Hejsan!

Håller på att planera ett framtida hus (inväntar grannyttrande på vårt förhandsbesked :)) och sitter och knåpar med en planlösning på det framtida huset.

Tycker det är svårt att veta hur stora utrymmen man behöver för respektive rum samt hur stora öppningar det skall vara i korridorer osv.

Men huset jag utgår från är A - Hus och modellen Dalarö, det jag och min sambo fastnade för var den avskilda vuxenavdelningen samt en egen avdelning för eventuella framtida barn :rolleyes:.

Så jag kör rakt på sak, bifogar bilden här under och så kan ni väl ge era tankar och idéer på planlösning!

Tackar på förhand!

20150725_145922.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj vad stort för två unga människor!

Spontant:
Korridoren, ser ut som en studentkorridor :thumbdown:

Men det är svårt att se riktigt på den suddiga bilden.
Finns det ingen riktig ritning du kan lägga upp?
 
Chaly
Härligt stort hus!

Kommentarer:
- Dörr-rummet vid stora sovrummet känns lite onödigt. Syfte?
- Bara tre sovrum på 265 kvm känns lite snålt, iallafall 4 sovrum borde gå att få till på den ytan. Kan ev. maskeras som kontor/gästrum.
- Behöver en gäst-wc (toalett/handfat) vara 5 kvm?
 
Vad var det ni inte tyckte var bra med Dalarö? Jag tycker att det ser välplanerat ut och kan inte se att ni tillfört något i er ritning, men jag kanske missar något...?
 
  • Gilla
Kyleman
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Oj vad stort för två unga människor!

Spontant:
Korridoren, ser ut som en studentkorridor :thumbdown:

Men det är svårt att se riktigt på den suddiga bilden.
Finns det ingen riktig ritning du kan lägga upp?
Hej! Ja det är lite stort, men det känns rätt på något sätt ändå!

Vad menar du med studentkorridor? Jag kan tycka att den känns lite stor kanske, men att den fyller sin funktion?

Bifogar en bättre bild (är verkligen dålig på cad, fick inte fram areorna)


Chaly skrev:
Härligt stort hus!

Kommentarer:
- Dörr-rummet vid stora sovrummet känns lite onödigt. Syfte?
- Bara tre sovrum på 265 kvm känns lite snålt, iallafall 4 sovrum borde gå att få till på den ytan. Kan ev. maskeras som kontor/gästrum.
- Behöver en gäst-wc (toalett/handfat) vara 5 kvm?
Lustigt att du frågar angående dörr - rummet :) Sambon min vill vara väldigt privat när det kommer till sina mer intima behov och ville inte att det skulle vara möjligt att gå direkt från sovrummet in, just för att avskilja det lite. Samt att jag tyckte det var en bra idé om jag gick till jobbet tidigt att kunna stänga och slippa störa.

Tanken är att det bortre vardagsrummet kan byggas om till 2 mindre rum alternativt 1 större rum och fortfarande ett mindre vardagsrum.

Kanske skall minska ner gäst - wc, och göra pannrummet större, kan flytta in media rummet i pann/ftx rummet också!

weyk skrev:
Vad var det ni inte tyckte var bra med Dalarö? Jag tycker att det ser välplanerat ut och kan inte se att ni tillfört något i er ritning, men jag kanske missar något...?
Hej, det är som ni säger väldigt likt originalet, ändrat lite planlösning, lite storlekar, eget pannrum, men annars är det i stort sett samma hus. Vi gillade verkligen bilderna som A - hus hade på deras sida!



Lägger upp en ny bild på huset, är dålig på cad, ändrat lite vid vuxen avdelningen :) Sambon tyckte att sovrummet var för smalt, se vad ni tycker om det. Tack för alla åsikter och ideér! Skärmavbild 2015-07-26 kl. 08.54.26.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådär hade jag gjort istället.

Dels så får du ett kontor, sen så får du klädkammare till alla sovrum. Tog bort en toalett då det kändes lite onödigt med 3 toaletter.

Gjorde även om vuxendelen då denna skulle kännas privat, då är det ju bättre med ingång till klk och bad direkt från sovrummet? Plus att rummen inte blir så långsmala.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Jarlsgård skrev:
Sådär hade jag gjort istället.

Dels så får du ett kontor, sen så får du klädkammare till alla sovrum. Tog bort en toalett då det kändes lite onödigt med 3 toaletter.

Gjorde även om vuxendelen då denna skulle kännas privat, då är det ju bättre med ingång till klk och bad direkt från sovrummet? Plus att rummen inte blir så långsmala.
Gillade idén med kontor, inte tänkt på det innan, kanske kan ta bort gäst toaletten och göra ett kontor där istället? Hur stort kan man behöva? 6 - 7 m2?

Angående vuxendelen så blir man "begränsad" genom att behöva gå via sovrummet till wc, skulle det vara så att vi bara har 2 toaletter så är det bra om gäster kan använda vuxen toaletten, och då slippa passera genom sovrummet!

Tackar för alla fina ideér!
 
Jag vet att det är väldigt populärt med dessa vuxen- och barndelar i hus och det kan säkert vara trevligt när ungarna är i tonåren men under småbarnsåren vill man gärna ha dem nära. Kanske funkar om det finns möjlighet att använda vuxensovrummets klädkammare som barnkammare de första åren? Eller så bor ni i barndelen då. Kan vara nåt att fundera på innan ni bestämmer planlösning.
 
Ja vi är också där nu, i småbarnsåren och man vill dels höra och sen inte springa genom hela huset flera gånger per natt worst case. Då vaknar man helt. Men sen vill man ju gärna ha det så. Avskilt... planerar ni för framtida barn så tänk på lösningen redan nu. Man kan som du säger flytta runt en massa. Men vi valde en lösning där vi har alla sovrum i en del, barnrummen vägg i vägg men toa och klädkammare mellan vuxensovrummet. sen ett avskilt allrum till dem när de börjar spela dataspel och ta hem vänner. Men jag tänker också att även tonåringar vill man ha lite koll på att/när de ramlar in på natten...
 
Ni rör bara till det med era försök att vara arkitekter :) huset är bättre med originallösningen som trots allt är ritat av ett proffs som vägt in alla aspekter och fördelar/nackdelar när det gäller användning av ytor, ljusinsläpp mm.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
vastkustkillen skrev:
...
Vad menar du med studentkorridor? Jag kan tycka att den känns lite stor kanske, men att den fyller sin funktion?
...
Den där korrridoren i den vänstra husdelen är ett helt mörkt rum utan fönster eller ljusinsläpp,
och kommer att kräva konstljus dygnet runt.
Ger inte direkt någon hemkänsla.

Men jag tycker inte att hustypen är bra överhuvud taget, men det är en annan diskussion.
Dvs uppdelning mellan en barn- och en vuxendel. Är det en familjebostad eller?
Att man alltid skall behöva gå genom köket för att komma till husets olika delar.

Och gör inte korridorer smalare än 1400, helst 1500 mm, annars så känns det kyffigt.

För övrigt instämmer jag med Kyleman:
Kyleman skrev:
Ni rör bara till det med era försök att vara arkitekter :) huset är bättre med originallösningen som trots allt är ritat av ett proffs som vägt in alla aspekter och fördelar/nackdelar när det gäller användning av ytor, ljusinsläpp mm.
 
Kyleman skrev:
Ni rör bara till det med era försök att vara arkitekter :) huset är bättre med originallösningen som trots allt är ritat av ett proffs som vägt in alla aspekter och fördelar/nackdelar när det gäller användning av ytor, ljusinsläpp mm.
Arkitekter har smak dom också och ibland gillar man den och ibland hatar man den .
 
weyk skrev:
Jag vet att det är väldigt populärt med dessa vuxen- och barndelar i hus och det kan säkert vara trevligt när ungarna är i tonåren men under småbarnsåren vill man gärna ha dem nära. Kanske funkar om det finns möjlighet att använda vuxensovrummets klädkammare som barnkammare de första åren? Eller så bor ni i barndelen då. Kan vara nåt att fundera på innan ni bestämmer planlösning.
Tanken är faktiskt att när barnet/barnen (eventuella :) ) är små så kommer vi använda walk in closet som en barnrum!

Jag minns tillbaks när jag var yngre, och hur jag verkligen ville ha ett rum avskiljt från mina föräldrar, så det är väl det jag gillar med idén att dela upp huset på detta vis.



Kyleman skrev:
Ni rör bara till det med era försök att vara arkitekter :) huset är bättre med originallösningen som trots allt är ritat av ett proffs som vägt in alla aspekter och fördelar/nackdelar när det gäller användning av ytor, ljusinsläpp mm.
Sant, vi är lekmän :) Men samtidigt så har man en "känsla" och en vision om vad man själv tror är bra och vad man vill ha, därför är det grymt att ni ger så konstruktiva tips, för ibland så svävar tankarna iväg.



KnockOnWood skrev:
Den där korrridoren i den vänstra husdelen är ett helt mörkt rum utan fönster eller ljusinsläpp,
och kommer att kräva konstljus dygnet runt.
Ger inte direkt någon hemkänsla.

Men jag tycker inte att hustypen är bra överhuvud taget, men det är en annan diskussion.
Dvs uppdelning mellan en barn- och en vuxendel. Är det en familjebostad eller?
Att man alltid skall behöva gå genom köket för att komma till husets olika delar.

Och gör inte korridorer smalare än 1400, helst 1500 mm, annars så känns det kyffigt.

För övrigt instämmer jag med Kyleman:
Inte haft en tanke på att den är helt mörk, men det är samma som på A - hus, dock så har jag dragit väggen förbi hela vägen, öppnar man upp där så får man ljus från vardagsrummet (barn).

Näe, kan förstå att vissa inte gillar tanken med dessa hustyper, för mig och sambon så var det "wow, exakt så vill vi ha det" så det är lustigt att det kan skilja så mycket mellan individer :)
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Har ni en tomt förresten? Ett H-hus kanske inte alls är vad som passar. I så fall finns alternativ men med samma funktioner. Exempelvis fiskarhedenvillans ametisten http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/1-plan/ametisten/
Fint på en tomt med utsikt kanske?
Det jag menar på är att ni inte ska måla in er i ett hörn på en gång. Det finns en massa möjligheter att uppnå det ni vill ha!
 
weyk skrev:
Har ni en tomt förresten? Ett H-hus kanske inte alls är vad som passar. I så fall finns alternativ men med samma funktioner. Exempelvis fiskarhedenvillans ametisten [länk]
Fint på en tomt med utsikt kanske?
Det jag menar på är att ni inte ska måla in er i ett hörn på en gång. Det finns en massa möjligheter att uppnå det ni vill ha!
Det huset var lite modernt för min smak, sen så har jag redan allvarliga problem med det pågående förhandsbeskedet och "bevara den naturliga miljön" så får väl se om jag ens får bygga de huset jag vill, om kommunen får bestämma så blir det väl en Hobbithåla.

Tomten är på en åker, planen är att plantera lite buskar och dylikt längs med och på tomten. Tror vårt hus passar ganska bra på tomten, svårt att säga, jag kan inte ens visualisera hur ett vitt rum kommer se ut innan det är målat vitt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.