Va förbi en gubbe som jobbat som snickare i hela sitt liv, han sa att 20 mm va alldeles tillräckligt, han hade själv 6 mm på sitt eget hus
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Mikael_L
thestrut skrev:
...bakom den nedre delen av panelen tänkte jag montera liggande 45x45, sedan vindduk och liggande spikläkt som fäst direkt mot 45:an

hur bör jag göra ovanför där panelen ska vara liggande?

ska jag montera 45x45 på varje stående regel lodrätt, sedan vinddukt och spikläkt, även den lodrätt mot varje 45:a
Mikael_L skrev:
Ja gör så, tycker jag.
Korsreglar du på utsidan så bör du ha minst 28x70 glespanel som spikläkt för att det inte ska fjädra för illa vid spikningen och tillräckligt underlag för spiken att dra i.
Egentligen ska man nog t.o.m överväga 34x70.
Ja, jag tycker fortfarande att du bör göra så. Jag skulle också kört på detta, särskilt med tanke på att det sen blir korsreglat på insidan med.

Dvs, sätt 45x45 regelverket på baksidan av vindväven så det är i den riktning som spikläkten ska vara på de olika områdena.
Och sen spikläkt precis på 45x45, överallt. Dvs, du får tänka på spikläkten när du tänker ut placeringen av alla 45x45 på utsidan.

Gör du så så kan du välja allt mellan 8mm spikläkt till 45 mm spikläkt? Spiken för panelen drar ändå ordentligt i regel bakom.


Om du sen väljer billig 25x50 spikläkt, lite dyrare 28x70, ännu dyrare 34x70 eller klyver dina 22mm bräder spelar alltså mindre roll. Det är egentligen bara fasadfärgens behov av luftspalt som avgör hur tjock läkt (och därmed luftspalt) som behövs.
Har du av takfoten relativt väl skyddad fasad så blir inte fuktbelastningen så stor att 22-25 mm spalt bör räcka oavsett färgval.
Men här ska jag erkänna att jag definitivt höftade till lite. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.