Byggde en trädkoja med barnen i två gamla körsbärsträd, Grabben ritade lite på ett papper och sen drog vi igång. Vi hade en hög med virke sen altanen revs som återanvändes.
P1100271.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från av att börja som en enkelt utkikstorn blev det en båt :)
P1100270.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade ett par billiga solcellsledlampor på Jula som fick agera lanternor.
P1100269.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Får väl drömma att vi bygger ett sånt här nästa gång ;)
 
  • Gilla
MrPlow och 1 till
  • Laddar…
Ser kul ut, härlig länk du delade med dig av.
 
Fick en T-shirt och en hälsning idag ifrån Byggahus :) Tack så mycket!

2015-06-10 20.56.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kakelfog och 3 till
  • Laddar…
Äntligen målat sista väggen som inte hanns med förra året.
P1100304.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick även tid att ta fram den gamla batterigräsklipparen och trimma upp den lite med mitt cykelbatteri på 36v 10Ah. Köpte en controller från kina för 90 kr för att omvandla spänningen till 24v. Gick grymt mycket bättre än med de gamla blybatterierna, höll även hela gräsmattan trots att jag cyklat hem en mil med det innan.
2015-06-15 21.35.41.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 7 till
  • Laddar…
Sen var det dax för att fixa den andra sidan med att hänga om rännan och koppla om stupröret från stenkistan till dagvattnet. Det var lite längre att gräva och stötte på sten ganska omgående.

Bara att starta kapen och skära skivor
P1100204.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick göra detta på två ställen, syns där det är lite ljusare på grunden.
P1100223.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävning klar och nytt rör påkopplat, justerade även det sista uppgången för stupröret så att det linjerar med knuten
P1100225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjöt igen de tidigare luftningarna i grunden som var skummade och passade även på att laga lite andra sprickor och hål emot syllen.
P1100224.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då vi tilläggsisolerade huset ser det lite konstigt ut när grunden ligger en bit innanför. Det skiljer även ca 6cm på djupet på de olika sidorna. För att fixa till detta reglar vi ut och sätter en grå skiva ifrån Steni Terra Passar även på att sätter upp lite Isodrän skivor för isolering.

Sockelskivan går ner i bärlaget
P1100233.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skivan sitter en cm ner för att grunden ska kunna luftas, satte även ett insektsnät över springan.
P1100236.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite mer på plats. Flyttade rensbrunnarna lite för dräneringen så de senare ska gömmas av trappen
P1100235.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hängde sen om rännan även på denna sidan, gick ganska fort nu när man övat på den förra.
P1100301.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigt
P1100302.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Gjorde om luckan till krypgrunden och fixade lite plattor så det lutar utåt. kommer senare att döljas av trappan till altandörren.
P1100515.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det tog en stund att fixa reglarna då grunden lutade och skiljde sig ganska mycket i djup. Ser även inte så snyggt ut med grunden så långt in ifrån fasaden
P1100467.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längst upp sågades en isodrän för att täppa till om utreglingen var mer än 10 cm som skivan är
P1100472.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ser det mycket bättre ut :) Röret som kommer ut är för krypgrundsavfuktaren.
P1100520.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På ena sidan fanns den gamla telefonledningen, har inte använts sedan jag flyttade in :)
Fasadkoppling, det innebär att den går går vidare till ytterligare några hus. Min del som tidigare gick in i huset är den som är längst till höger, det andra är kopplingen som har varit på utsidan.
P1100473.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det dränerades så kom grävaren åt den lite med skopan och grannen två hus ner blev av med sin lina. Den har nog varit lagad både en och två gånger tidigare, höljet var avskalat och ledningarna var utsatta för solljus dvs väldigt spröda. Skyddades av en liten bit rör som inte satt fast.
P1100474.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tryckte in det i ett kabelrör och grävde ner skiten i makadammen :rolleyes: Men det är ganska lätt att gräva upp om Skanova behöver rota i tåtarna någon mer gång.
P1100517.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klart, nu slapp vi ha det röret synligt :D
P1100518.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
Vilket lyft med skivorna på grunden, jättesnyggt :)
 
  • Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Då nu grunden var fixad var det dax att äntligen bygga en ny trapp.
Återanvände de gamla reglarna till altanen, förankrades i den gamla gjutningen till tidigare trappen.
P1100359.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite rillad trall sattes därefter på.
P1100470.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P1100471.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev lite figursågning
P1100465.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu väntar vi bara på taket som plåtis skulle ha gjort med tyvär bröt han handen så det blev lite förskjutet
 
  • Gilla
kallun och 2 till
  • Laddar…
Kapade ner den gamla granen som tog lite ljus på baksidan, det var lite risig :rolleyes: Den planterades av tidigare ägarens pappa när han ägde huset för att ha som julgran, fungerade inte så bra som det nu.

Fick ta ner lilltjejens fågelholk och köra igång. Då den var lite stor att fälla i ett stycke klättrade jag upp lägst upp och band ett rep, ner igen och hämta såg och göra ett riktskär och ett fällskär där jag sparade ca 2cm i brytmån ca 3m ifrån toppen. Sen klättra ner igen och dra ner den med pappas hjälp.
P1100361.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter några omgångar var vi färdiga. Blev ett par lass till tippen och lite ved till svågern.
P1100363.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite ljusare.
P1100365.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Carolusrex och 1 till
  • Laddar…
mattetvilling skrev:
Fyllde ett STORT lass virke och körde till tippen idag, fick även byggstädat och handlat lite skruv + sågblad (och en ny handbromsvajer till byggbilen)


Satte upp lite rännkrokar innan regnet kom

[bild]

Kommer att ha 150mm ränna då jag har så brant tak
[bild]

Var uppe och synade taket då det nu har regnat rejält några timmar men inga läckor :)
Gammalt inlägg men jag försöker fråga ändå. Hur funkar det med eventuellt vatten längs med pappen (ner på fotplåten) går det inte ner i hängrännan? Du har ju satt rännkrokarna på läkten menar jag...
 
badtastex skrev:
Gammalt inlägg men jag försöker fråga ändå. Hur funkar det med eventuellt vatten längs med pappen (ner på fotplåten) går det inte ner i hängrännan? Du har ju satt rännkrokarna på läkten menar jag...
Ja det har jag gjort med vilje ;)
När jag skulle göra fotplåten läste jag på lite vad det fanns för alternativ och hittade bla detta:
"- Undre takfotsplåten ska täckas av pappen (ifall bitumen används), och ska hamna i springan mellan råsponten och hängrännan. Ifall den yttre takbeklädnaden (läs: pannor) läcker, rinner regnvattnet nerför underlagspappen, och ner. På så sätt märker man att något är fel. Hade plåten lagts i hängrännan, hade man inte märkt problemet i tid."

Det var även smidigt att montera rännkrokarna på läkten då jag inte riktigt visste hur allt skulle se ut. och speciellt bra var det nu när jag i efterhand hängde om rännan till andra hållet.

Jag har varit ute och kollat när det ösregnat och kan inte se något vatten som kommer den vägen, nu har vi ju fasade tegelpannor som ligger väldigt bra. Om vi hade vi haft den gamla typen så kan jag tänka att det kommer in lite vatten.
 
Tackar, det låter rimligt - man vill ju inte gärna ha vatten längs med pappen så det är ju bra med ett sätt att upptäcka fel i tid. Det känns lite klurigt att få till fästen för hängrännorna på mansardtak som ditt eftersom taklutningen är så brant - tror jag får kopiera din lösning!
 
Efter en ovanligt lugn byggsommar fick jag lite gjort igen :)
Köpte en padda på Blocket tidigare i år då jag behöver den lite då och då. Mycket smidigare än att hyra och får nog igen pengarna när den säljs. Här paddar och justerar jag lutet på kommande uteplatsen.
P1100570.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När ytan är färdig kommer jag lägga ett gäng av våra 100 plattor som stöd under kommande altandäcket.
P1100571.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äntligen var plåtslagaren på benen igen och mitt entretak blev färdigt, nu ska jag bara ha tid att sätta upp det också ;)
P1100579.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommunen förbarmade sig över vår sargade gata och fixade till barnens stora glädje en väldigt slät trix yta :)
2015-09-03 16.13.02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att retat oss länge på lite lätt fuktig tidning och tvestjärtar i postlådan fick vi äntligen beställt en ny. Den gamla hade gjort sitt så att säga.
P1100575.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beställde en Lovisa från Flexbox, den har förutom brevinkastet även ett för mindre paket och så fick man en valfri designad framsida på köpet.
Gjöt ett litet fundament med en säck grovbetong och byggde en ram som form och hållare till fastsättningsbulten.
P1100577.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På plats:
P1100580.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Eftersom vi har byggt lite grann så har trädgården legat efter, som tex vårt majbål alltså den gamla "komposten" som växt till sig enormt de senaste 4 åren :) Då vi bara slängt på grenar, gräs, löv kottar i en skön blandning var det inte så mycket kompost att tala om. Fick bli två jättelass till tippen varav det sista nästan fick grävas bort.

Sågade ner en stor barrväxt som växt sig in i flaggstången och kvävde rhododendron
Så här såg det ut tidigare
P1080994.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter lite rensning och påbörjat att gräva bort rötterna så hittade vi en gammal skräphög med plast och isolering, troligtvis från utbyggnaden på -70 talet, blev lite extra jobb att sortera jorden.
P1100573.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävde i en bal med torv och planterade sen en stjärnmagnolia och två nya rhododendron
P1100581.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planterade även ett äppelträd (Aroma) på framsidan
P1100578.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.