Starkt jobbat!
 
Noseone skrev:
Starkt jobbat!
Tackar tackar, det är svårt hålla ångan uppe nu såhära på sluttampen! :)
 
  • Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
24:e Juli 2015:

Idag fick jag hjälp av en kollega som sparkade mig i arslet! ;)
2015-07-24 18.57.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjort klart med putsningen runt hela huset...
2015-07-24 18.57.14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är bara kvar lite i ett hörn, här där jag har lagat lättbetongen, putsat på en hel del men det måste få torka nu så ska jag spika fast platon-mattan och kantlist imorgon och putsa klar även här!
2015-07-24 19.47.17.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är det bara ringa en grävare och fylla igen detta, känns både kul men även tråkigt gräva över allt jobb man lagt ner som jag aldrig någonsin kommer att se igen... Alltså dränering, vilket otacksamt arbete att göra!! Kostar en massa pengar som man bara gräver ner i backen!
 
Word. Dränering och avloppsrör måste höra till det mest oinspirerande att greja med! Pengar, svett och energi, grävs ner och syns förhoppningsvis aldrig till igen. Klart något av det tråkigaste jag gjort på mitt hus.

Skickar lite pepp till dig lorens, du gör ett sjukt imponerande jobb! (y) Själv hade jag fortfarande legat i fosterställning och mumlat osammanhängande om lera. ;)
 
Vad hamnade slutnotan på efter alla missöden, borträknad det som återstår då?
 
Dalbotös skrev:
Word. Dränering och avloppsrör måste höra till det mest oinspirerande att greja med! Pengar, svett och energi, grävs ner och syns förhoppningsvis aldrig till igen. Klart något av det tråkigaste jag gjort på mitt hus.

Skickar lite pepp till dig lorens, du gör ett sjukt imponerande jobb! (y) Själv hade jag fortfarande legat i fosterställning och mumlat osammanhängande om lera. ;)
Tack för de uppmuntrande orden! Själva fasen där jag velat lega i fosterställning har som tur är passerat, snart kanske jag kan kika tillbaka på dräneringen med ett leende på läpparna... det lär dock vara ett par år bort men! ;)
 
scim skrev:
Vad hamnade slutnotan på efter alla missöden, borträknad det som återstår då?
Dräneringen har hittils kostat mig 42 349,97 kr, det som är kvar är grävmaskin för att fylla igen á 1 000 kr / timme och jag tänker max 3 timmar (säkert räknat högt här).

Så det kommer sluta på omkring 45 tusen.

Hör till saken är NOSAB kostade mig 20 tusen, egentligen skulle det vara 33 tusen men då jag for in för att diskutera om det gick att dra på ROT så måste han ha tyckt så synd om mig, han rev helt transportsedeln på spolbilen då den blivit levererad utan förare, så där slapp jag 1 280 kr (+moms) per timme (9,5 timmar) ! Snacka om att jag blev överlycklig!!
 
Redigerat:
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
25:e Juli 2015:

Ja men varför ska det inte fortsätta som resten av sommaren har varit! ;)
2015-07-25 12.26.29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alltså marken är så sjukt blöt, det klaffsar om skorna då jag går på gräsmattan, och ni ser hur snabbt vattnet dräneras bort trots att det bara är en duk och lite makadam som hindrar det från att rinna iväg.
2015-07-25 12.48.56.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåja, det kommer iaf att dräneras bort någon gång!

Nu då putsen bakom platon-mattan har torkat sen igår så är det dags spika upp mattan och de resterande kantlisterna.
2015-07-25 14.49.59.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det är gjort så ska jag gräva fram ändan på fjolårets dräneringsrör, gömmer sig under leran...
2015-07-25 14.59.41.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir en hel del att handskotta, skönt att slippa bära upp det i hinkar iaf!
2015-07-25 15.10.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där har vi det... Nu ska det bara kapas bort muffen så jag kan stoppa på en flexböj, enklare sagt än gjort då det ligger dikt an mot marken...
2015-07-25 17.37.25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter på med rör för att kunna spola igenom dräneringsrören. Silvertejpar bara för att varför inte? ;)
2015-07-25 17.55.33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tar även och putsar det resterande mot platon-kantlisterna!
2015-07-25 18.17.30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SÅDÄR!

Endast fylla lite sten runt dräneringsrören kvar och vika runt mattan sen kan grävaren komma och fylla igen!

SKÅL!
 
  • Gilla
trojlee och 1 till
  • Laddar…
Fy 17 vilket jobb! Jag vill aldrig dränera min kåk.
Min dränerades -86, frågan är om det är dax snart?
 
Det beror på hur bra/dåligt de dränerade huset ;). Skönt lorens att du snart är färdig :)
 
Sitter nån tidig variant av platonmatta på väggarna. Kanske kan filma slangarna för att se statusen?
 
Du är en riktig fighter! Dränering är kanske inget middagsgästerna berömmer och imponeras av men du som varit nere och svettats i diket kan hälla upp en kaffe, lägga benen på soffbordet och bara njuta när det pissregnar :)
 
Har tagit mig några dagar att läsa igenom hela ämnet, är väldigt imponerad av dig och det jobb du gör! Fy sjuttsingen alltså! :)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
simpa81 skrev:
Fy 17 vilket jobb! Jag vill aldrig dränera min kåk.
Min dränerades -86, frågan är om det är dax snart?
Jag säger bara, detta är ett jobb som INTE är värt att göra själv, trots att jag hamnar på ca 50% av vad offerter låg på så skulle jag leja bort detta alla dagar i veckan!

Sen en väl utförd dränering håller bra mycket längre än så, det är många som dränerar om i onödan! Så länge du inte får en fuktig källare behöver du inte göra om din dränering...

Ramnemark skrev:
Det beror på hur bra/dåligt de dränerade huset ;). Skönt lorens att du snart är färdig :)
Att det är!! Sitter nu och väntar på grävaren som ska komma i afton, tror det knappt men snart kommer tomten vara plan om än se ut som en krigszon! ;)

simpa81 skrev:
Sitter nån tidig variant av platonmatta på väggarna. Kanske kan filma slangarna för att se statusen?
Som sagt, så länge källaren är torr så är det inga problem. Slangarna kan filmas och vid behov spolas igenom.

Bernieberg skrev:
Du är en riktig fighter! Dränering är kanske inget middagsgästerna berömmer och imponeras av men du som varit nere och svettats i diket kan hälla upp en kaffe, lägga benen på soffbordet och bara njuta när det pissregnar :)
Tack för dina värmande ord! Jag kommer sannerligen kunna sitta och njuta nu någon kväll framöver då det strax är återfyllt! :)

Cecilia R skrev:
Har tagit mig några dagar att läsa igenom hela ämnet, är väldigt imponerad av dig och det jobb du gör! Fy sjuttsingen alltså! :)
Så du orkade dig igenom allt? Stackare! ;) Nej men skämt åsido, det värmer att höra!!
 
Glad att vi lejde bort dräneringen (vårt föredetta hus), även om det kostade lite mer än för dig.. men jag var där och snokade hela tiden..tyckte det var kul att se allt på så nära håll hehe.. man slutar aldrig förundras över hur saker hänger ihop och fungerar.. :)

Men du har gjort ett grymt jobb.. (y)
Om ett år eller två har ni en blomstrande trädgård igen :D

Mvh Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.