Thiasvovve skrev:
Så om jag köper [länk]
samt [länk]
Så skall detta fungera?

Skall nog endast köra dimmer till dessa i köket.
Skall man även byta ut drivdon(ej dimbar) för badrummet? tips?

Ja du kan använda de. Men du behöver ett don till varje armatur.
Att parallellkoppla flera don till en 1-10v dimmer är inga problem. Lite beroende på don så kan man koppla ihop ca 50st.
Att ljusreglera med en 1-10v dimmer så blir dimmningen steglös från ca 0,5% upp till 100%. Till skillnad från tryckknappsdimmning som egentligen är en massa fasta steg, oftast 256 st mellan 0,5-100%.

Men eftersom din ljuskälla inte är av standardmodell så kan det mycket väl vara så att vredet inte kommer att stämma helt. (Visst dödgång i början på vredet. Samma sak vid tryckknappsdimmning med).


Installationsmässigt blir det nog enklare med att använda tryckknappsdimmning. Då behöver du bara 3st trådar mellan spotlightsen. (fas, nolla, "tändtråd")

Medans 1-10v dimmningen kräver 4st. (fas, nolla, 1-10v + och -)
Dessa trådar för dras i samma rör. Samt att fasen behöver brytas till donen för att släcka.




Givetvis bör du byta ut samtliga drivdon av bristfällig kvalitet som de du visat tidigare.
Där får du nog använda samma drivdom som de vi föreslagit tidigare då det mig veteligen inte finns några ej dimbara 300mA.
Men du behöver inte använda dimmerfunktionen om du inte vill.
 
Thiasvovve skrev:
Inte med den här heller?
[länk]
Lika bra att köra med dessa istället kanske? Iallafall där det skall dimmas [länk]

Och [länk]

Ja det fungera
 
Om du menar att du vill använda detta drivdon till dina påtänkta 10W Kina-LED och att dimringen sker med en traditionell fasdimmer så ska det fungera, på papperet. Ström och effekt för drivdon och lampa passar ihop.
 
  • Gilla
Music Man
  • Laddar…
Tack så mycket för svar.
Kör på dessa då. :)
 
Det är som Bo säger, det borde fungera.


Jag har aldrig sett det fabrikatet tidigare. Finns inte hos någon grossist. Men att dömma av utseendet så ser det lika dant ut som det jag visat tidigare isärplockat (a-collection)

Det är mkt möjligt att det samma fast det är "brandad" med annat namn.
Ahlsells a-collection, Storels Zebra, Designlight är likadana men med olika namn.

Men man kan aldrig veta med säkerhet om det är samma innehåll.

Den är ju mkt billigare så det kan ju va värt att prova. Det är ju bara att öppna den, så ser man om den har samma innehåll som den jag visat.


Är det samma don som det jag visade så är det dimmbart med en vanlig vriddimmer.
Då blir ju installationen mycket enklar med. Då blir det bara 2 ledare till varje don (reglerad fas och nolla)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
På utsidan ja ;)
 
Som du ser på bilden i din länk så är det inte samma innehåll som den jag plockat isär.
Utan att se baksidan på kretskortet så kan man inte säga säkert, men jag skymtar en varistor mellan Primär och sekundär. Och då är inte donet vidare säkert.

Jag hade tyvärr inte litat på ett sådant don.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.