.
 
Att upptäcka att de jobb man har gjort har börjat bli slitna, så att man snart måste snygga till ytorna igen.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Rolig text hahahaha..........jag satsade på Beckers Perfekt när vi bytte hela fasaden på stugan. Och då jag hellre tänder grillen än renoverar fönster blev det PVC fönster från Rehau (Nordic Desig Plus).
 
Ormbiten skrev:
Precis ALLT som har med renoveringar och underhåll att göra. Precis allt!
Håller med. Hatar allt som har med damm, färg, spackel, slipning, lyfta saker och riva saker att göra. Det värsta jag vet är att bli svettig, då står jag fanimej inte ut!

Det enda som är lite kul är att regla upp och möjligen spika panel med spikpistol.

Fast jag gör allt själv ändå, har hittills knappt släppt in en hantverkare förutom elektrikern. Gjort två lägenheter och snart ett hus. Börjar titta på ett nytt hus i renoveringsobjektsklassen. Fan också...
 
Y
Värsta husjobbet är att måla. Och att känna motivation till något med huset alls när man är singel.
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Hahaha, det blev många igenkännande skratt under läsningen av denna tråd :D Jag instämmer med flera tidigare talare om att utvändig målning är värst: tråkigt, starkt väderberoende och långsamt.

Men isolering av vind där takhöjden är 40 cm på de lägsta ställena är heller ingen höjdare. Trots skyddsmask och skyddsglasögon hade jag i slutet av varje arbetspass kliande isoleringsull i hela ansiktet (kändes det som åtminstone).
Humöret blev inte bättre av alla råspontspikar som jag upprepade gånger stack mig på. När arbetet var avklarat dröjde det lång tid innan jag kunde titta på en Paroc-säck.
 
Ormbiten skrev:
Precis ALLT som har med renoveringar och underhåll att göra. Precis allt!

När det gäller att jobba med ett hus så finns det inget som inte är "värsta husjobbet".
Absolut inget!

Jag anlitar hantverkare till precis allt nu mera.
Det är slöseri med min kvalitetstid och med mitt liv att jobba på huset på egen hand, jag sträcker mig motvilligt till att klippa gräsmattan, That's it!
.
Intressant att du hänger på detta forum ..? =D
 
elpaco skrev:
Intressant att du hänger på detta forum ..? =D
Ja, i och för sig men det finns inget tidigare noterat under Ormbitens Activity.
 
Allt som har med målning att göra samt allt arbete som ska utföras under fotledshöjd och som medför att man måste ställa sig upp och sätta sig ner hundratals gånger under en arbetsdag.
 
Målning är som sagt värsta husjobbet, dock är slutstrykningen med täckfärg ok. Då vet man att jobbet snart är färdigt och att man då kan glädja sig över resultatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.