MollyMoon
  • Balcony-Design-Ideas.-Balcony-with-modern-railings-and-coastal-lighting.-Balcony-Railings-.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Tror att det ska förborras och sen skruvas för att bli bra i längden
 
Hej.

Håller med Åsa.
Tänk på att Ceder är ett "aggresivt" träslag, vid hantering och bearbetning alltså. Kan ge upphov till allergiska reaktioner, utslag, och besvärliga stickor. Dessutom är det cancerframkallande vid storskalig hantering. Byggföretagen förbjuder i viss utsträckning hantering av ceder.

Monterat och klart är det dock ingen fara, då är det bara att njuta av detta träslag.

Förborra och skruva är det bästa monteringalternativet.

Lycka till/Nils82
 
Tänk på att använda rostfri skruv/spik.
 
Förborra och skruva när det är så hårda träslag. Risken är stor att det spricker om du skjuter.
 
MollyMoon
Tack Nils och Åsa. Nå, de var väl skruvskallarna som jag var mest orolig över, att de skall synas/lysa lång väg jfr med kamspiken som man ska använda. Vi har skruvat vår "vanliga" panel och det blev jättebra, men den är ju målad och skruvskallarna är dolda, ja ni förstår.
Jodå, jag vet att ceder kan framkalla allergiska reaktioner när man bla. sågar i den. Man får tänkta till...

"Byggföretagen förbjuder i viss utsträckning hantering av ceder" -Är de så illa?

Men tom. Weber har ju rökplattor av ceder för rökning bla. fisk och kött. :)
http://www.icahemma.se/rokplanka-cedertrad-2p-weber-p-20638-c-2023.aspx

Lite olika bilder på cederpanel, vi kommer att ha stående...



491513-fasadbyte.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20131010_104718-540x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 9OGOLMB4_q127_w903_mFile_cmOnlyScaleDown (1).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MollyMoon
Jante och Falkn.... jo, det blir nog att förborra... jag får ge mig, gubben vinner! skall kolla med företaget som vi beställer ifrån.... så får vi se vad de säger...
Tack för ert engagemang! MollyMoon
 
  • Gilla
Jante
  • Laddar…
hej!

Kör ni fasad/spåntad panel? Jag funderar på ofasad panel men gärna spåntad så man inte ser genom ev glipor till vindskydd/gles. Vad fick ni betala ungefär?

/SP
 
MollyMoon
Hej Stefan, vi har inte beställt ännu. Håller med om att ofasad är snyggt. Men funderar bla. på om glipor vid ev. rörelse syns mer på detta än en fasad, vad tror du?

Pratade med Cederträ Väst, de har en spontad panel som heter Micro V som är mindre fasad, så vitt jag förstod. Vi kommer nog att beställa denna.

Pris är ej förhandlat ännu. Men de har fasta kvm- priser!

Fråga; Kommer du att köpa Cederpanel obehandlad eller linoljebehandlad? Vi är ute efter den rödbruna tonen i trät, som fördjupas vid en förbehandling. Cederträ väst har även en olja med pigment som verkar bra för underhåll.

Se en länk från Calexiowood med förbehandlad ceder - linolja, se länk:
http://www.calexicowood.se/cederpanel#img-ceder_2

Obs! Calexicowood, har prislistor på sin webbplats, där får du ju en hint om kostnaden!:wow:

Funderar om man ska beställa provbrädor, vi har ju lite långt till kungsbacka... en sådär 100 mil :)
// MollyMoon
 
Hej!

Ok.

Jag hade från början tänkt stående granpanel i olika bredder utan läkt eller sånt, men dock någon form av spontning för att slippa att se igenom glipor och för att hålla ihop det bättre. Detta skulle alltså ha järnvitriolbehandlas men jag har blivit mer skeptisk med tiden efter tittat på många objekt då det verkar vara ganska ojämnt, tex under takfötter samt att det tenderar att bli brunt i olika lägen (väderstreck). Dock brukar det verka vara fint första 1-10 åren, kanske 20... vad vet jag.

Men vill inte ha den bruna tonen i vilket fall. Och då hamnade jag på ceder som verkar verkar vara ett trevligt träslag. Men nackdelen med internet är ju att man hittar nackdelar med allt så man blir ju aldrig säker :)

Dessutom har jag limträ som sticker ut som naturligtvis krånglar till valet.

Så med andra ord vill jag ha obehandlat. Men ni verkar vara ute efter den varma tonen och underhållskrävande typen (åtminstone i mina ögon) :)

I vilket fall som helst så måste jag bestämma mig snart :-/
 
falkn skrev:
Förborra och skruva när det är så hårda träslag. Risken är stor att det spricker om du skjuter.
Ceder är väl mjukare än furu, så det var en konstig kommentar?
 
arkTecko skrev:
Ceder är väl mjukare än furu, så det var en konstig kommentar?
Ceder väger mindre än furu, men växer i regel långsammare och är hårdare. Förborrning är rekommenderat oavsett om man spikar eller skruvar. Det är risk för sprickbildning om man inte gör detta. Det står på alla leverantörers hemsidor dessutom.
 
Tänk på att välja snygga skruvar. Försänkta kryssskallar är fulast. Snyggast är halvkullriga spårskruv men inte lätt att få tag i. Det finns minst en hel tråd här om skruvskallar. Bör läses.
 
Och så ska alla spår hamna åt samma håll, antingen vertikalt eller horisontellt.
 
MollyMoon
Kul att ni diskuterar i denna tråd, man lär sig en hel del av detta! :)

Calexiowood har en bra beskrivning för hantering av Cederträt. Men där står ju inget om vilket som är snyggast, spik eller skruv i förhållande till bästa funktionen. Å så tänker jag på om man missar spiken, cedern är relativt mjuk... jaha blir de en grop då i plankan som syns lång väg...?

https://docs.google.com/document/d/1wIgvh8uHYrPvgg8s7Fw2wcIYbCeavFIH4VQzqcFRxqY/pub


Fördelen vi har är att väggen som kläs med ceder ligger högt upp, eftersom vi har ett sutteränghus. Detta gör att skruvskallarna inte kommer att synas så mycket från marken hoppas jag! dvs. spårens riktning etc.
" Snyggast är halvkullriga spårskruv men inte lätt att få tag i." --> Tack för Tipset Thomas_Blekinge

Vid en entré skulle det nog vara snyggast med spik, tycker jag.

StefanP - har du kollat in Sioo --> http://www.sioo.se/
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.