Plutus skrev:
Det är nog ingen tillfällighet att ROT, RUT och lägre restaurangmoms siktar in sig på områden där det förekommer svarta pengar. Troligen kommer vita byggjobb minska om man försämrar ROT. Man ska inte glömma att trots jobbskatteavdrag och lägre skatter på flera områden så har skatteintäkterna aldrig varit större.
Enligt skatteverket sjönk dom svarta jobben med ca 10% i yrkesområderna som berör ROT-avdraget. Det anser jag vara en för låg siffra för att kosta 15 miljarder om året.
 
  • Gilla
Papperskatt
  • Laddar…
En lägre beskattning är ingen kostnad, jämför med din lön, du betalar ca 30% i kommunalskatt, det är väl ingen som säger att det är en kostnad för staten att du får behålla ca 70%? (Även om det finns de som säger att staten har större behov av dem än du själv ;-)
 
Plutus skrev:
En lägre beskattning är ingen kostnad, jämför med din lön, du betalar ca 30% i kommunalskatt, det är väl ingen som säger att det är en kostnad för staten att du får behålla ca 70%? (Även om det finns de som säger att staten har större behov av dem än du själv ;-)
Jag vet inte hur definierar en kostnad. Men ändrar man skatten så man får mindre intäkter kallar jag det en kostnad.
 
En minskad intäkt är inte en kostnad, däremot har säkert ROT en kostad i form av administration
 
Läs på definitionen av kostnad så får du se att jag har rätt. I bokföringsspråk är det inte en kostnad men det är en kostnad.
 
Försök dra inkomstbortfall som kostnad på deklarationen så får v se vad som händer :)
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Det är väl klart att ROT är ett bidrag till byggindustrin. Kallade det kostnad, utebliven skatteintäkt, eller vad du vill - subventionering är det ändå. Semantiken är ointressant grabbar ..
 
S
Hur går detta ihop med en vänsterregering?

2014
Bruno von Pluring och Ann von Pluring lyxrenoverar sin villa med hantverkare för 200.000kr och får 100.000kr i ROT-avdrag.

Agda Nilsson renoverar sitt badrum och kök med hantverkare för 100.000kr och får 50.000kr i ROT-avdrag.

2016
Bruno von Pluring och Ann von Pluring fortsätter lyxrenovera sin villa med hantverkare för 335.000kr och får 100.000kr i ROT-avdrag.

Agda Nilsson renoverar vidare med sina sista slantar hon fått låna av banken för 100.000kr och får endast 30.000kr i ROT-avdrag.

Resultat:
Rika kan fortfarande utnyttja ROT-avdraget fullt ut, speciellt eftersom deras lyxrenoveringar kostar mer. Normalt folk som bor i bostadsrätter har varken råd eller möjlighet att utnyttja avdraget fullt ut.

Ett riktigt vänster förslag skulle varit att sänka ROT-avdragets tak från 50.000kr per person till 30.000kr. Men det är uppenbart att man vill lappa ihop sin spruckna budget även om det i slutänden bara påverkar vanligt folk och inte de som är rika.

Vår statsministers kommentar om saken: https://www.youtube.com/watch?v=ONU0HFJPFSs
 
Redigerat:
Lite komisk läsning, på ett konsumentforum.

Jag själv egenföretagare/snickare. ROT-avdraget ger mig visserligen mer "vita" jobb, vilket är positivt. Men i övrigt innebär ROT enbart krångel i form av mer kontorsjobb.

Märkligt att så många "konsumenter", som är de verkliga vinnarna av ROT, är så negativa till det.
 
ROT-avdrag är inget bidrag, det är en lägre beskattning av vissa arbeten, ungefär som 6% moms på böcker, tidningar, flyg och kulturarbete
Man borde infört 6 % moms för tjänster som idag omfattas av Rot-avdrag från början istället för Rot-avdrag, då hade incitamentet att sänka pris på varor och höja priser på arbete för att öka möjligheten att utnyttja rot försvunnit.
 
DanielF skrev:
2016
Bruno von Pluring och Ann von Pluring fortsätter lyxrenovera sin villa med hantverkare för 335.000kr och får 100.000kr i ROT-avdrag.

Agda Nilsson renoverar vidare med sina sista slantar hon fått låna av banken för 100.000kr och får endast 30.000kr i ROT-avdrag.

Resultat:
Rika kan fortfarande utnyttja ROT-avdraget fullt ut, speciellt eftersom deras lyxrenoveringar kostar mer. Normalt folk som bor i bostadsrätter har varken råd eller möjlighet att utnyttja avdraget fullt ut.
I exemplet får ju Pluring inte längre 50 % = 167.500:-, utan som du skriver endast 100.000:-. En minskning av ROT-avdraget med 67.500:-. Agda får inte längre 50.000:- i avdrag, utan som du skriver endast 30.000:-. En minskning av avdraget med 20.000:-.
Således minskar Plurings avdrag med (67.500:- minus 20.000:) 47.500:- mer än Agdas. Enkel matematik även för en femteklassare.
Om man är ute efter rättvisa bör man väl fundera över det faktum att Pluring betalar mer i inkomstskatt både procentuellt och i kronor.
 
M
Det jag inte riktigt kan släppa är att Löfvén innan valet uttryckligen sade att ROT-avdraget inte kommer förändras om sossarna vinner. Nu vann sossarna och de ska förändra ROT-avdraget. Alltså är det helt okej att avtala om något och sedan skita i att följa det avtalet, och alltså bör det vara lika okej för mig att skita i att betala någon skatt överhuvudtaget. "Nää jag har gjort bedömningen att jag inte kan betala någon mer skatt nu, det är beklagligt men det är ett beslut jag varit tvungen att fatta i samråd med mina experter"

Fattar inte att det kan gå så obemärkt förbi.

I övrigt så håller jag med Tune, ta bort ROT och RUT helt och minska momsen på de tjänsterna istället. Mycket billigare för oss alla, undrar hur många som sitter och handlägger ROT- och RUT-ansökningar hela dagarna som ska ha lön, lokaler, utrustning osv...
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
MaxPax skrev:
Det jag inte riktigt kan släppa är att Löfvén innan valet uttryckligen sade att ROT-avdraget inte kommer förändras om sossarna vinner. Nu vann sossarna och de ska förändra ROT-avdraget. Alltså är det helt okej att avtala om något och sedan skita i att följa det avtalet, och alltså bör det vara lika okej för mig att skita i att betala någon skatt överhuvudtaget. "Nää jag har gjort bedömningen att jag inte kan betala någon mer skatt nu, det är beklagligt men det är ett beslut jag varit tvungen att fatta i samråd med mina experter"

Fattar inte att det kan gå så obemärkt förbi.

I övrigt så håller jag med Tune, ta bort ROT och RUT helt och minska momsen på de tjänsterna istället. Mycket billigare för oss alla, undrar hur många som sitter och handlägger ROT- och RUT-ansökningar hela dagarna som ska ha lön, lokaler, utrustning osv...

Löfvén sa uttryckligen i en intervju att vallöften inte spelar någon roll.
 
M
Det är hans högst personliga åsikt då. Om min personliga åsikt vore att lagen inte spelar någon roll är det då okej för mig att råna affärn och olla snutbilen? Nä.
 
Löfvén sa uttryckligen i en intervju att vallöften inte spelar någon roll.

Slutsats: Lita aldrig på en sosse.
 
  • Gilla
xyle och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.