Ramnemark skrev:
Gött att du fick ihop det till slut.
Jag hade legat i fosterställning och gråtit om samma hade hänt mig.
Ja jag hade den känslan många mornar, förmiddagar, eftermiddagar och kvällar! :( Men jag visste att det var bara bita ihop för ingen annan skulle fixa det!

Du ska bara veta hur lättad jag blev då dräneringsslangen var färdig och duken på plats! Som jag har kunnat slappna av senaste veckan, lite väl mycket! ;)
 
Skönt det.
Det har inte varit någon bra sommar i södra Sverige heller.
;)
 
Ramnemark skrev:
Skönt det.
Det har inte varit någon bra sommar i södra Sverige heller.
;)
Nej, Maj, Juni och hittils av Juli har vi väl haft 10 dagar med sol och omkring 20 grader! :(

Tidigare idag i grannstaden såg det ut såhär:
2015-07-20 Luleå regn 04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så förstå min sköna känsla att dräneringsslangen äntligen är på plats! :)
 
Det gör jag. Jag glädjer mig att jag bor på höjden och grannarna har mycket lägre tomt :)
 
20:e Juli 2015:

Idag fick jag tummen ur och gjort endel, går lite segt när värsta paniken lagt sig :D Det har dock regnat en hel del här men då det varit uppehåll har jag smitit ut...
2015-07-20 13.08.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har slitit ner gamla platon-mattan och ryckt alla spikar ur väggen.
2015-07-20 16.24.35.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har dock en fundering, i ett hörn har väggen vittrat sönder å det grövsta, det är lösa bitar av väggen som jag låter vara kvar. Det kommer bli säkert uppemot 10cm djupa hål och 30x20cm stora.. Hur tror ni jag bäst lagar detta? (Allt löst ska såklart bort!
Stenen som är nu är någon oerhört porös typ, blåbetong tror jag någon har kallat det, men känns mer som leca än betong.
2015-07-20 17.30.31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
du knackar ner de lösa stenarna, hugger rent allt som är löst med en murarhammare eller huggmejsel. Sedan tar du en borste och borstar rent,först utan, och sedan med (lite)vatten, då har du också förvattnat inför murningen. Därefter så murar du i nya stenar, hade tagit tegel eller cementhålsten och murat i med. När du putsar om under mark så hade jag bara använt ett svärd eller en på-dragningskam utan tänder,för då sägs det att "porerna" i bruket stängs och suger mindre vatten. Därför brukar aldrig skura eller filta putsen under mark.
 
Det har gått sönder i väldigt oregelbundna former, min tanke var att gjuta igen detta med något ...

Men du anser att det bästa sättet är att mura ändå?
 
21:a Juli 2015:

Vädret fortsätter vara sig likt för denna sommaren, ska regna 29 mm nästkommande 5 dagarna. :/
2015-07-21 18.06.32.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ikväll spikat upp Platonmattan, bara kantlisten kvar imorgon!
2015-07-21 21.10.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är lite kvar av mattan att spika upp också, det är i hörnet som skall lagas, tog bort de lösa bitarna...
2015-07-21 21.09.31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det på dessa bilder bara ramlade lös så fort man petade i det!
2015-07-21 21.09.41.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går självklart att gjuta också, men jag har nog murat det faktiskt, slipper du formbygget, och det är nog lite tidseffektivare också.
 
Visionären skrev:
Går självklart att gjuta också, men jag har nog murat det faktiskt, slipper du formbygget, och det är nog lite tidseffektivare också.
Tack så mycket för tipset!

Varför jag är lite tveksam som du märker är att jag aldrig har murat. .. kan dock inte vara svårt men gjutit har jag gjort åtaliga gånger..
 
Det där är lättbetong. Det som hänt på bilden är att putskiktet skadats och då kommer fukten åt lättbetongen som suger vatten som en svamp och putsen och fogarna släpper. Fuktmättad lättbetong kan frostsprängas också. Det ser f ö ut som lättbetongen är vit snarare än blåbetong. Det syns på de tunna fogarna att blocken är sedvanligt tunnfogslimmade.

Mest korrekt är att laga på samma sätt med lättbetongblock och tunnfogslim/bruk. Du kan använda samma bitar som föll bort och tunnfogslimma dessa. Bitarna har ju redan rätt passform. Tunnfogsbruk har de flesta byggvaruhus. Läs instruktionerna. Förvattna rikligt med vatten.

Du kan också skaffa nya lättbetongblock (Bauhaus har) och såga till raka passformer i dessa och i muren samt tunnfogslimma. Vanlig såg eller multiverktyg funkar bra. Det går även att använda tjockbruk och mura på vanligt vis men då måste ytorna först grundas/slammas med lågalkaliskt bruk eftersom vanligt murbruk fäster dåligt på flertalet lättbetongsorter. Förvattna rikligt med vatten.

Samma sak gäller sedan putsningen. Grunda med lågalkaliskt bruk först för att putsen ska fästa. Förvattna rikligt med vatten.

I princip kan du gjuta också men muren får på dessa ställen inte samma värmeisolering som lättbetong. Samma förbehandling som för putsen.

All lättbetong under marknivå måste putsas även om den är bakom platonmatta.
 
  • Gilla
Gimner och 3 till
  • Laddar…
Tack så hemskt mycket för ditt utförliga svar! Jag kommer att prova det som du säger!
 
Magnus Ladulås skrev:
Det där är lättbetong. Det som hänt på bilden är att putskiktet skadats och då kommer fukten åt lättbetongen som suger vatten som en svamp och putsen och fogarna släpper. Fuktmättad lättbetong kan frostsprängas också. Det ser f ö ut som lättbetongen är vit snarare än blåbetong. Det syns på de tunna fogarna att blocken är sedvanligt tunnfogslimmade.

Mest korrekt är att laga på samma sätt med lättbetongblock och tunnfogslim/bruk. Du kan använda samma bitar som föll bort och tunnfogslimma dessa. Bitarna har ju redan rätt passform. Tunnfogsbruk har de flesta byggvaruhus. Läs instruktionerna. Förvattna rikligt med vatten.

Du kan också skaffa nya lättbetongblock (Bauhaus har) och såga till raka passformer i dessa och i muren samt tunnfogslimma. Vanlig såg eller multiverktyg funkar bra. Det går även att använda tjockbruk och mura på vanligt vis men då måste ytorna först grundas/slammas med lågalkaliskt bruk eftersom vanligt murbruk fäster dåligt på flertalet lättbetongsorter. Förvattna rikligt med vatten.

Samma sak gäller sedan putsningen. Grunda med lågalkaliskt bruk först för att putsen ska fästa. Förvattna rikligt med vatten.

I princip kan du gjuta också men muren får på dessa ställen inte samma värmeisolering som lättbetong. Samma förbehandling som för putsen.

All lättbetong under marknivå måste putsas även om den är bakom platonmatta.
Jag ska iväg och handla nu, vad för typ av puts är bäst att lägga på denna lättbetong?
 
De hade ingen tunnfogsbruk/lim men de på Beijer kom fram till att Multi-fix för klinker skulle fungera lika bra för lättbetong, så jag har köpt och kommer att prova med Weber Fix Multi 610.

Putsen sa de skulle fungera med Weber 224 Puts & Murbruk C, det blev visst inte lika hårt som B och spricker ej lika lätt, får se där också! Ingen expert då det kommer till sådant här, snickra kan jag haha
 
23:e Juli 2015:

Det har stått still mycket, inte bra när rören är på plats och paniken uteblivit... Nu får det som sagt regna men det har inneburit att jag varit ledig istället...

Jag var idag och handlade prylar för att laga väggen samt puts, det blev som tidigare sagt inget tunnfogslim utan detta:
2015-07-23 17.26.25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resultatet då jag klibbade dit bitarna som lossnade är allt annat än vackert men får hoppas att det håller iaf! :)
2015-07-23 20.28.24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-07-23 20.28.30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev också att spika upp kantlisten till Platonmattan.
2015-07-23 20.01.28.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-07-23 20.28.11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev nästan klart, saknar en kantlist och ett 10-tal spik så det blir att inhandla imorgon... Ändå skönt att det närmar sig slutet! :)
2015-07-23 20.49.29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev ändå endel njutande i det goa vädret! :)
2015-07-23 20.49.29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bild på leran som jag kämpat emot, fiii f****n vad jag hatar den...
2015-07-23 20.28.04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även fyllt ett släp med plast och betongskrot som jag far med imorgon
2015-07-23 23.55.12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik Henriksson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.