Varför vald ni skånska byggvaror och vad blev det för pris?
 
Det blev skånska pga bra tidigare recensioner och pris. Dom hade dessutom rätt bra rabatt då. Priset för alla glaspartier och största delen av limträ stommen blev drygt 40.000
 
Snart dags för taket. Vilken isolering rekommenderar ni och i vilken ordning ska man sätta allt. Rummet kommer inte vara uppvärmt året runt.
 
Är det kanske onödigt att isolera taket överhuvudtaget och istället få synliga balkar och högre i tak? Kan man använda någon finare spont än råspont på balkarna och under pappen isf?
 
Nyfiken på hur det blev!
Är du nöjd med vår/höst glaspartier från Skånska byggvaror. Har beställt samma till altan hos mig.
 
  • Gilla
woden
  • Laddar…
Jag är nöjd med glasen ja. Däremot skulle jag gjort en mindre glipa mellan frontbalken och glaspartiet än det stod i beskrivningen. Har inte så många bilder men här är en.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för svar.
Förstått av flera att det blir en glipa och det köper jag men det borde ju följa med mtrl för att täta med.
Hur tätade du?
Vad blev det för golv skulle vara kul att veta också?
 
Jag använde först fogskum. Eftersom det är öppet åt båda håll så blir inte trycket för hårt. Menan får vara försiktig med mängd. Därefter använde jag en passande fog för att få det tätt och snyggt.
Jag isolerade golvet med cellplast lade spånskivor för våtrum och sedan ett massivt furugolv. Golvet är vitoljat. Uterummet och altanen Är byggda var för sig och sitter ej ihop. Så vatten ska inte kunna rinna in.
 
Hej! Skriver i denna tråd och hoppas ni ser, Hanoy och Verktygsgurun (eller någon annan). Vi vill bygga uterum under balkong på liknande sätt som er, helst utan att riva balkonggolvet. Det jag undrar över är hur ni löst fallet från balkonggolvet, så att det regn som kommer in där kan rinna ut? Det är möjligt att det framgår av det ni skrivit tidigare, men i så fall förstår jag inte....Vi har 2,28 där balkarna till balkongen börjar, och uterummet blir ca 3 m djupt, så som jag ser det måste vi också göra taket i två delar, men hur jag än funderar får jag bara vattnet att rinna ut under det nya taket, och inte över. Balkonggolvet kan inte höjas, pga dörren. DSC_0192.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sofie38 skrev:
Hej! Skriver i denna tråd och hoppas ni ser, Hanoy och Verktygsgurun (eller någon annan). Vi vill bygga uterum under balkong på liknande sätt som er, helst utan att riva balkonggolvet. Det jag undrar över är hur ni löst fallet från balkonggolvet, så att det regn som kommer in där kan rinna ut? Det är möjligt att det framgår av det ni skrivit tidigare, men i så fall förstår jag inte....Vi har 2,28 där balkarna till balkongen börjar, och uterummet blir ca 3 m djupt, så som jag ser det måste vi också göra taket i två delar, men hur jag än funderar får jag bara vattnet att rinna ut under det nya taket, och inte över. Balkonggolvet kan inte höjas, pga dörren.[bild]
Jag rev golvet och lade det nya med fall. Kan du inte höja på insidan så kanske det går att sänka där framme?
Kan du inte ens höja några cm?
 
När jag ser bilden så undrar jag hur du tänkt med balkongen. Golvet måste ju rivas eftersom det är vanlig trall? (Ser så ut) annars rinner det ju in vatten.
Vill ni ha kvar pelarna som sitter nu? Vore snyggare att byta allt när ni ändå ska bygga.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en bild där man ser halva uteköket också. Till vänster utanför bild finns förutom mer arbetsyta även vatten med ho.
 
Usch, ja det finns kanske inget annat sätt än att göra om balkonggolvet. Det är ca 3 cm idag från golvet till balkongdörren. Det vi har funderat på är att man skulle lägga ett tak under balkongen, och sedan ett annat från balkongen och ut. Grannarna har gjort så, men de har satt en stupränna som "avslut" på det tak som hamnar under balkongen, och jag tycker inte att det var så snyggt. Hur mycket fall har du på balkonggolvet? Eller har du satt trallen för sig, så att den är plan? (Vi använder balkongen också jättemycket). Ditt ser jättefint ut, verkligen inspirerande!
 
Sofie38 skrev:
Usch, ja det finns kanske inget annat sätt än att göra om balkonggolvet. Det är ca 3 cm idag från golvet till balkongdörren. Det vi har funderat på är att man skulle lägga ett tak under balkongen, och sedan ett annat från balkongen och ut. Grannarna har gjort så, men de har satt en stupränna som "avslut" på det tak som hamnar under balkongen, och jag tycker inte att det var så snyggt. Hur mycket fall har du på balkonggolvet? Eller har du satt trallen för sig, så att den är plan? (Vi använder balkongen också jättemycket). Ditt ser jättefint ut, verkligen inspirerande!
Kommer inte ihåg exakt.
Men min balkong är under taket så det kommer in minimalt med vatten. Kanske är 4-5 cm på 1.5m. Har tyvärr inte måtten kvar i minnet.
 
Det var ju inte så mycket, det var ju bra, nu har jag att fundera på i helgen! Vi har också tak på balkongen men jag tror det kommer in lite mer väta på vår än din, eftersom vi har ett helt rakt tak, sutteränghus, och balkongen är bara ca 120 djup.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.