Jag försöker få lite klarhet i det här med att använda dubbelfasspont som liggande panel.

Moelven anger att man bör montera den stående (http://www.moelven.com/se/Produkter...Moelven-Ytterpanel-Bas/Moelven-Bas-Dubbelfas/) medan Träguiden listar dubbelfasspont som ett alternativ för liggande panel (http://www.traguiden.se/konstruktio...g/utvandig-bekladnad/liggande-utvandig-panel/).

Jag blir inte klok på detta. Vad gäller och vad skulle det kunna vara som gör att Moelven och Träguiden har olika syn på detta? Vad kan gå snett?
 
  • Gilla
anders.gronwald
  • Laddar…
S
kan vara olika kvaliteter på panelerna
 
  • Gilla
JörgenB
  • Laddar…
Men om vi antar att man grundar bra och toppmålar ordentligt efteråt så bör det väl inte vara någon större skillnad gentemot enkelfasat, eller?
 
Håller med karl-pedal. Har förresten själv liggande dubbelfas på väggen för ett skärmtak, den har suttit där i 35 år...
 
S
ja. bättre virke för 35år sen :cool:
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Jag håller på att montera dubbelfas liggande. Med fjädern uppåt skall det inte vara några problem. Självklart måste man ytbehandla virket och montera på vertikal läkt för luftningens skull. Snyggt blir det .
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jettis och 3 till
  • Laddar…
mattiasp skrev:
...Snyggt blir det...
Visst blir det snyggt!
Men du skall väl ha spröjs i det övre lilla fönstret också?
 
Jodå, det skall vara spröjs på alla fönster!
 
Kanske bäst om jag hör av mig till Moelven och hör med dom varför de inte rekommenderar dubbelfasen som liggande
 
Det är väl lättare för regnet att hitta in på en liggande dubbelfas än på en enkelfas pga profilen. Enkelfas får ju liksom ett inbyggd litet tak. Den förklaringen fick iaf jag när jag valde liggande dubbelfas.
 
De rekommenderar ju även sin Z-panel för stående och nämner inget om liggande. Är det för att de saknar droppnäsa och att det teoretiskt sett skulle kunna bli kapilärverkan mellan panelerna så vatten går upp och blir stående?

Men om man har grundat och toppmålat ordentligt borde det väl inte vara några konstigheter?
 
Jag tror nog att risken mest är teoretisk som du säger. Jag sover gott om nätterna trots liggande dubbelfas :)
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Tjena.

Viktigast är ordentlig ytbehandling och underhåll samt rätt mått på takutsprång och takfot men det man idag kallar för dubbelfas har viss nackdel som nämts här av andra. Profilen gör att vattnet letar sig fram till "nästa" bräda, så att säga vilket inte är helt lyckat.

Mitt råd är att beställa en dubbelfas med droppnäsa eller rakt avslut för att få droppen att "lossna" på varje rad. Dessutom får du en bättre panelbräda med kärna och fiberriktning åt rätt håll. Brukar ligga 3-4 kr lpm högre än konsumentpanel men oj vilken skillnad.

Lycka till/Nils82
 
  • Gilla
Piddepop och 1 till
  • Laddar…
Karl_Pedal skrev:
De rekommenderar ju även sin Z-panel för stående och nämner inget om liggande. Är det för att de saknar droppnäsa...
Nils82 skrev:
...men det man idag kallar för dubbelfas har viss nackdel som nämts här av andra. Profilen gör att vattnet letar sig fram till "nästa" bräda, så att säga vilket inte är helt lyckat...
Och jag är övertygad om att det där resonemanget är helt fel!

Med dubbelfas så rinner regnet undan nedåt, från bräda till bräda.
Med enkelfas blir regndropparna hängande på underkanten och kan sugas in i virket.
Det är ju ungefär samma effekt man eftersträvar när man snedsågar nederändan av stående panel.

Z-panel, som visserligen inte har spont, har samma profil annars, dvs ingen kant där vattendropparna blir hängande, utan de rinner ner från bräda till bräda.

Själv har jag liggande Z-panel på mina byggnader uppförda 2010 och 2011.
Hur länge det klarar sig? Time will tell :)

Någon som har liggande enkelfasspont,
och vill ingå ett vad om vems panel som klarar sig längst :cool:
 
Min enkelfaspanel är från 1907 :D
Men det är ju riktigt att droppar blir hängande i underkant.
Med stående panel har väl regnet alla möjligheter att tränga in i sponten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.