Hej!
I denna tråden kommer ni kunna följa min renovering av min nya lägenhet. Lägenheten är en tvåa från -59 på 60 kvm med endast mindre renoveringar gjorda förutom badrummet som är helrenoverat -96. Jämfört med många andra trådar här är det endast mindre renoveringar som kommer göras :). Målet är att behålla 50-tals charmen men få det fräscht. Det som skall göras är:
- Bredspackling i Hall, sovrum och vardagsrum.
- Renovering av Kök med lackering av luckor, nya inbyggnadsvitvaror, höjning och utbyte av arbetsytor.
- Nytt golv i kök och sovrum.
- Målning av väggar och tak.

Samt lite övrigt småfix.

Då jag även är hund och hästägare och jobbar heltid är det helgerna som gäller för renovering.

Före bilder:
IMG_0691.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inbyggd garderob i hallen.
IMG_0693.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vardagsrummet
IMG_0692.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vardagsrummet
IMG_0695.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köket
IMG_0696.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köket
IMG_0701.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrummet
IMG_0697.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sovrummet
IMG_0698.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sovrummet

Rivning av kakel i kök:
IMG_0709.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kaklet i köket satt relativt löst och gick lätt att plocka ner med ett gammalt stämjärn.

Efter detta revs de gamla arbetsytorna och diskbänken
IMG_0733.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här syns även förhöjningsramen av planhyvlad furu med möbelvinklar som förstärkning. Ny höjd på arbetsytan blir 91 cm.

IMG_0737.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog tre försök att hitta rätt pluggar till tappvattnet :)

IMG_0778.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fixresterna på väggen spacklades med en omgång fix inför nytt kakel. Jag valda att spackla för att jag är osäker på hur väl det gamla fixet ( som förmodligen innehöll asbest) är sanerat vid förra omkaklingen samt att fixet satt som berget. På bilden ser man även att luckorna har gått till lack och att jag breddat "kylskåpshålet" för att få plats med inbygnadsugn och micro.

IMG_0722.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förutom köket har hallen fått en omgång med bredspackel, rullspackel men pålagt på traditionellt vis.

IMG_0776.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även sovrummet har fått en runda bredspackel.

Närmst på att göra listan står bredspackling av vardagsrummet och att göra klart de sista snickerierna i köket innan slipning och målning kan påbörjas.
 
Ser ut som en trevlig lägenhet. Fina golv i vardagsrummet och kul att du ska behålla originalinredningen i köket :) Badrummet skall behållas som det är eller?
 
Tummen upp för att du behåller och fräschar upp det gamla gedigna köket istället för att riva ut och ersätta med moderna skräpmaterial! (y)
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Vad blir det för färg på luckorna?
 
@ Noseone Luckorna blir grönblåisch, Flügger 3497. Stommarna blir vita med arbetsskivor och detaljer i ek.
@ b8q Tack, man blir imponerad av att luckorna fortfarande hänger i våg efter 60 år :)
@ falkn Badrummet behåller jag som det är tillsvidare. dock åker nog badkaret ut.

Tanken är att göra en första etapp nu innan jag flyttar in. På sikt vill jag även göra badrummet.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Ja, jag misstänker det också. Dock tycker jag golvet i hallen är lite roligt så det får vara kvar tillsvidare. Verkar som det är svartlim under golvet i både sovrum och kök så de nya golven kommer läggas ovan på dessa.
 
Ja, hallgolvet är coolt. Om du vill försegla, så kan du använda genomskinlig epoxyfärg, kan dock gulna i solsken om du har sol in i hallen.
 
I helgen har jag spacklat klart och slipat bredspackel. Passade även på att börja bygga igen "hålet" där spisen stod. För att minska dammandet har jag används mikras slipkloss med utsug och en billig grovdammsugare från Jula. Kan rapportera att det var i princip damm fritt :) Igår hade jag en kollega över och tittade på elen för köket, tog ett tag att lista ut att man kört gemensam jord på faserna ( helt korrekt utfört). Verkar som jag har nog med kräm framdraget för att klara tilllägget av micro, fläkt och diskmaskin.

IMG_0799.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vardagsrummet färdigspacklat
IMG_0802.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Julas dammsugare fick jobba hårt
IMG_0793.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Spisifyllnad"
IMG_0797.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även spacklat och slipat köksinredningen

Ber om ursäkt för bildkvaliteten, ska orka släpa med den riktiga kameran nån gång :)
 
Redigerat:
Haha! Skoj! Tyckte väl att jag kände igen planlösningen. Jag bor i en trea i föreningen bredvid (6F).

Lycka till med renoveringen!
 
Du verkar ha jobbat på bra! Hur blir det med förhöjningen av köket, kommer luckan gå hela vägen upp till underkant bänkskiva?
 
Snygg lägenhet och kul att du bevarar!
 
Var och fixade lite i lägenheten igår.
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Luckorna har kommit tillbaka från lack, mycket nöjd med färgen.
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Insåg att stommarna blev för höga för att diskmaskinen skulle passa under så la till en list ovanför utrymmet där diskmaskinen ska vara.
3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Taket i halen fick lite färg, kändes väldigt trevlig att få börja måla :)
4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rev även ut golvlisterna i sovrummet, man sparade inte på spikdimentionerna på 50talet :). Detta skulle ju så klart varit gjort innan jag bredspacklade. Ska kontrollera med bygghöjden på golvet om jag behöver spackla ett varv där listerna suttit.

Planen för köket är inte att låta luckorna gå upp, har sett detta utförandet i andra kök och tycker det ser bra ut. Funderade på att höja socklarna och lägga in sockellådor men det blev lite för mycket jobb att göra det på ett snyggt sätt. Ser det konstigt ut med höjningen är planen att kopletera med tunna lådor i förhöjningsramen i ett senare skede.
 
  • Gilla
Visionären
  • Laddar…
I helgen har det blivit målning, målning och lite till målning. Alla taken är färdiga, Hallen är färdig med två strykningar och köket (väggar och stommar) har fått en första strykning. Tyvärr är jag inte riktigt nöjd med spacklingen efter att det blivit målat så är i valet och kvalet om jag ska gå över sovrumm och vardagsrumm med en omgång brespackel till. Lite bilder finns nedan :

IMG_0810.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snickerierna ska få en omgång vitt såklart :)

IMG_0811.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0814.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0815.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0818.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AndreasPer skrev:
[bild]
De där garderobsdörrarna blir jag avundsjuk på. Tillsammans med snyggt vita snickerier är de underbara. Det görs inte så vackra garderobsdörrar nu för tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.