Men varför köpa vp med växelventil för vv laddning samt styr för det och flytande kondensering om man inte ska nyttja det ?
 
Jarlsgård skrev:
smurfen72:

Nej jag tror inte det var med markarbete eller avledning av kondensvatten.
Då tillkommer en del på priset beroende på hur bra man vill ha det.
 
@smurfen
Om det var mig du avsåg så vill jag ha så enkelt som möjligt. Ingen växelventil, men flytande kondensering. Jag toppar vv-temp via bef. vvb. Och den sista schablonmässiga besparingen avstår jag gärna ifrån då det brukar vara den som är dyrast att få till.
Med min isolering och golvvärme så har jag en max tilloppstemp på ung. 36c.
 
Men vargör köra vp mellan 35 -55 grader i så fall om det räcker med 36 grader ? Växelventil följer med Nibe vp och vv brukar kosta en del om man är flera i hushållet. Vill du ha det enkelt ska du nog välja en annan vp som saknar tex delta styrda cp innegivare samt effektvakt vilket Nibe 1245 har som standard.
 
smurfen72 skrev:
Då tillkommer en del på priset beroende på hur bra man vill ha det.
Det är jag fullt medveten om, men det arbetet hade jag utfört själv isåfall.
 
smurfen72 skrev. Nu vet jag inte riktigt hur du tänker koppla in din luft vatten vp men antar att du vet eftersom du vet hur mycket dom sparar ? Du måste endera ha cirkulation hela tiden vid minus grader i utedelen eller frys skydda den med tex glykol och använda växlare vilket sänker cop en del är det räknat med det ? Om du ska kunna få vv från din luft vatten vp måste du komplettera den med styrning samt växelventiler .....................


Jag vet inte var du hämtar din kunskap ifrån...................... Det är nog så att du kanske skulle kolla lite på dom senaste modellerna av dom stora tillverkarna som är på banan ( med sk. Split modeller) istället för att läsa om Nibe som tydligen blivit kvar i omklädningsrummet när det gäller Luft / Vatten vp. eller gamla testfakta.


Till TS du utgår från Polarpumpens prislista och den är ganska ok, men ta in offert på det du skall skaffa det är inte helt lätt för vp säljare är ofta enbart nasare av vp och vet nästan ingenting om det dom säljer dom kan lika gärna sälja skor i morgon. Men efter att ha haft besök av 4 st riktiga nötter som trots allt verkade vettiga på telefon så kom det till slut en kille som var installatör och kollade, på riktigt, därefter kom vi fram till.

1 st Mitsubishi Electric PUHZ-SW 100
1 st Mitsiubishi Electric Ecodan 200l EHST-20-C-YM9C
1 st Trådlös termostat
1 st benstativ till Ecodantanken ( efterson alla anslutningar efter gammla 2008 års Nibe frånlufts vp kom upp ur golvet)
1 st benstativ för utedelen
1 st Kondensvattentråg med värmekabel för kondensvattnet på utsidan
Isolerade kylrör
Styrkablar
Erforderliga vattenrör och anslutningar.

Summa före ROT 99 600 SEK inkl moms
Summa efter ROT 84 600 Kr inkl moms

Då krävs att utrymmet är rensat och att 2 st 3x16A skall finnas vid respektive enhet med arbetsbrytare.

Leverans, arbete,igångstart och injustering samt genomgång av funktioner ingår i ovan angivet pris..

Så läspå ordentligt om vad du tror att du behöver och ring in offerter men var ordentligt kritisk innan du bestämmer dig.
Sedan kan man tycka vad man vill men alla teoretiska räkneexempel är och förblir inget annat en teoretiska räkneexempel, verkligheten är där vi lever och resultatet kan vi inte veta för en efteråt.

Detta skall installeras nu under Augusti i Kungsbacka regionen

Med vänliga hälsningar
Cecar33
 
Redigerat:
Om du läst hela tråden så vet du att det var inte jag som funderade eller rekomenderade att installera en Nibe luft/vatten vp men gissar att det var pga av att Lat ville slippa kylnissen som kostar en del. Vet inte hur mycket som hänt hos Misubishi de senaste åren men deras vp som testades 2013 fick spö av Nibes modell som testades 2011 så helt fel ute är nog inte Nibe ändå och dom har split inverter aggregat också. Kalkyler stämmer bra om man matar in rätt värden i dom gör man inte det kan det bli riktigt fel. Det är rätt svårt att läsa på om tex Mitsubishi eftersom dom inte anger cop på sin hemsida vid olika framledningar och olika utetemp inkl avfrostning men antar att du har tillgång till det eftersom du säkert hämtar kunskap på rätt ställe och rekommenderar dom före tex Nibe.
 
Hej smurfen72! av ditt senaste inlägg så erkänner du mer eller mindre att du inte har en susning om vad nya moderna Luft/Vatten vp ät för något.
Det är då anmärkningsvärt att du ända ner på detaljnivå försöker avråda någon från att installera något sådant som du uppenbarligen inte vet något om. Om det nu till äventyrs skulle vara så att du har några kunskaper om Bergvärmesystem och verkliga kostnader för dessa med aktuella kostnader för installation. Då kanske du skall nöja dig med att presentera dessa och då givetvis på nya maskiner som ligger på marknaden idag. Ingen har intresse av att läsa vad någon hittat om gamla i tester (flera år gamla maskiner) och använder det som sanningar idag, Det är vad som gäller idag som är av intresse om man skall göra en nyinvestering.

Angående hur en kalkyl stämmer eller inte och mata in rätt rätt värde?? Ja vad är rätt värde är det den totala kända energiförbrukningen under föregående, 1 år eller är de 2, 5, 10 eller 15 år. Har man då även tagit med alla förbättringar/försämringar familjens förändrade levnadsvanor och ev längre eller kortare frånvaro från bostaden (4 veckor i Thailand under Januari ex ) mm.mm. för att få rätt värde att att lägga in i kalkylen. Nej en kalkyl är en teoretisk beräkning som man måste följa för att den skall stämma, används med stor kärlek av säljare av vissa anläggningstyper och fabrikat men även politiker bruka använda dessa teoretiska siffror. Ingen kalkyl kan var något som motsvarar verkligheten i morgon utan endast i bästa fall visa vad vi redan vet, nämligen vad vi har förbrukat och därmed kan avläsa om vi har levt upp till dessa beräkningar eller inte, har vi tur stämmer det men om inte vad gör vi då skyller på den som gjorde kalkylen eller.
 
Jag erkänner har dålig koll på luft/vatten maskiner men har rätt bra koll på bergvärme maskiner och där är det inte mycket som händer med cop i alla fall tex Nibe 1245 vilken är ca 5 år gammal vp ligger fortfarande i topp. Menar du att utvecklingen inom Mitsubishis luft/vatten vp är så enorm de senaste åren så att den maskin dom skickade på test 2013 och har länk till på hemsidan skiljer mycket i cop mot de dom säljer i dag. Det lilla jag får fram på Mituibishis hemsida verkar cop skilja hela 0.06 mellan den testade och den nya du verkar gilla det tror jag inte man märker men kan säkert skilja mer vid andra temperaturer dom inte redovisar om men det fixar ju du ? Jag väntar fortfarande på att du som hämtar kunskap på rätt ställe och som rekommenderar enskilda modeller ska presentera cop för den modellen vid olika utetemperaturer och framledningar. Jag vidhåller att kalkyler är bra framförallt om man får en kalkyl från tillverkare som har både berg vp och luft vp då ser man hur många kwh det skiljer per år och kan ta ett bra beslut i sitt val. En kalkyl är en kalkyl ändrar man vanorna blir den fel och vet man att man haft 18 grader inne och kommer höja till 22 med vp då blir det fel men den duger i alla fall att jämföra olika märken och typer av vp med varandra. Jag avråder ingen att välja luft/vatten men tycker man ska titta på alternativen och vill slå hål på snacket om att man värmer huset med lika många kwh med luft/vatten som bergvärme och att bergvärme skulle vara dubbelt så dyrt att installera.
 
För att avsluta min del i denna diskussion så vill jag bara framhålla, det är bra att du till slut erkänner att dina kunskaper om luft/vatten maskiner inte är så bra. Då vore det bra om du också låter bli att gå i diskussion om detaljer så som glykol och växelventiler som tillbehör till den samma som du uppenbarligen inte har en aning om och inte behövs. Men det är inget märkligt med det, för vet man inte hur dagens Luft / Vatten fungerar så blir det fel. Sedan är det självklart att alla tillverkare utvecklar sina maskiner ( Split versionerna är det) och den maskin som testades 2013 var ju inte ny då testen gjordes, men däremot så har det kommit nya modeller från alla stora tillverkare senaste året.

Jag rekommenderar inget fabrikat men jag har tidigare skrivit om att jag kollat alla alternativ, eftersom jag på knappt 30 år förbrukat 3 st Nibe frånluftsvärmepumpar och det kommer aldrig mer en sådan skit över min tröskel. Jag har således även studerat bergvärme för att jag nu mera bor på ett berg, men eftersom jag har iordningställt tomten med murar och stenläggningar för över 1 miljon kr så kommer det alternativet inte in i min frågeställning som ett alternativ, på grund av återställningskostnaden. Det gör då däremot luft/vatten vp därför har jag kollat detta utan och innan.

Det alternativ jag då sedan bestämde mig för, är det jag preciserade installationskostnaden för tidigare i tråden för att visa relevansen. Men det är inget som jag förespråkar utan mitt personliga val.
Men du var och yrade om dyra pengar och installationer som du inte heller hade kläm på.

Det kanske låter som att jag är grinig men det är i all välmening som jag försöker redogöra för min åsikt. Det är inte så helt enkelt i alla lägen att påstå att det ena är bättre en det andra. Jag uttryckte mig visserligen så i början av tråden rent kategoriskt men det handlar då om två saker Södra Sverige och Nya Luft/vatten maskiner, för åter igen det förutsätter att alla parametrar är med i dom "teoretiska kalkylerna" vilket flera här i tråden också påtalat att kostnader för återställande av tomtmark är en parameter en annan är, var har ev grannar sina hål någonstans hur djupt måste borras, fungerar första borrhålet, har en tidigare granne som fick borra två hål. (billig nej tror inte det)

Tack o Hej!
Vänliga hälsningar
Cecar33
 
Redigerat:
Jag har aldrig framhållit mina kunskaper om luft/vatten utan har flera gånger frågat efter fakta som du inte verka ha trots att du påstår att dom är så bra har du läst det i reklambladet eller ? Du verkar vilja avsluta din del i diskussionen så fort jag efterfrågar fakta eftersom du skrev lika tidigare i tråden ! Den maskinen vi diskuterade har vatten till utedelen och då behövs växlare och glykol alternativt att man låter en del av flödet gå genom utedelen hela tiden så den inte fryser vid ved eldning det borde väl du veta ? Växel ventil behövs till de flesta vp ibland tom dubbla men det finns andra lösningar tex Wiessman kör med dubbla cp och troligtvis har även Mitsubishi växelventil men det visste du säkert redan. Vilka installationer var det jag inte hade koll på ? Tycker inte du låter grinig men du verkar helt enkelt okunnig eftersom du inte nån gång kan komma med fakta som visar vilka bra siffror din maskin har eftersom du skrev att (den värme du får ur luft/vatten är inte dyrare en bergvärme i södra Sverige) så räknar jag med att få se fakta. Att läsa cop vid +7 grader och tycka det är en bra produkt visar på att man inte har riktigt så bra koll som man borde ha tom en pool värmepump brukar ha ok cop vid +7 grader för då är det ofta så att inte avfrostning behövs. En stor fördel med bergvärme tycker jag är att man slipper ha en ful ute del men det är en personlig grej och den stör ju inte vissa inte ens dig tydligen som lagt så mycket pengar på tomten. Du även Mitsubishi säljer vp med vatten i utedelen men det visste du säkert redan ?
 
Ok ett sista inlägg i ämnet.
Du verkar inte ge dig tvärtom nu börjar du dra fram maskin modeller inge har pratat om VI/JAG pratar enbart om maskiner av typen SPLIT och dom har definitivt inget vatten till utedelen, men du kanske pratar med någon annan om sådana maskiner, vad vet jag?
När det gäller fakta så har nog alla förekommande fabrikat faktablad som tydliggör vad maskinerna går för men du kanske bara läser "reklambladen" men kom inte dragandes med fler undanflykter för att du inte kollar rätt maskintyper jag har aldrig pratat maskin med vatten till utedelen.

Vänliga hälsningar
Cecar33
 
När du la dig i diskussionen så diskuterades en Nibe F23030 en luft/vatten maskin med vatten till ute delen vilket många märken har. Jag hittar inget fakta blad på Mitsubishis hemsida men annars har du rätt de flesta märken har fakta blad på sina hemsidor där man kan läsa cop och effekt vid olika ute temperaturer och framledningar annars blir det som att köpa grisen i säcken. Är det inte dags för dig att visa faktabladet då du som hämtar info från rätt ställe och visa vilken bra maskin Mitsubishin är som kan göra värme lika billigt som en bergvärme vp. just nu verkar det som du mest gillar pajkastning vilket inte leder nån vart !
 
Hittar inte heller någon bra information om detta, enda jag lyckas hitta gällande mitsubishis maskiner är cop vid +7 grader så jag skulle också uppskatta att få se siffror. Mest för att det hade varit intressant och kunnat hjälpa mig framöver :)
 
När jag lade mig i diskussionen på denna tråden hade du fortfarande inte dykt upp här, så frågan är nog vad du är ute efter, det börjar som du själv skriver likna pajkastning men från din sida så ta och sluta då, och läs innantill kolla tråden en gång till och läs vad jag skrivit. Påstå inget som jag inte skrivit och därmed inte står att läsa i mina inlägg för det leder ingen vart. Vem du sedan har diskuterat Nibe F 23030 vet jag inte, jag har aldrig nämnt Nibe som ett alternativ tvärtom har jag slängt 3 st Nibe fighter 1st 310 1st 360 och nu ytterligare 360 som endast är drygt 7 år och som reparerades för 5 300 kr i slutet av Mars i år och efter ytterligare 3 veckor senare rasade den fullständigt och enligt offert skulle kosta 23000 kr ytterligare att reparera, så därför är Nibe portad hos mig för all framtid.
Så generellt kan jag påstå att jag endast i denna tråd har framhållit att alternativet när man har vattenburet uppvärmningssystem i befintligt hus/byggnad i södra Sverige. Det är att dom senaste modellerna av Luft/Vatten oavsett fabrikat är så effektiva att bergvärme inte är ett alternativ om man tar in alla kostnader i sin kalkyl. Om man sedan vill sitta och plita ner siffror på historiska data och nya ej vidimerade värden från tester och tillverkare så är det upp till var och en. Men räknar man på verkliga kostnader i en befintlig anläggning som skall ersättas så skall alla kostnader med, det innefattar då även håltagning i byggnad slangar som skall ner i marken mellan hus och borrhål vilket innebära att en tomt som mer eller mindre skall rivas och återställas. När alla sådana arbeten och kostnader är med kan man fortsätta och lägga in Cop värde och kWh förbrukning nätkostnaden/elöverföring kostnaden beroende på vilken del av Sverige man tillhör. Därefter kan man nog drista sig till vad som har lägsta kostnaden eller längsta återbetalningstiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.