mattiasp skrev:
Jag håller på att montera dubbelfas liggande. Med fjädern uppåt skall det inte vara några problem. Självklart måste man ytbehandla virket och montera på vertikal läkt för luftningens skull. Snyggt blir det .
[bild]
Ursäkta trådkapningen men...

Varför har du dubbla foder ovanför fönsterna på nedre våningen men inte på den övre?
 
Hej igen.

Det här men panelprofiler och hängande vattendroppar eller ej är en skola med skilda läger och det är nog lite "smaken som baken" i det här.

Hur som helst så kräver en liggande panel gott underhåll, rätt luftning, rätt montera runt bleck m.m och så vidare. Mitt tycke om droppnäsa kan jag villigt erkänna är ett helvete att underhålla då det är dags för ommålning. Inte roligt att skrapa om man inte gör egna profilskrapor.

Jag tycker man kan smälla dit vilken liggande panel man vill, jag lägger tyngdpunkt på montering och underhåll. Viktigt är också att sadla ut foder och knutar för att undvika håligheter för insekter på varje varv.

/Nils82
 
vojma skrev:
Ursäkta trådkapningen men...

Varför har du dubbla foder ovanför fönsterna på nedre våningen men inte på den övre?
Det kommer lite ytterligare utsmyckningar på den övre brädan. Det är en inte ovanlig tradition att utsmycka lite mer på markplan. När man gör jobbet själv kan man kosta på sig lite mer detaljer.
 
Hur har ni gjort med skarvar på liggande panel för att få det snyggt och undvika att vatten kommer in i virket där?
 
Jag har liggande enkelfas. Jag valde enkelfas pga att vattnet inte ska ledas in mot nästa bräda. Får se om det var ett bra val eller ej. Köpte panelen oljad och grundad och nu blir det ett lager grund till sen två lager täckfärg.
Jag la utefog i skarvarna mellan panelen
 
Karl_Pedal skrev:
Hur har ni gjort med skarvar på liggande panel för att få det snyggt och undvika att vatten kommer in i virket där?
Jag bytte panel på semestern på framsidfan och valde falsad enkelfaspanel. Panelen hade not och spår i vardera ände som jag valde att använda.
Försök att undvika skarvning på allt för utsatta ställen på väggen. Jag t.ex valde att skarva under entretaket.
 
  • 11805980_10153408243091343_1525909033_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mattiasp mattiasp skrev:
Jag håller på att montera dubbelfas liggande. Med fjädern uppåt skall det inte vara några problem. Självklart måste man ytbehandla virket och montera på vertikal läkt för luftningens skull. Snyggt blir det .
[bild]
Snyggt!
Hur har Du gjort över dom nedre fönstren? Fint med dubbla reglar, vad ligger mellan dom?
 
Jo, det är dags att måla igen. Här kommer några detaljer. Virket är bonnsågat furu och hyvlat även på den synliga sidan. Hemmahyvlat kanske ska tilläggas
Detaljvy av vitmålad, bonnsågad och hemmahyvlad furupanel med tydlig trätextur och fönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detailj av vitmålad bonnsågad och hemmahyvlad furuklädsel på husfasad nära ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gråmålad hyvlad furuklädsel på hus, detaljbild av ett hörn med synliga kvistar och trästruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på nymålat furuträ med tydlig ådring och en kant som behöver målas, hörndetalj på en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lärmig och 3 till
  • Laddar…
Stort tack!
Skickligt gjort

/Jörgen
 
mattiasp mattiasp skrev:
Jag håller på att montera dubbelfas liggande. Med fjädern uppåt skall det inte vara några problem. Självklart måste man ytbehandla virket och montera på vertikal läkt för luftningens skull. Snyggt blir det .
[bild]
Hej!! Ska oxå panela huset med liggande dubbelfasspont, ska köra direkt på putsad fasad, spikläkt 34*70 stående,, men längst ner är det helt öppet eller hur har du gjort där? Likaså upptill ska det vara något öppet där så luften kommer ut upptill? Har hört att en del lägger en spikregel vågrätt längst ner, men du täpper man ju till luften där. Tacksam för svar. Mvh Patrik
 
Bra att du tänker till! Jag har sett många exempel på när det inte tänks till. Längst ned har jag musband, vilka ger tillträde till luft att flöda in, men inte till möss. Högst upp mot takfoten har jag lämnat en spalt på minst 10 mm varit noga med att inte sätta igen den med täckbrädan/listen. Tänk också på att ordna då att du kan få luftflöde kring fönster. Det är lätt hänt att man sätter en spikläkt för att det verkar praktiskt vid panelmontaget, och glömmer att man täpper till luftflödet. Jag gjorde det felet flera gånger, och fick ta bort och tänka om när jag inspekterade med luftflödesögonen. Överväg att använda vindduk så att eventuell fukt som letar in sig bakom panelen inte kan suga in i putsen med kapillärverkan.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Bra att du tänker till! Jag har sett många exempel på när det inte tänks till. Längst ned har jag musband, vilka ger tillträde till luft att flöda in, men inte till möss. Högst upp mot takfoten har jag lämnat en spalt på minst 10 mm varit noga med att inte sätta igen den med täckbrädan/listen. Tänk också på att ordna då att du kan få luftflöde kring fönster. Det är lätt hänt att man sätter en spikläkt för att det verkar praktiskt vid panelmontaget, och glömmer att man täpper till luftflödet. Jag gjorde det felet flera gånger, och fick ta bort och tänka om när jag inspekterade med luftflödesögonen. Överväg att använda vindduk så att eventuell fukt som letar in sig bakom panelen inte kan suga in i putsen med kapillärverkan.
Tack för snabbt svar,, hur gör du vid fönster? Bara stående spikregel? Angående vindduk så menar du att den ska vara på spikregel? Då måste man lägga ytterligare en spikregel för att få luftspalt eller tänker jag fel? Eller menar du vindduk direkt mot putsen? Och hur ser det ut när man lämnar öppet längst upp 10mm när inte listen ligger mot undertaket? Många frågor nu
 
Frassebygg Frassebygg skrev:
Tack för snabbt svar,, hur gör du vid fönster? Bara stående spikregel? Angående vindduk så menar du att den ska vara på spikregel? Då måste man lägga ytterligare en spikregel för att få luftspalt eller tänker jag fel? Eller menar du vindduk direkt mot putsen? Och hur ser det ut när man lämnar öppet längst upp 10mm när inte listen ligger mot undertaket? Många frågor nu
 
  • Digital ritning av en vägg med stolpverk och markerade detaljer i cirklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle lägga duken närmast putsen. Rama in fönstret och flytta ut de långa läkten åt sidorna. Spalten högst upp kommer inte att synas. Jag skickar en bild på hur det blev hos mig. Kommer senare
 
mattiasp mattiasp skrev:
Jag skulle lägga duken närmast putsen. Rama in fönstret och flytta ut de långa läkten åt sidorna. Spalten högst upp kommer inte att synas. Jag skickar en bild på hur det blev hos mig. Kommer senare
Kanon supertack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.