Skrapa, slipa, kitta, olja, grunda o måla fönster! Det tar sån tid och det är alldeles för många sidor och olika moment o färgsorter som jag ska hålla reda på. (Och inte är det kul att de just nu är blå....)
 
  • Gilla
SwiftD
  • Laddar…
S
Remne skrev:
det suger fett som det så modernt heter ;)
Detta tyckte jag var lite roligt, tämligen säker på att suger fett slutade vara modernt redan innan 2003 :p
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
A
Mina topp tre på vad som är värsta husjobbet: 1. Måla, 2. Måla, 3 Måla. och allt som hör ihop med det som skrapa, tvätta, slipa, spackla.
 
  • Gilla
Kalle B och 2 till
  • Laddar…
Tapetsera har jag aldrig gett mig på. Säker på att det skulle gå åt helvete!
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
A
Det värsta måste vara den där sista listen som aldrig blir ditsatt. Måste finnas nåt omedvetet agg mot liststackarn.

Annars håller jag med om att måla är ett bottennapp, är snart klar med mitt hus som vi smög igång under sensommaren 2013. Nu är alla väggarna i samma färg iaf, lite smådetaljer kvar bara. Och hela grunden (sockeln eller vad det nu heter) :confused:
 
Jag hatar att bila betong eller egentligen allt som dammar.... Sätta lister e också högt på min lista. Det kan liksom inte bli skitbra. Antingen ok eller skitfult om ni förstår. Sen alla arbetsmoment som egentligen är sekundära såsom slipa, maska med tejp mm. Måla är däremot helt ok bär man får se resultat...känns som att jag blir mer och mer otålig ju äldre jag blir, allt måste gå fort liksom..//
 
  • Gilla
krakan
  • Laddar…
SueCia skrev:
Detta tyckte jag var lite roligt, tämligen säker på att suger fett slutade vara modernt redan innan 2003 :p
För en 60-talist är allt efter millennieskiftet "modernt" ;)
 
Bila betong.
Borra i berg med gammal Cobra.
Måla träfasad.
Måla fönster.
 
Omdrännering av källarvägg är det absolut tråkigaste man kan göra. Köper man tjänsten istället blir man 100 000+ fattigare plus att hela tomten ser ut som kriget har dragit fram.
 
Kul tråd, men den skulle ju ha en poll! :wow:

För mig, som är en relativt ny husägare, är det två lågoddsare högst upp på listan:

1. Måla, speciellt allt förarbete och torktider.
2. Hantera gammal glasfiberisolering på vinden (som tidigare ägare tryckt in så att takfotsventilationen satts igen.

Vi har målat en del rum i huset men vardagsrummet lejde vi bort till en målare som tapetserade två väggar och målade resten. Otroligt skönt och det blir snyggare när proffs gör jobbet, men framförallt blir det klart!! De rum vi målat är det detaljer som är ofärdiga ("sistalistenfenomenet"), men man pallar liksom inte hela vägen in i kaklet.

Isoleringen på vinden har vi påbörjat och gjort kanske en tiondel. Arbetsställningarna är ryggbrytande, det är dammigt, det kliar över hela kroppen och görs det vid fel period på året är det svettigt något djävulskt. Sen är ju inte vinden tom heller...det står ju en massa bråte där som måste skyfflas runt för att man ska komma åt. Det kommer nog ta flera år innan vi är helt klara med det jobbet...:confused:
 
Gjuta platta, när man gör cementen själv. Även om man är många som hjälps åt så är det slitigt och stressigt. När all ork är slut ska alla redskap rengöras. Jag bygger gärna igen om jag slipper gjuta!
 
8
Kan vara hålla med bra-byggare måla och allt där till är värst.

Nästan klar med huset 1,5plan, garaget, förådet och cyckelboden. Tagit ganska exakt 1månad (ej konstant arbete) med många regniga dagar man fått stå och skrapa och tvätta istället.

Tvätta och skrapa var nog fan värst, chockad över hur galet skitig väggarna var. Den som skippar eller fuskar med det är inget annat än korkad. Och skrapade har förstört axeln, låter som ett stenbrott 😭 blir läkaren när det är färdigmålat.
 
1. Slipa och bila betong. Damm överallt inklusive mun och lungor.
2. Riva i glasfiberisolering. Nästan omöjligt att unvika hudkontakt och glasfibrerna fastnar i huden.
 
Som småbarnsföräldrer måste jag säga att de västa husjobben är de som behövs men inte hinns med. Hemma hos mig har jag två småttingar sedan 2,5 år och jag hinner i stort sett INGENTING på huset. Behoven av husunderhåll växer och ågrenen också....
 
  • Gilla
Sister ray och 4 till
  • Laddar…
Vad tycker ni är värsta husjobbet?
Allt som är längre från marken/golvet än mina axlar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.