Eftersom de armaturerna verkar levereras med ett drivdon så skall de utan tvekan monteras i en godkänd spotlightbox.

Och eftersom de saknar monteringsanvisning och CE märkning så skulle iallafall jag tveka på att installera dessa överhuvudtaget.

Men om du nu har hittat en elektriker som inte tvekar på det så bör du ju göra honom till lags och använda en godkänd box. Den jag nämnt tidigare är inte djup nog.

Man får ju förutsätta att den ljuskällan, är som med de flesta kina grejer. Är av bristfällig kvalitet.
Det skulle inte förvåna mig det minsta ifall LED-chipet inte är på 10W som specen nämner, utan istället ett med mindre effekt som de valt att köra på högre spänning/ström för att få 10W. I och med detta ökar värme utvecklingen i armaturen.


Djupet på armaturen är antingen 85 eller 65mm vilket inte framgår av databladet.
Arbetstemperaturen har de angivit till max 65grader. (Vilket innebär att de INTE får byggas in utan box)


E-7464109 borde kunna funka. den är 100mm djup och då får även drivdonet plats.
Eller
E-7465997 85mm djup, tveksamt ifall drivdonet får plats.
Eller
E-7466413 68mm djup borde gå ifall armaturen är 65m djup. Drivdon får plats. Denna är den billigaste boxen.



Som en liten parantes:
Det drivdonet som levereras med armaturen är till 99% säkerhet inte dimbart. Bara så du vet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tror nog de flesta armaturer är tillverkade i Kina. Vad säger att dessa skulle vara skit och att de som säljs i Sverige är så mycket bättre?
Säkert OEM de flesta.
Står att de skall vara CE märkta, kan ju inte garanteras förstås.
Tror nog att de kommer att finnas. Elektrikern tyckte de verkade kanonbra.
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Cree-chipset skall väl vara bland de bästa?
 
tommib
Thiasvovve skrev:
Tror nog de flesta armaturer är tillverkade i Kina. Vad säger att dessa skulle vara skit och att de som säljs i Sverige är så mycket bättre?
Säkert OEM de flesta.
Står att de skall vara CE märkta, kan ju inte garanteras förstås.
Tror nog att de kommer att finnas. Elektrikern tyckte de verkade kanonbra.
Det mesta tillverkas i Kina, speciellt när det gäller elektronik. Den stora skillnaden är ofta hur kvalitetskontrollen ser ut och precision i montering mm. Det kan också vara skillnad i att man använder marginella komponenter som inte klarade testerna för ett mer etablerat märke. Armaturer som importeras hit av någon i detta landet etablerad aktör bör (men är inte säkert) vara mer kontrollerade med avseende på dokumentation typ CE-märkning mm.

Angående drivdonet så håller jag med Jiiwas, mycket sannolikt att det inte är dimbart eller att det fungerar dåligt. Bara för att det sitter ett Cree-chip i själva armaturen betyder det inte att drivdonet håller samma kvalitet. Jämför gärna med piratkopierade appleladdare, finns några bra och skrämmande artiklar på nätet om hur man har plockat bort alla komponenter som bara går och ändå ha en fungerande produkt.
Det finns förresten en liknande om just LED, där man hade naken 230V bara någon millimeter från lampans hölje...
 
  • Gilla
Jiiwas
  • Laddar…
Jiiwas skrev:
Vi kan vända på frågan.
Skulle kunna tänka dig att exempelvis använda ett vp-rör eller liknande till leda tappvatten i ditt hus? rör som rör ju. Eller?
Ett vp-rör är ju billigare än ett PEX-rör.
Den jämförelsen är inte relevant . Det kan faktiskt finnas möjligheter att få till det med andra skyddsburkar än original. Dra tappvatten med Vp rör är helt omöjligt.
 
  • Gilla
Music Man
  • Laddar…
Jiiwas skrev:
Varför skulle en LED-installation vara undantagen?
Det är väll Elinstallationsreglerna och lågspänningsdirektivet som styr.


Elmaterialet skall inte bidra till brandspridning och skall vara självslocknande. - Är dina matlådor det?
Klarar de ett glödtrådsprov på 900grader?
Klarar de isolationskraven?



[länk]
[länk]
Jag kan faktiskt inte tolka dina länkar till att plastlådor av olika material är förbjudna till alla led.
Sen vad som är bäst är en annan sak.
 
sblixten skrev:
Jag kan faktiskt inte tolka dina länkar till att plastlådor av olika material är förbjudna till alla led.
Sen vad som är bäst är en annan sak.
Givetvis står det inte ordagrant att man inte får använda matlådor.
Men om du kollar hänvisningarna i texten till Lågspänningsdirektivet, SFS (Svensk författnings samling) och föreskriften ELSÄK, Samt även gällande Elinstallationsreglerna.


Här kommer lite utdrag ur Elinstallationsreglerna som berörs.
Elinstallationsreglerna_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elinstallationsreglerna_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Utdrag ur Elinstallationsguiden över sammas stycke
Elinstallationsguiden_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elinstallationsguiden_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Elinstallationsreglerna igen
Elinstallationsreglerna_3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elinstallationsreglerna_4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Utdrag ur Elinstallationsguiden över sammas stycke
Elinstallationsguiden_3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Elinstallationsreglerna igen
Elinstallationsreglerna_5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elinstallationsreglerna_6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Sen finns det fler stycken som kan anses vara aktuella, men orkar inte scanna in fler.
 
Skulle du kunna hjälpa mig på traven och ange var exakt det är du menar att detta står?
 
Jag rekommenderar dig att läsa samtliga sidor.

Men du kan börja med stycke: 511
 
Sen kan stycke 133 vara intressant också. Se nedan

Elinstallationsreglerna_7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har svårt att se att något kan tolkas till att du inte får ha matlådor ovan ledspottar som inte har dessa föreskrifter av tillverkaren.
Om det står att det skall vara att visst utrymme över/runt dem och det är det så kan inte jag tolka det någonstans att detta material inte får vara (en matlåda i) plast.
Jag är amatör, men du får gärna hjälpa mig att tolka föreskrifterna och berätta vad/var det står?
Jag har själv satt in plast till skydd så att inte spån skall tränga in och min elektriker hade inget att invända mot detta.
 
Jiiwas skrev:
Sen kan stycke 133 vara intressant också. Se nedan

[bild]
Det där är ju om elinstallationen.
Plasten är ju utanför elinstallationen.
Ledarna är installerade korrekt och inget finns inom säkerhetsavstånd från dem.
Jag tolkar det fortfarande som att det är ok med plast utanför "säkerhetsavstånd".
Det är väl ändå tillverkaren av ledarna som definierar detta?
 
Givetvis får man ha plast som skydd. Men plasten ska var utförd i enlighet med gällande föreskrifter och Svensk standard. Eftersom skyddskåpan är en del av elinstallationen så är det dessa regler som gäller.

T.ex så är inte en matlåda testad för brandspridning, provad med glödtrådstest 950grade så att den inter börjar brinna utan självslocknar. Testad för isolerande egenskaper mot elektricitet mm.

Men kan du påvisa genom tester och liknande att en matlåda klarar detta så är det fritt fram att frångå svensk standard genom en avvikelse.
 
sblixten skrev:
Det där är ju om elinstallationen.
Plasten är ju utanför elinstallationen.
Eftersom det är armaturtillverkaren som bestämmer om armaturen får monteras utan skyddsbox. Och skall ange detta i montageanvisningen.

Eftersom armaturen i detta fallet är direktimporterad så saknas detta dokumentet. Men bara för det så innebär det inte att man man får montera den utan box.

Kollar man på liknande armaturer (Samma effekt och storlek mm.) som saluförs i Sverige av svenska återförsäljare så hittar man inte särskilt många som är godkända att monteras utan box.
Så man kan ju anse att även denna kräver box.


Hade det varit en armatur som varit godkänd att montera utan box (ex sk. möbelspotlight eller liknande), så hade det varit "ok" att använda en matlåda som ex dammskydd, då den inte utgör en del av installationen.
 
Ni har rätt båda två tycker jag.

Om det handlar om en armatur som kräver en kapsling, t.ex pga enkelisolerade ledare eller att armaturen i sig inte garanterar säkerheten utan en kapsling, då krävs ju en "riktigt" låda som uppfyller kraven på isolation och brandspridning.

Om det enbart handlar om livslängden, dvs om det inte krävs en kapsling av säkerhetsskäl, då är det ju mer fritt. Men en matlåda är nog ingen bra ide.

Svårigheten med lampor från fjärran östern är att veta vilken kategori de faller i. Specifikationen är bristfällig, minst sagt. Sedan är det reglerna i Sverige som gäller, och det är inte helt lätt att omsätta specen till svenska förhållanden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.