Det tolkar jag som att du har noll koll på vilket cop en mitsubishi har vid lite kallare utetemp stämmer det ?
 
Tolka som du vill
hej på dig
 
Jag fick lite pajer men tyvärr fick vi inte se nått faktablad på Mitsubishin vilket var riktigt synd ska man ta så pass stora beslut som en lv anläggning eller bergvärme anläggning ska man ha fakta så man kan bilda sig en uppfattning om vad som är bra annars blir det tycka och tro och en del går efter vad grannen valt.
 
cecar33 skrev:
Jag avslutar denna diskussion för min del med att meddela.

Mitsubishis produktionsinformation ang PUHZ-SW75 VHA anger man COP 4.40 Nominell effekt vattenframledning 35 grader C utetemperatur +7 grader C delta t

Detta borde räcka mer en väl i södra Sverige där även TS bor och som någon påpekade är medeltemp +6 grader
Ja du läs det jag skrev i inlägg 54 Men man kan undra över varför du inte hittar deras information, när du tydligan finner alla andra fabrknters info.
 
peternicklas
cecar33 skrev:
Ja du läs det jag skrev i inlägg 54 Men man kan undra över varför du inte hittar deras information, när du tydligan finner alla andra fabrknters info.
Jo jag sökte och hittade denna info. Vid +7 grader gör ingen glad. T.ex. NIBE specar hela vägen ner till -15 grader vid olika vattentemp. Även jag skulle vilja titta på den, någon ska kan dela denna info?
I övrig så håller jag med dig cecar33. LV pumpar är klart konkurranskraftiga mot bergvärme. Tror gammal info samt att många "bara" säger att en bergvärme är så bra. De 3 senaste LV pumparna som är installerade runt vårt hus, kommer från Mitsubishi. Om de inte har bra COP, måste säljaren vara riktigt duktig.
 
cecar33 skrev:
Ja du läs det jag skrev i inlägg 54 Men man kan undra över varför du inte hittar deras information, när du tydligan finner alla andra fabrknters info.
Den infon har jag naturligtvis hittat men ansåg den inte så intressant för hur mycket värme behöver husen vid +7 ute. Om du tittar på tex Nibe eller Ctc så anger dom cop och effekt vid flera olika ute temperaturer och framledningar då blir det intressant. Tom en poolvärmepump ger bra cop vid +7 grader och dom är riktigt billiga. Det som är intressant och som är svårt att lösa för tillverkarna är hur bra en l/v vp funkar vid lite kallare väder då dom jobbar med högre tryck och då avfrostning behövs och då man även behöver lite högre framledning dvs lyfthöjden på tempen blir hög. Om man har lika stort värmebehov året om så är årsmedeltempen riktigt intressant men de flesta har störst värme behov när det är som kallast och därför är det intressant att se cop vid lite kallare väder. Har för mig att Malmö har årsmedeltemp på ca 8 grader och Dut på lite drygt -10 grader. Kalkyl programmen tar hänsyn till historiska väder data för att kunna ge en så bra kalkyl som möjligt men dom verkade du inte gilla. Jag undrar hur du gjorde när du valde vp du använde troligtvis inte kalkylprogram och du vet endast cop vid +7 grader hur gjorde du när du kollade på alla alternativ och tog dit beslut ?
 
Tycker det är lite konstigt från mitsubishis sida att bara speca cop vid en temp även om jag är helt övertygad om att det är bra grejer! Börjar klia rejält i mina "ta reda på fingrar" ..
 
peternicklas skrev:
Jo jag sökte och hittade denna info. Vid +7 grader gör ingen glad. T.ex. NIBE specar hela vägen ner till -15 grader vid olika vattentemp. Även jag skulle vilja titta på den, någon ska kan dela denna info?
I övrig så håller jag med dig cecar33. LV pumpar är klart konkurranskraftiga mot bergvärme. Tror gammal info samt att många "bara" säger att en bergvärme är så bra. De 3 senaste LV pumparna som är installerade runt vårt hus, kommer från Mitsubishi. Om de inte har bra COP, måste säljaren vara riktigt duktig.
Helt klart är luft/vatten bra tom i norrland finns det maskiner som går med ok cop men att påstå att dom ger lika billig värme som bergvärme nja det köper jag inte. Mitsubishis maskiner har ok cop läser man testet jag hänvisade till har dom ok cop inga vinnare men ok nya maskinen vet vi ju i princip inget om eftersom dom inte vill dela med sig av infon man kan ju undra varför ? Om man inte kan visa nått dokument på hur bra maskinen är och lyckas sälja bra ändå då är säljaren en riktig säljare :)
 
L
cecar33 skrev:
jag på knappt 30 år förbrukat 3 st Nibe frånluftsvärmepumpar och det kommer aldrig mer en sådan skit över min tröskel.

Jag har således även studerat bergvärme för att jag nu mera bor på ett berg, men eftersom jag har iordningställt tomten med murar och stenläggningar för över 1 miljon kr så kommer det alternativet inte in i min frågeställning som ett alternativ, på grund av återställningskostnaden. Det gör då däremot luft/vatten vp därför har jag kollat detta utan och innan.

parameter en annan är, var har ev grannar sina hål någonstans hur djupt måste borras, fungerar första borrhålet, har en tidigare granne som fick borra två hål. (billig nej tror inte det)
Kyldelen eller pumparna i Nibes maskiner, inte tillverkar Nibe dem. Nej, likt alla andra tillverkare så köps dessa av leverantörer. Så stor risk att det är samma typ av kompressor i din Nibe, som i IVT eller liknande. Alla pumpar utvecklas. Så även luft/vatten som Berg.

Jag köper inte riktigt att det skulle bli så jobbigt och dyrt att återställa. När de borrade här, så sa de att de kunde gå så nära som 2 meter från huset. Och vi har källare. Nu blev det 4 meter. Och att slå på lite jord och så lite gräs är inte så farligt.

Ang problemet med borrhålen, så ska man kolla om man kan få det så att borraren ger ett pris för ett fungerande hål Och det blir då borrarens problem om det skulle behöva borras 2 eller 3 gånger. Det är olika hur det är bestämt där. Men kolla detta före du börjar borra.
 
L
smurfen72 skrev:
Jag fick lite pajer men tyvärr fick vi inte se nått faktablad på Mitsubishin vilket var riktigt synd ska man ta så pass stora beslut som en lv anläggning eller bergvärme anläggning ska man ha fakta så man kan bilda sig en uppfattning om vad som är bra annars blir det tycka och tro och en del går efter vad grannen valt.
Samtidigt är det en ganska bra strategi att kolla med grannar, vilken firma de haft. Hur nöjda de är osv.
Firman som installerar är nog nästan viktigare än märket eller typen av pump du väljer skulle jag säga, rent spontant.
 
smurfen72 skrev:
Men vargör köra vp mellan 35 -55 grader i så fall om det räcker med 36 grader ? Växelventil följer med Nibe vp och vv brukar kosta en del om man är flera i hushållet. Vill du ha det enkelt ska du nog välja en annan vp som saknar tex delta styrda cp innegivare samt effektvakt vilket Nibe 1245 har som standard.
Du hakar upp dig rätt mycket på i sammanhanget oväsentliga detaljer!
1. Mitt räkneexempel var för att visa hur stor merkostnaden blev och hur liten skillnaden i besparing var. Inget annat.
2. Jag tog ett exempel ifrån en etablerad lev. och använde deras siffror både för priser och besparing för att slippa disk. om HUR man kommit fram till detta. Att det finns avvikelser både i pris och resultat är självklart!
3. Vad gäller min egen anläggning så vill jag ha enklaste möjliga vp eftersom jag är av den uppfattningen att ju mer komplicerat det är desto svårare att få det att fungera som tänkt.
4. Jo, även om min golvvärme bara kräver max 36C så har jag inget emot högre temp så länge det inte kostar i Cop eftersom jag tänkt att köra mot min ack som fungerar som förvärmare för en el-vvb.
5. Jag tror inte på 100% optimerade anläggningar eftersom de sista 20% har en tendens att stå för 80% av investeringen
6. Vilken vp jag väljer OM jag väljer nån, har jag ingen aning om och jag återkommer gärna med frågor om rekommendationer, men återigen mitt inlägg var se punkt 1
 
1 Nu är det ingen som betalar dom priserna men ok
2 Att ta pris på hemsidan får väl gå men att ta besparingen där det går inte skillnaden mellan luft vatten och bergvärme är olika beroende på vart man bor och beroende på hur vp kopplas in.
3 Om du vill ha det så enkelt som möjligt varför köpa en bergvärme pump som är en av marknadens mest utrustade vilket bör göra priset högre.
4 Alla grader över vad golvet behöver just för tillfället kostar cop.
5 Om du lägger istället för att köpa en 1145 köper 1226 med inbyggd beredare och lite mindre lull lull spar du 4850kr (priset från Nibes hemsida) och får vv till hyffsat cop och samtidigt får du en enklare modell vilket du vill ha.
6 Om man ska kunna göra en någorlunda seriös jämförelse bör man veta hur den tänkta vp i exemplet ska kopplas in så man har med alla detaljer som åtgår annars blir prisjämförelsen helt fel. Ska man kunna beräkna besparingen måste man också veta hur vp är tänkt att kopplas in annars blir det fel också. För inte allt för många år sen när jag lessnade lite på att elda funderade jag på att köpa en luft/vatten vp men efter att ha räknat noga på inkopplingen och besparingen så blev det borrning för mig. Jag tyckte helt enkelt det skilde för lite och det blev krångligare att docka luft vatten mot acktanken. Nu har det säkert kommit andra lösningar på dockning och andra vp och jag ser fram emot att se hur du tänkt koppla in F2030 mot acktank och undvika frysning samtidigt som du undviker 80 gradigt vatten från att nå vp.
 
peternicklas
smurfen72 skrev:
Nu har det säkert kommit andra lösningar på dockning och andra vp och jag ser fram emot att se hur du tänkt koppla in F2030 mot acktank och undvika frysning samtidigt som du undviker 80 gradigt vatten från att nå vp.
Finns tydligt beskrivet t.ex. från NIBE. Har kört så i 5 år utan problem.
 
Du körde ju mot radiator returen ? och hade dessutom köpt till en styrning.
 
peternicklas
smurfen72 skrev:
Du körde ju mot radiator returen ? och hade dessutom köpt till en styrning.
Just det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.