iSnobben skrev:
Spännande, hur länge sen är det du satte din fot här då?

Vi hade en rörmokare här en gång och hans tidigare kollega hade ägt huset tidigare. Världen är liten så att säga 😃
Senast, 5-6 år sen kanske. Annars en hel del i början av 90-talet.
 
Tabors39 skrev:
Senast, 5-6 år sen kanske. Annars en hel del i början av 90-talet.
Okej då känner du alltså de som vi köpte av 😃
 
Vi har även grävt upp ganska många stubbar och som i fallet nedan ett halvt träd. Det som är bra med stubbar är att det är alldeles gratis funktionell träning något som passar ekonomin väldigt bra när man precis har fått barn.

2012-09-05 14.07.22 HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En segerbild ��
2012-09-05 14.55.52 HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi hade även en stubbe av lite större storlek på framsidan som jag tänkte att det kunde vara kul att göra en time lapse film av när jag grävde upp. Tror att det var en gammal gran av något slag. Dock kan man väl säga att stubben inte gav sig så lätt. Så se detta som en trailer ��

[video=youtube;QEBxCqhh3QM]https://www.youtube.com/watch?v=QEBxCqhh3QM[/video]

Kan dock meddela att stubben är väck och att det krävdes en hel del körning med motorsåg så att man kunde plocka upp den i bitar.
 
  • Gilla
michfris och 2 till
  • Laddar…
Jag tänkte att tråden kanske blir roligare att läsa om jag lägger in lite om vad som händer just nu också eller vad tycker ni?

Idag har jag iaf varit och köpt mig ett startpaket från Abranet för att slipa spackel med i hallen på övervåningen. Ska bli riktigt kul att se om den är så dammfri som alla påstår.

Jag har även jobbat lite med två limträbalkar som ska bli en ny överliggare till balkongräcket. Den gamla är ganska murken i ändarna vid det här laget.

Den nya överliggaren har jag gjort av nämnda limträbalkar 56x220mm som jag har klyvt ner till 56x170mm. Anledningen till att jag valde limträ är att jag hoppas att den ska hålla sig mer formstabil än en vanlig regel som flera i området har bytt till. Dessutom ville jag ha en något tjockare överliggare. Balkarna har jag sedan tänkt att skarva halv i halv eller vad det heter. För att få till detta så använde jag spårsågningsfunktionen på kap & gersågen. Sedan har jag även fräst av kanterna för att få en något rundare kant. Så nu är det roliga gjort och det tråkiga arbetet led att måla ska ta vid. Något som känns rätt hopplöst denna sommar med allt regn.

Innan fräsning
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter fräsning på ena sidan
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I förrgår gjorde jag även ett tappert försök att bättra på den svenska sommaren genom att installera en poolvärmepump så nu är vattnet på väg mot 28 grader på konstgjort vis.

Stötte på två bekymmer det ena var att få tag på tillräckligt långa konsoler att ställa pumpen på då den ska stå 50cm från vägg. Folkpool köper tydligen sina via Ahlsell och där är man ju inte direkt välkommen som privatperson. Fick dock till slut reda på vad dessa kostar där och det var i trakterna 875:- + moms styck. Letade vidare och hittade till slut på Jula för det något mer humana priset 179:-/st. Själva montaget vållade inga större bekymmer men däremot så lyckades jag tappa skäret till den ställbara borren jag hade köpt och ägnade säkert en timme till att leta igenom gräsmattan med magnet och ficklampa innan jag till slut hittade det i en påse...


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Harald Boye och 4 till
  • Laddar…
Idag har jag och svärfar satt upp OSB-skivor i själva garagedelen av garaget och på tisdag kommer pappa och hjälper till med gipset så snart kan jag bocka av garaget som ett färdigt projekt. Återkommer med mer info om detta projekt och varför det överhuvudtaget blev ett projekt.

Sambon överraskade även med att jämna vår stora syrénbuske längs med fotknölarna så att säga. Riktigt skönt då denna skräpade ner poolen något oerhört. Får se dock om vi ska gräva upp den nu eller om vi ska låta den starta om tills vi bygger vårt planerade uterum.
 
Redigerat:
För att även bjuda på en liten tillbakablick så kommer här något som vi gjorde i september 2012.

Hela vår övervåning utom vårt sovrum är klätt med panel längs med ytterväggar och snedtak. Denna panel var inte målad eller behandlad på något vis som kan ses på bilderna i första inlägget. Så i samband med att vi skulle göra i ordning äldsta dotterns rum så målades panelen vit vilket verkligen gjorde susen. Många lager färg krävdes dock innan vi var nöjda med resultatet samt ett antal tuber med latexfog i skarvarna som hade torkat isär en del.

2012-09-08 09.42.09 HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2013-01-22 07.16.49.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2013-01-13 17.38.07 HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2013-03-19 13.29.33 HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har missat din tråd ju, vilket fint hus! Poolområdet ser riktigt nice ut!
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
erik_n skrev:
Har missat din tråd ju, vilket fint hus! Poolområdet ser riktigt nice ut!
Kul att du gillar det och hoppas att du även gillar förändringarna av huset som är gjorda men ännu inte omskrivna i tråden.
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
I oktober 2012 så bytte vi ut den något spöklika 70-talsutebelysningen mot lite modernare armaturer.

Före
2012-10-23 20.24.51 HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter
2012-10-23 21.21.06 HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterligare en liten miniförändring i väntan på att nya innerdörrar skulle rymmas i budgeten kom tomten med 2012, nämligen nya trycken.

Före
2012-12-30 17.47.45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter
2012-12-30 17.53.55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
I september 2012 påbörjade vi även projektet med att fixa en något mer passande häck längs med tomtgränsen ut mot vägen. Den gamla häcken bestod av inte mindre än 40 st popplar. Dessa växte lätt 5m på höjden varje år och var dessutom riktigt bred. Så på hösten innan den släppte bladen så klippte vi ner allt så att bara stubbarna återstod. 10 vändor med släp till återvinningen krävdes för att få bort allt men vi slapp ju i stort sätt att räfsa löv.

Före
2012-09-17 17.58.20 HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stubbarna som vi lämnade över vintern
_DSC2711.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På våren hyrde vi sedan en minigrävare för att gräva upp alla stubbarna. Har för mig att jobbet tog ungefär 14 timmar från det att den levererades tills stubbarna var uppgrävda och ett dike att plantera den nya ligusterhäcken var färdigt. Bra beslut att inte gräva allt för hand ��
2013-05-04 12.33.41.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev dock en jäkla massa jord över eftersom vi blandade ut lerjorden som vi har med ganska mycket planteringsjord. Resultatet av detta fick bli en liten rabatt vid garaget med en tillfällig stödmur av byggtimret som blev över från det gamla poolstaketet.
2013-06-17 07.35.37-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I mars 2013 bytte vi bänkskivor i köket främst pga att diskhon läckte vatten och detta hade tidigare ägare försökt att täta med hur mycket vitt klet som helst utan att lyckas. Dessutom satt blandaren löst i i bänkskivan pga att det hade läckt in vatten där. Vi ville dessutom byta ut de två relativt små hoarna med en avrinningsyta mot en större ho där man lätt kan diska plåtar och stora grytor. Dessutom fick vi betydligt mera arbetsyta något som fortfarande är en bristvara. Förebilder på köket finns i första inlägget i den här tråden för den som är nyfiken.

Resultat
2013-03-14 20.14.46.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2013-03-17 10.39.41.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2013-03-17 10.40.04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
versan
  • Laddar…
S
iSnobben skrev:
I oktober 2012 så bytte vi ut den något spöklika 70-talsutebelysningen mot lite modernare armaturer.

Före
[bild]

Efter
[bild]

Den armaturen du valde var fruktansvärt fel för ändamålet, du belyser just nu en skitful 1/0 brytare, 2 fult klamrade kablar, och vad som är ännu roligare är att ljuset faller perfekt på de otroligt misslyckade böjarna.

Hade jag över huvud taget en kabel ovanför en lampa hade jag inte valt en modell som lyser uppåt och neråt.

I övrigt tycker jag huset ser helt OK ut.
 
SueCia skrev:
Den armaturen du valde var fruktansvärt fel för ändamålet, du belyser just nu en skitful 1/0 brytare, 2 fult klamrade kablar, och vad som är ännu roligare är att ljuset faller perfekt på de otroligt misslyckade böjarna.

Hade jag över huvud taget en kabel ovanför en lampa hade jag inte valt en modell som lyser uppåt och neråt.

I övrigt tycker jag huset ser helt OK ut.
Jag håller med dig om att strömbrytaren och kablarna inte är speciellt vackra. Det tar dock lite tid att få till varenda liten detalj och kabeldragningen är inte gjord av mig eller på uppdrag av mig utan fanns där när vi köpte huset. Kablarna ser inte ut sådär längre dock och lampan som lyser uppåt är bortplockad.
 
  • Gilla
39x och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.