ni har ju redan sett hur jag gjort i det första så lite kompletteringar med sånt jag glömde..
bild på isoleringen på plats, gick ganska bra att packa övre delen med händerna..

PA040065.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönster bytte jag som sagt och då skall dom drevas, o lite för byggnadsvårdande som jag var då så letade jag upp lindrev typ detta

PA300078.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hade ju i ett tidigare inlägg några bilder på list, sockel o foder, här kommer några efter att dom är på plats..

P1010119.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1010123.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


på lite distans

P1010115.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


har som sagts också byggt nya fönsterbrädor och smygar / salningar (undrar vad som är rätt namn?)

P1010117.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lazy rick och 12 till
  • Laddar…
lika bra att ta sista sovrummet på övervåningen...

ser ni garderobsdörren till vänster?
Norra_sovrummet00.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte så snygg, då, typ 2003-4, fanns ett återvinningsföretag som hette magasin3, tror dom slutat nu, som tog vara på byggnadsdelar och sålde, köpte där en snygg gammal dörr. klar syns den på denna bilden..

Norra_sovrummet16.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men riktigt så lätt var det ju inte, den hade ingen karm så det blev att tillverka en ny, hade vid denna tidpunkt inte gjort några jätte investeringar men hade en överhandsfräs.. och en hyvel som skymtar i bakkant av bilden, även denna en MoreTens H410

Norra_sovrummet45.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


en vass såg o lite stämjärnande senare så fanns delarna till en karm

Norra_sovrummet55.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild när det är på plats

Norra_sovrummet32.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta rum gick mycket fortare för jag fick hjälp (kan sägas att hon idag är 180 cm +....)

P1010010.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


var nog inte så tydlig tidigare men alla golven har slipats efter att dom lagts in, ganska så råhyvlade så hörnen blev djupa, skar dom med stämjärn

P1010020.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild när luten ligger på golvet

Norra_sovrummet39.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så nu är det redan klart, väldigt va fort det går :) taklisten saknas, nu är den där kommer inte ihåg när det gjordes:surprised:

Norra_sovrummet53.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


på bild 2 i detta inlägg ser man en ingång tillhöger i bild, blev ett linneskåp

Joel 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat med snickerierna :)
 
Tack, kommer mer snickerier lite senare..
 
Det sista "rummet" på övervåningen är hallen, inte mycket att visa, gjort som de andra rummen. Kan dock visa hur smaken förändras över åren. Först en bild på original från 30-talet, eller ja man kan med lite fantasi ana hur det såg ut..

P1010161.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ägare 2 snyggade till det på sent 70-tal och så såg det ut när vi köpta...

P1010097.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det enda som gjordes annorlunda i hallen mot de andra rummen var att vi ville ha spottar itaket (typiskt 00-talet kommer dom väl att säga som river ut efter mig ;)

Köpte begagnande rostfria bunkar som jag sågade upp hål för i taket, eftersom jag inte ville riva upp hela golvet på vinden..

P1010167.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


satte glespanel o gips så fans det plats för vp rör mellan taken

P1010195.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


inte riktigt klart men det syns nog hur det blev

IMG_1950.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nu är då övervåningen klar så då kom turen till ett förråd. Jag gillar att göra ordentligt och har väl blandad framgång i mina försök men ambitionen finns :) anno denna tid fanns inte Attefallshus och ville ha ett förråd som var ca 15kvm och med sadeltak.. Bygglov alltså, tar ju alltid sin tid men efter 6 månaders övertalning så fick jag ställa förrådet 3,5 meter från vägen (kan ju tycka att den metern var dyrköpt...)

här skall alltså förrådet stå! lastpallarna markerar storleken

Förråd_01.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade ett gammalt växthus som jag bytte mot lite grävning, lite överdrivet djupt kan man nog tänka idag..

Förråd_13.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fiberduk på plats så det är bara att skotta i bärlager

Förråd_20.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vet inte riktigt varför men fick för mig att det skulle vara dränering, tror nog man kan säga idag att det var lite onödigt, gjorde också en kulvert till huset som jag drog el i...

Förråd_32.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så på med dräneringsslang

Förråd_43.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


övade sen på att bygga form och armera, formen var lite svag så jag fick spika en läkt tvärs över

P1010040.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


eftersom det var lätt att backa dit så använde vi rännan på bilen, drog bara av längsformkanten, i efterhand så insåg jag att jag borde hyrt en helikopter men det får bli nästa platta..

P1010060.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plattan gjordes för att kunna ha golvet i marknivå, då blir ju nackdelen att brädfodringen kommer i gräset om man bara bygger rakt på plattan, jag murade alltså ett varv med leca.

P1010075.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen glömdes nog kameran bort ett tag.. jag sågade faktiskt klart allt virke när jag var på landet den sommaren sen var det bara att spika på, stomen var uppe över en helg.. sen fick panelen ta några kvällar...

P1010082.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade faktiskt gjort klara takstolar 30 graders lutning men när jag fick på dom så såg det inget bra ut... gick o tittade en dag sen slog jag sönder dom o byggde nya som var 38 grader...

P1010084.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En detalj jag kopierat från huset är fusk kolonnerna som man bygget på knutan.

P1010085.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Invändigt blev det ett vanligt regelverk

P1010087.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag skulle bygga förrådet var jag o tittade på dörrar o fönster, såg inga som kändes bra så jag tänkte, hade jag kunna bygga en karm tidigare så kan det väl inte vara så svårt att bygga även dörren... skaffade lite fler hyvelstål o åkte till landet o hyvlade lite panel till utsidan.
Sen hem o bygga

fordorr001.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På med panel på utsidan

fordorr008.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ville kunna låsa så jag tog ur för ett vanligt lås

fordorr009.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte dit lite gångjärn

fordorr010.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


försökte att få ihop det så det skulle hålla

fordorr011.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


o en karm på plats

P1010089.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så blev det

IMG_2776.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 17 till
  • Laddar…
Bra jobbat, riktigt snyggt renoverat med fin finish 😀 fint hus med!
 
Lovade ju att berätta om misstag... detta berättar jag för de som liksom jag är amatörer, snickare vet förstås såna här saker. En miss jag gjorde när förrådet byggdes var att inte lyfta nederkanten av råsponten.

Jag har ingen bild tyvärr men i instruktionerna för hur man sätter läkten så hittade jag denna bilden.

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag byggde som det ser ut i bilden, jag har insett efteråt att jag borde byggt som jag lagt till i rött, dvs lyft dom 3 sista läkten med en kil ovanpå takstolensavslutning och kapat bort nederkanten av takstolsbenet.
Med denna gamal lösning så tar man bort den sista läkten helt och raden tegel längst ned ligger direkt på takfotsplåten.

kilen och kapningen ger ett nättare intryck av takavslutningen, huset var byggt så men det hade jag glömt bort såg det ju när jag bytte tegel, lite klantigt..

Erkänner man ett misstag får man kanske säga vad jag blev nöjd med att ha gjort oxå :) jag är väldigt nöjd med att jag ändrade mig om takvinkeln och tog samma som på huset, gör att allt hänger ihop mycket bättre.
 
Tja, i mitt fall blev det hos grannen på landet, han med sågen. landet ligger på västsidan men huset på östsidan så det mesta har gått på bilsläp, utan att säga hur mycket det är besiktigat för så vägde det en gång 1980 kilo på vägverkets våg :surprised:

Insåg efter förråds inlägget att vi samtidigt sökte lov för att bygga ut huset också (kommer senare) just här är det relevant för virkes planeringen. Har ju erkänt att jag sågade golvbrädor 1993 som las in i sovrummet nästan 10 år senare... Nu skulle det planeras för utbygge och med utetork så tar det sin tid att komma ned i rätt fuktkvot. Jag beställde alltså virket året innan bygglovet söktes. Lite hade jag färdigsågat sen tidigare men det mesta skulle sågas och hyvlas.

Golvvirke

P1010140.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


o mer golvvirke men här är det hyvlat med spont

P1010135.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen ska det vara lite dörrkarmar o annat som kräver grövre dimensioner gärna av kärnvirke

P1010142.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag valde sen att ta allt virke från landet, var i sig inte fel men jag dimensionshyvlade inte regelvirket vilket gjorde det väldigt pyssligt att få till raka väggar senare...

Däremot valde jag att hyvla fasaden, både brädor och läkt, läkten fick jag ännu ett nytt stål tillverkat till av Toolbox, ville ha en ganska djup hålkärl (tror det var 8 mm)som fanns sen tidigare.. även foder och knutbrädor hyvlades. Min teori är att, visst, färgen fastnar sämre men det gör också ev mögel.. vem vet vad som är rätt, lätt att tvätta nu i varje fall.

Så efter att ha kört 4 rejäla lass med bil fick jag hjälp av en kille med större bil :) för att få proportionerna så titta på "reglarna" nere till vänster, det är bjälklaget som är 3x9 tum och 6,8 meter långa (gissa om det var tungt att flyta på dom)

IMG_1632.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I samband med att förrådet skulle byggas så var det ju en del grävning, passade då på att ta ett projekt till, garagenedfarten hade efter 70 år nästan fallit in. Muren var också ganska låg vilket gjorde att det blev en lång slänt som inte var till mycket nytta. Vår tomt ligger också längst ned på gatan så vid kraftigt regn händer det att det forsar över från vägen, garaget ligger dåligt till för att få in vatten.

Började alltså med en liten stenkista och förberedde för dagvatten avrinning (tänker koppla på det när utbygget ska göras)

Förråd_48.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utloppet får än så länge sluta i leran:( men det ska bli bättre om jag hittar det senare.

Förråd_53.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kunde inte riktigt bestämma mig för hur jag skulle bygga form och gjuta men till slut så fick det bli ett L stöd men som görs i 2 moment.. först i med fiberduk och lite singel

Förråd_62.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här i efterhand kan jag tycka att jag tog väldigt klent med armering..

P1010051.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En fördel med klen armering var att det var lätt att bocka mattorna för hand... jag armerade också för två extra stöd.

P1010053.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggde bara en väldigt enkelform för första gjutningen, den skulle ju rivas efter moment ett

P1010058.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


första gjutningen gjord, som ni ser lät jag leran vara ena sidan av formen, vi har väldigt stabil mark...

P1010062.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen revs den låga formen och jag började bygga nästa form, yttersidan först

P1010068.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jag som ni ser så byggdes utsidan av muren 10 cm in på botten gjutningen, den inre formen flyttades lika mycket innanför, här ser man också ett av de extra stöden jag gjorde för att det inte skulle knäckas så lätt

P1010070.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så blev formen klar, den är stöttad i nerkant utåt och inåt mot den motstående, jag la också ett spikband över toppen för att hålla ihop sidorna

P1010080.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


här syns det bättre hur muren är placerad mot undergjutningen

P1010081.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


även här var det nära så använde bara rännan på betongbilen för att få i betongen, fyllde formen lite fort så den började ge vika på ena utsidan, viss panik men vi lät den vila en stund och så kastade jag i lite blandade sten som extra stöd, gick bra tillslut.

P1010090.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nu har den ju stått ett antal år och inga sprickor eller rörelser så även om armeringen var klen har den uppenbarligen räckt till...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Tja, egentligen är väl huset tillräckligt stort men större kök (som kanske är lite modernare) och ett badrum till vore inte så dumt..

Original ritningen ser ut så här, också så som huset såg ut när vi köpte

IMG_0031.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först ritade vi själva ett utbygge, blev väl ok men efter att ha anlitat en arkitekt så kan jag lugnt säga att jag alltid kommer göra det om det blir aktuellt igen, dom ser saker man själv låst sig vid. Nedan den ritning vi fått bygglov på, utsidan först

41643924.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och planlösningen, som man ser så får vi förutom ett större kök och större badrum ett sovrum till

41643923.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


passar på att även byta / flytta fönstret som sitter i trappan på norra gaveln..

Har försökt att få det att hålla ihop så gott det går, klart det syns att det är påbyggt men det kan ju passa in olika bra. Som det blev så känns det bra, sänker intrycket av huset något vilket inte är negativt, är ett högt hus, nästan 7 meter till takfot och 12 i nock...
 
  • Gilla
Alnervik
  • Laddar…
insåg att 12 meter eller snarare 12,5 är nog källargolv till nock, räknade ut hur långt jag kunde falla när jag la om taket o då var garagenedfarten lägsta punkten ;-)
 
  • Gilla
Per LL
  • Laddar…
Vi är nu 5 år in i projektet, går kanske inte så fort men så är jag bara en optimistisk amatör. Fram till nu hade jag i princip gjort allt själv utom lite grävning och plåtjobb.

Nu med ett större utbygge att ta tag i så bestämde jag mig för att få hjälp till vissa delar, grävning förstås, gjuta plattan, mura källaren och stombygge. Till snickarjobbet hittade jag en fantastik snickare som hjälpte mig på kvällar och helger, han var så snabb att jag knappt han med som hantlangare, kanske var jag för nyfiken på hur allt skulle göras och ägnade tid åt att förstå inte bara göra...

Först skall vi dock gräva lite, passar på att byta servisen och dränera ena halvan av huset, vågar inte mer...

IMG_2030.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


det blev stora mängder som togs bort, tror det var 21 lastbilar som kördes iväg.
försökte få ned dräneringen så långt jag vågade, man ser nog att vi var flera decimeter under kantbalk eller vad det kan kallas.

IMG_2026.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


servisen var gammal avloppet av cementrör

IMG_2022.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid husknutan stod det ett par betongrör, tror det var tänkt som typ stenkista, jag bestämde mig för att ta bort dem och bygga en jättekista runt avloppet

IMG_2023.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Kul tråd! Och snyggt jobbat!
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Ville ha det så torrt det bara gick i leran. Marken var ändå stadigare än jag räknat med, gammal sjöbotten men stenhård, tror grävaren hade en 6-tonare som fick jobba på bra.

Tänkte inte värma källaren mer än med spillvärme från resten av huset. Tror generellt inte att det är så bra att inreda källare, går såklart men lätt att göra fel, har nog också blivit avskräckt av andras som inte luktat så bra.

la en fiberduk på leran och dränering runt (lite instruktioner till grusbilen oxå)

IMG_2078.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ni som läst inlägget om garagenedfarten vet att jag skickade in ett "överrinningsavlopp" från brunnen där i leran, hittade det och drar det med runt huset ut till nya stenkistan

IMG_2077.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under fiberdukens ligger avloppet, jag avslutar dräneringen ovanför i fiberduken, kommer fylla med minst ett lass singel.

IMG_2148.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När singeln spridits ut, ca 3 dm tjockt så började jag bygga form och dra avloppet som skall till köket, passar på att lägga en brunn i källaren ifall det blir översvämning.
Som isolering använde jag Pordrän eller om det var Isodrän, tror dom är ganska lika.

IMG_2098.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovanpå isoleringen så la jag fiberduk för att inte få ned betongen i den, förstör väl dräneringsegenskaperna i så fall. Ni ser att jag lämnat en balk där hjärtväggen skal stå. Ångrar lite idag att jag inte la 1 dm isolering till, hade inte kostat så mycket. jag skulle idag också lägga i golvvärmeslang oavsett om den skulle kopplas på eller ej, bara ifall att..

IMG_2107.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.