Såg häromdagen att jag blivit fullvärdig medlem :p , tänkte att det måste firas lite.
Eftersom jag precis har fått klart bygglov på ett litet utbygga så kanske det kunde passa att dokumentera och dela med sig lite men... så började jag tänka, det blir ju inte riktigt så lätt att beskriva varför det tar emot att riva muren till garaget om inte bakgrunden finns.. jag har ju trots allt byggt på huset i 15år med viss framgång och en hel del misstag.

Jag har ju själv blivit inspirerad av diverse byggen som jag läst om här, förra hösten blev huset "zwavat" efter att ha läst hek's fantastiska tråd "Z-wave in da haus".
Så, tänkte försöka sammanfatta misstag och bedrifter av några timmars pyssel då o då under de vår tid i huset. Inte är jag i klass med varken skruffse och hans garage eller Jajada's fantastisk välbyggda stenhus men kanske kan vara kul för nån att ta del av ändå!

så historien, kommer säkert bli fel på lite årtal o så men det är nog av mindre betydelse.. 2000 efter att vi fått vårt första barn köpte vi hus, byggt 1934 av en gubbe som sen bodde i huset till 60-talet. Efter första ägaren bara en till innan vi köpte, huset var alltså inrett i 70-tals stil (lite 80 också).

Jag hade fått lära mig, varmt om huvudet och torrt om fötterna, började titta på taket (och skorstenen)
Finns inga bilder på hela huset innan taket var gjort men så här såg det ut.
1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fint tyckte vi, stor potential som man säger när det krävs renovering men är allt som pengarna räcker till ;)
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Tja skorsten var inte allt för fin, inte hade jag murat men ska väl gå tänkte amatören glatt....
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

skiljeväggarna var lite överraskande stående sten!
3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Knackade ned till en bit under nock då började det se bättre ut och byggde upp den igen
5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det hade varit en bly top men den gick inte att använda så jag byggde en form och göt en krona
6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inser att detta kommer bli mycket bilder, admin får säga ifrån om det blir för mycket..

Lärdomar, man blir trött av att bära sten och bruk i trappan på till ett högt hus! Borde ha hyrt en travers åtminstone till stenen (och skaffat en riktig sele från början, köptes först till takpannorna)
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Vi tar taket när vi ändå håller på... egentligen fint tegel men det hade blivit skört och gått sönder med åren.
4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade nytt enkupigt i Estland som en byggfirma i Knivsta kunde ta hem.
Vet inte om det syns på bilderna men jag valde att lägga "ytter" papp under teglet, tror det var bra även om det kostade lite extra, köpte också tryckat virke till allt under teglet, tänkte inte behöva göra om det, vi får väl se om det lönade sig :)
7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske syns bättre på närbild..
8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så blev det, ganska nöjd var jag, mina första projekt. Detta fick vara första sommaren projket
9.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vilade mig i form fram till januari året efter du lusten att bygga (och lukten i badrummet) fick mig att ta tag i projekt 2 eller om det blir 3... badrummet på övervåningen...
första bilden under rivning..
1.1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gissa vad som händer med gjutjärnsstam när det stått och ångat i 70 år...
12.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hålet var stort som en handflata, inte undra på att det luktade...

Det var lite trångt så jag snodde lite plats från sovrummet, byggde en ny vägg där det fick bli en duchhörna.
13.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har rensat ned till bjälklag i alla rum jag rotat runt i, så även här. Detta gjordes alltså innan alla nya regler om vad som skall vara på väggar i badrum blivit vad dom är idag. Inget att ta efter alltså så jag skippar den tekniska beskrivningen av tätskikt etc. Några bra grejer tyckte jag ändå att jag fick till..

15.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fogskum är kanon att limma med, kan rekommenderas..

Även vägghängd toa är kanon vid städning, se till att ha duschslang så du kan spola hela badrummet, städas på en kvart :D

16.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan lösning som fungerade var båtplast som jag byggde balja för ev läckage av
17.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tja, 4 månader senare, så här blev det
18.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

o duschen..
19.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om ni är uppmärksamma kan ni se att jag mjuklött rören, inte bra... har iof fungerat men hitta klart bättre lösningar senare, kommer i ett annat inlägg..
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
leby skrev:
Inser att detta kommer bli mycket bilder, admin får säga ifrån om det blir för mycket..
Kan aldrig bli för mycket med bilder! Fyll på... :cool:
 
  • Gilla
Exxi och 1 till
  • Laddar…
Instämmer med föregående, kan aldrig bli för mycket bilder. Kör på! :)
 
En balkong finns på östsidan, tidens tand har gått hårt åt alla fönster och dörrar. Alla utom balkongdörrarna och fönstren på glasverandan var utbytta till "billiga" och framförallt dåliga 70-tals fönster, kommer i framtida projekt att ersättas med lite bättre passande snickerier.

kanske det går att se dörrarna i denna bild
51.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite åtgångna som ni kan se nedan
52.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skrapade allt trärent, hade köpt en bra pryl till fönster kitt, speedheater har varit diskuterad i andra trådar.
53.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bestämde mig för att göra ny spegel och bottenstycke

54.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilket gjorde att jag var tvungen att demontera dörren..
55.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, hopmonterad igen
56.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


lite närbild
57.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


o färdigt resultat
58.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
När jag började att göra rent från färg på diverse metall delar i huset insåg jag vilket jobb det var, sen blev allt revat av skrapande.

Hittade då en artikel nånstans om att man kunde använda el! sagt o gjort, värt att prova. skaffa en hink, lite salt, ståltråd, nått i metall som kan offras och en gammal batteri laddare.

43.1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


får ligga i 12-24 timmar och gosa så är det sen lätt att bara putsa av gammalfärg med svinto :D

Badrum_ 20.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite linolja på det så fick alla beslag sen vara rena. visar bara ett exempel här men hinken har nog stått ett år sammanlagt, många beslag i ett helt hus :eek:
44.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörrhandtagen är från Eskilstuna kulturbeslag, väldigt nöjd med dom!

45.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
S_B_O och 3 till
  • Laddar…
Trevligt hus, kommer följas :)
 
Ett misstag jag gjorde var att köpa all el och vvs redan innan jag börjat, hälften kanske använt resten har jag ändrat mig på vägen. Orsaken var som vanligt för att spara pengar, visste att allt behövde bytas och min granne på landet var elektriker, han lät mig efter att ha ritat all el till huset låna hans konto hos den lokala grossisten som också sålde vvs... billigt men fel.. ett excempel var dosorna nedan, visste inte att plast ring var mycket sämre än plåtring, de flesta dosorna hamnade i återvinningen :(
efter nått rum bytte jag till den vänstra modellen, klart bättre...

IMG_0017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
den sommaren var vi som sagt på landet, gick då förbi en annan granne som precis hade köpt sig en rejäl hyvel (PH260 Panelhyvel, 4-kutter)! Han har dessutom skog och en liten såg, hade en hel del virke grovsågat som han tänkt sälja.

Eftersom jag nu hade fått lite mersmak på detaljer hade jag insett att huset borde få behålla (eller rättare sagt få tillbaka) foder, tak & golvlist som det sett ut från början.. Tyvärr var det mesta utrivet i glad 70-talsanda men några foder fanns kvar, bakom en vägg hittade jag även en sockel.

Tja slutade med att jag ritade av alla lister och beställde stål från ToolBox som hade ett system som hette TB90 som passade i grannens hyvel :D ToolBOx kan tillverka vilken profil som helst, jag fick dock lite utmaning med fodret, det var för djup profil så stålet slog i drivvalsen. Fick köpa en begagnad vals som jag slipade ett spår i blev ju lite dyrare men det var det värt, blev fina foder tycker jag

Köpte lite virke av grannen och hyrde hyvel en vecka, tror jag hyvlade en kilometer virke :)

har inte så bra bilder men några nedan
IMG_0008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


här syns profilen bättre
IMG_0010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser stålen och själva kuttersystemet ut
IMG_0007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Som ni såg tidigare så stal jag lite yta av sovrummet, inte vart väggen så fin heller med bara gips..
dax för sovrum alltså. Har i princip gjort samma jobb i alla 3 rummen på övervåningen så jag beskriver lite mer noggrant det första här.
Rev alltså ut allt ned till bjälklag, väggar och tak till råspont. Huset har ju ingen fantastisk isolering så den behövde förbättras. Vi köpte ju huset för att vi gillade hur det såg ut så jag ville inte förstöra genom att isolera utsidan (kan säker funka på vissa hus men jag har lite svårt för det). Alltså hur isolera invändigt utan att ta bort för mycket yta. I börja så här blev jag lite för byggnadsvårds inspirerad kan jag tycka idag, det skulle alltså vara miljö rätt så det fick bli lösull i väggen. Hade jag gjort om det idag hade jag nog tagit stenull i skivor.

I början av rivningen (verkar aldrig ha fotat innan kofoten kom fram..)
31.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


satte en vindpapp runt takkanten för att minska draget något, har använt diffusionsöppen genomgående, vet inte om det är bättre men har heller inte hittat något som säger att det skulle vara sämre..

32.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggarna reglades med 45x45

34.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På med papp och ny råspont, även här hade jag nog bytt till plywood idag även om råspont är trevlig när det är klart, väldigt gedigen känsla..

36.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick bygga en liten form för att få i isoleringen, för att få den "fluffig" så körde jag den genom spånsugen..

35.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som sagts tidigare, all el och vvs behövde bytas, borrade i takdosor till entreplan samtidigt.

33.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvvärme har det blivit överallt, ska ju inte funka så bra med dålig isolering men har visat sig helt ok

38.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1993 så blåste det ordentligt i Värmland.. då blåste det ned 15-20 frötallar (heter ju egentligen täller :D)på ett hygge vi hade. Även om jag då inte hade nått hus så bestämde jag mig för att såga kärnbrädor av de 2 understa stocken.. så efter att legat på tork i en lada så kom dom till användning nästan 10 år senare..

37.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


fräste ett spår på båda sidor och hyvlade till några lösa fjädrar

39.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

40.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lutade golvet

41.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


o körde i olja med polermaskin

42.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

43.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som jag sa lite tidigare så var alla fönster bytta till dåliga 70tals fönster, bytte till lite mer stilrena och hyvlade till ny fönsterbräda o salning

40.1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målat o klart..

46.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 13 till
  • Laddar…
Fantastiskt kul att få följa! Uppskattar att du varit så noga med detaljer och material.

Tack!
 
Kul att dela med sig, nått här o där kan nog återanvändas av nån, när vi kommer till utbygge nummer 1 så blir det mer snickerier... kök i den delen
 
Kul att dela med sig, nått här o där kan nog återanvändas av nån, när vi kommer till utbygge nummer 1 så blir det mer snickerier... kök i den delen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.