Hej! Ny på forumet så vet inte om det finns någon liknande tråd eller om jag ens postar i rätt ämne.
skulle vilja veta vad ni tror det skiljer i pris på en 1 plans och en 1.5 plans villa på ca 200-220 m2.
Tanken är att jag ska göra allt på grunden själv förutom sätta l-stöd, isolera, armera, dra rör i grund och gjuta.
 
Ska du ha samma boyta eller samma byggyta på husen?
 
huggan skrev:
Ska du ha samma boyta eller samma byggyta på husen?
Samma boyta. Alltså 200-220m2 på ett plan eller 200-220m2 på två plan
 
Du gör grunden men lejer resten? Isåfall tippar jag mellan 200.000-: till 400.000:- dyrare med en plans. Även driften blir dyrare med en plans.
 
Ok tacksam för snabbt svar. Måste bara fråga är det betongen som gör att det drar iväg så mycket i pris eller vad är det egentligen som kostar så mycket extra med 1 plans?
 
Nästan dubbelt så stort tak och golv. Både golvet och taket kostar mycket. Väggar är inte alls lika dyra, men det blir väl totalt sett även mindre väggar på 1,5-plans är motsvarande 1-plans om inte mitt matematiska sinne sviker mig på kvällskvisten? Däremot kostar ju trappan lite.

Sedan en kanske okunnig fråga: Vad är det mer man ska göra på grunden än att sätta l-stöd, isolera, armera, dra rör i grund och gjuta? Det är väl bara själva grävandet före och eventuellt sprängning och uppfyllning?
 
Dubbelt så stort tak köper jag men golvet blir väl samma? Är ju 200m2 i båda husen eller är det jag som tänker fel nu. Jo det är väl "bara" grävandet, det ska grävas vatten avlopp fiber infartsväg uppfyllning av hus dränering m.m. sen är väl tanken att göra en del själv i huset men det är oväsentligt i detta.
 
Plattan då. Märka ord så här sent på kvällen....
 
Ok då förstår jag. Så om jag har förstått rätt så är det plattan och taket som kostar ca. 200-400k extra?
 
Glöm inte att väga in komforten mot byggkostnaden!

Har nu ett enplans efter att ha börjat med 1 3/4 plans och sedan 1 1/2 plans + souterräng.
Vilken skillnad (y)
 
OXYD
Mysigt med flerplanshus 😌
 
  • Gilla
Maracuja
  • Laddar…
Visst, vem vill inte ha en egen trappa! Eller helst flera :p
 
andreaslun skrev:
Dubbelt så stort tak köper jag men golvet blir väl samma? Är ju 200m2 i båda husen eller är det jag som tänker fel nu. Jo det är väl "bara" grävandet, det ska grävas vatten avlopp fiber infartsväg uppfyllning av hus dränering m.m. sen är väl tanken att göra en del själv i huset men det är oväsentligt i detta.
Som sagts. Plattan är dyrare än mellanbjälklag. Det blir minst 30% mindre area på ytterväggar med 1,5 plans. Detta är det som kostar mest med ett hus utom just badrum/kök. Alla eldragningar och rördragningar blir längre i 1 plans hus.

Tänk på att jag räknat med arbetet när jag skrev summan.
 
Tacksam för alla svar! Vill verkligen höra era för och nackdelar med 1 plan och 1.5 plan.👍
 
andreaslun skrev:
Hej! Ny på forumet så vet inte om det finns någon liknande tråd eller om jag ens postar i rätt ämne.
skulle vilja veta vad ni tror det skiljer i pris på en 1 plans och en 1.5 plans villa på ca 200-220 m2.
Tanken är att jag ska göra allt på grunden själv förutom sätta l-stöd, isolera, armera, dra rör i grund och gjuta.
Den stora skillnaden ligger i kostnaden för grund och markarbete. Grunden på ett enplanshus är som alla förstår betydligt större, vilket gör att de svårberäknade kostnaderna för markarbeten kan skena iväg. Eftersom du ska göra "allt på grunden själv" utom som det verkar själva grunden ;-) så är det lite svårare att beräkna.

Men i de allra flesta fall så tycker jag att är det tomtens beskaffenhet och omgivningen som avgör vilken typ av hus som passar bäst just där. Är det en liten tomt? Smal? Lutar det? Vilken typ av hus har grannarna? Finns det någon fördel med att bygga på höjden, t ex bättre utsikt mot sjö/hav etc?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.