pelpet skrev:
Får du sådana symptom är det rätt illa.

Jag hade nog gått på en besiktning och tagit fram en ordentlig åtgärdsplan för att hantera det eventuella möglet.
Hade en "fuktexpert" ute som gjorde en undersökning. Enligt honom var det relativt normalt källarklimat och dräneringen gjorde vad den skulle. Hans största bekymmer var att det stod kartonger direkt på golvet som sög åt sig fukten och att det var lite för kallt. Skaffade därför hyllor till kartongerna, värmen är ett annat bekymmer jag skrivit några spaltmeter om. Det visade sig att rörmokaren kopplat elementet fel så tillopp och return var skiftet, därför blev det aldrig någon värme i rummet. Det är också åtgärad, problemet är dock återigen, sommaren, har vattenburen luftvärmepump och att ha värmen på sommartid för att höja tempen i källaren känns inte heller som rätt lösning.

Tyvärr är det bara två meter takhöjd så några nivellgolv eller liknande får helt enkelt inte plats utan det får bli klinkers, eventuellt med elslinga under om det inte bygger för mycket.

Med avfuktare är förrådet under kontroll, men ett liknande rum utan åtgärder ligger precis på gränsen strax under 70%. Visst, höjer man värmen så påverkar det ju den relativa luftfuktigheten då varmare luft orkar bära mer fukt..
 
Redigerat:
Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror på din lösning. Jag har en källare av betonghålsten där framsidan står nästan två meter under markytan och baksidan är upp i dagen. Samma kontruktion på vägg runtom, enkel betonghålsten. Fukten kommer in från den vägg som står i jorden och springer upp till 70-75% utan åtgärd. I den delen av källaren där omgivande väggarna är frilagda är klimatet som i vanlig rumsklimat med större tempskillnader mellan dag/natt och sommar vinter.
Om det går skulle jag ha en skiljevägg parallelt med souterräng-väggen. I den del som vetter mot det utgrävda får du ett par luftiga ljusa sovrum med bo-areakvalitet och i den bakre del (som fortfarande står i leran) förblir det källarstämning.
Sen undrar jag varför en lovansökan skulle stöta på patrull. Du bygger ju inte till utan ändrar bara på användning av utrymmet.
Men altanen borde ryka, Istället kan du ju få en markplatta utanför att solbada på.

Lycka till!
Tack för dina tankar, inte riktigt säker på att jag hängde med på altanen, min tanke var att göra om konstruktionen så att det blir mer av en balkong, fast med 2 meter höga stolpar ner mot marken som stöd. Just nu är den en stor tillgång då man kommer ut på den direkt från köket och sommartid får ett extrarum. Har bollat tankarna om att även ha något nedanför men det blir lite bekymmer med trappor mellan våningarna. Tänkte även att altanen skulle skydda lite mot solen så det inte blir för varmt i nederdelen. Men eftersom en altan på stolpar högre än någon meter kräver bygglov kanske det är bättre att skippa den? Ett annat alternativ jag funderat på är att efter urgrävningen göra en källartillbyggnad/sutterängtillbyggnad framför nuvarande källare och altan/balkong ovanpå. Då blir det fler rum, gjorda ordentligt från början, bättre takhöjd etc och med frilagda sidoväggar på den nuvarande källaren borde ju klimatet även där bli bättre plus att den största sidan nu istället blir en torr innervägg?
 
tombe691 skrev:
Osäker på om ventilation kommer hjälpa, spelar ingen roll hur mycket luft jag trycker in, så kommer ändå fukten från den omgivande marken, såvida den inte kommer underifrån. Fuktproblemet är störst sommartid. Har det senaste året kompletterat med en soldriven fläkt som när solen lyser blåser in 30-40 kubik i timmen. Fukten har minskat och cirkulationen blivit bättre men är fortfarande långt ifrån bra. Alternativen är att antingen gräva upp runt hela huset och dränera om sätta platonmatta och så vidare för att åter täppa till som en källare, Eller att då istället lämna väggarna fria, slippa fukt från marken, låta solen värma och torka hela väggen, leda bort regnvatten så det aldrig kommer någon fukt uppifrån, sätta dit fönster, ventilation och dörr för ljusinsläpp, vädringsmöjligheter, nödutgång och så vidare.
Klart ventilation hjälper - dessutom är det är ju ett sovrum du pratar om. Har du inte ordentlig ventilation kommer det att bli fuktigt så länge som som nyttjar sovrummet andas.
Alla mina förslag/åsikter gäller med uppgrävd framsida, och är alltså bara för att du skall slippa få överraskningar. Jag argumenterar alltså inte att du skall låta källaren vara källare om du nu tänker göra om till sovrum.
 
tombe691 skrev:
oj, pust, suck och stön, har nu läst in mig på detaljplanen från 1955. Finns mycket restriktioner och förutom att tomten gränsar mot kommunens lilla plätt med sly som inte används till nåt är allt runtomkring vårt hus "prickat" verkar bara finnas någon meter runtom som är tillåten att bygga på förutom på baksidan där tomten sluttar 45 grader... någon som haft erfarenheter av att söka bygglov på mark som ej får begyggas enligt detaljplanen och dessutom med kommunen som granne? Är det ens värt att skicka in en ansökan, eller ska man börja med att bestrida/be om en uppdaterad detaljplan för området?
Det var likadant hos oss, precis hela tomten var prickad. Vi frågade kommunen, de sa "oj då, det var tokigt" och beviljade bygglovet (35 kvm). Fast det gick inte riktigt så fort ;)
 
tombe691 skrev:
Tack för dina tankar, inte riktigt säker på att jag hängde med på altanen, min tanke var att göra om konstruktionen så att det blir mer av en balkong, fast med 2 meter höga stolpar ner mot marken som stöd. Just nu är den en stor tillgång då man kommer ut på den direkt från köket och sommartid får ett extrarum. Har bollat tankarna om att även ha något nedanför men det blir lite bekymmer med trappor mellan våningarna. Tänkte även att altanen skulle skydda lite mot solen så det inte blir för varmt i nederdelen. Men eftersom en altan på stolpar högre än någon meter kräver bygglov kanske det är bättre att skippa den? Ett annat alternativ jag funderat på är att efter urgrävningen göra en källartillbyggnad/sutterängtillbyggnad framför nuvarande källare och altan/balkong ovanpå. Då blir det fler rum, gjorda ordentligt från början, bättre takhöjd etc och med frilagda sidoväggar på den nuvarande källaren borde ju klimatet även där bli bättre plus att den största sidan nu istället blir en torr innervägg?
Grannen har gjort exakt detta för att kunna uttnyttja källaren som ett soutteräng istället. Grävde ut iom avlopps byte. Dock gjordes altan efteråt å de har sovrum mm under inga problem. Har själv en sluttande tomt och funderar på att gräva ur men har en 60kvm altan mes uterum som måste bäras upp. Inga fukt problem dock utan mest för få större gräsmatta
 
känns som det är många parallella problem som påverkar. Fukt är ett problem som kan påverkas på olika sätt. Rättta mig om jag har fel.
1. Med avfuktare minskar fuktigheten, luften blir bättre
2. Med högre värme minskar fuktigheten då varmare luft kan bära mer fukt, eller den relativa fuktigheten blir lägre om tempen blir högre.
3. Ventilation gör att luften cirkulerar, även om den är fuktig är det ändå bättre att den rör på sig än att den står still?
 
Hur kommer man nu vidare? För att få exakt info om vad man får och inte får, går det hitta en bättre karta än den detaljplanen från 1955 använder? Den verkar ju vara gjord innan huset är byggt och det är svårt att få några exakta mått. Finns prickningen med hos lantmäteriet? Innebär prickningen att man kan få bygglov fram till prickningen eller finns det fortfarande säkerhetsmarginaler på x antal meter?

Verkar generellt på alla svar som att gräva fram källaren utifrån ett inomhusklimatperspektiv bara ger fördelar? Hur är det med stabiliteten, hur får jag reda på om en väggen klarar att hålla upp huset om den blir frigrävd?
 
Det är kanske läge att höra med kommunen om bygglov. Ett annat sätt är att anlita en konsultfirma som hjälper till med bygglovshandlingar, de vet kanske mer om bakgrunden just i din kommun.
Vad gäller väggstabiliteten så kanske du kan ta reda på själva väggkonstruktionen och höra med en byggmästare om en sådan vägg klarar sig fristående. Jag kan inte tänka mig något annat. Det är väl bara om väggen är sned, trasig eller så där grunden kan tänkas stabilisera.
3. Ventilation gör att luften cirkulerar, även om den är fuktig är det ändå bättre att den rör på sig än att den står still? Detta håller jag inte med. Som sagt tidigare: tar du in varm luft utifrån med mycket fukt i luften och blåser in i sval källare så kondenserar fukten ut på de kalla ytorna. Ungefär som i kylskåpets kylplattor. Men om du har ett slutet rum med avfuktare så skulle det vara en fördel att circulera luften inom rummet så att hela rummet får ta del av den torkade luften.
 
Vill bara vara säker på hur vi vill gå vidare innan processen dras igång, först när jag vet vad som är möjligt/tillåtet att göra är det ide att göra en kalkyl på de olika alternativen. Gällande fukten är bara konstatera att det är komplext. Jag upplever källaren friskare nu, det är inte samma unkna doft och de väggar som går att se är torrare, och ingen kondens längre .Tidigare var fuktigheten på de värsta ställena nästan 100% då det var ständigt fuktigt och ingen värme. När jag gjorde mätningar på vad som kom in loggade min primitiva utrustning bara temp, kanske ska göra ett varv till där även fuktigheten mäts.
 
Denna är intressant. Låt den gärna leva när ni kör igång. Undrar vad kostnaden blir, är lite sugen själv. Men har en jätte altan som jag inte vill riva
 
eftersom detaljplanen tydligen har mycket att säga till om verkar det just nu mest troligt att eventuell utbyggnad blir bakåt och altanen istället hamnar ovanpå utbyggnaden som en balkong då det bara får vara 1 våning enligt denna. Altanen i sig kostade drygt 10.000i material har jag för mig om och förhoppningsvis går det mesta att återanvända. Men för att kunna jobba ostört är det nog enklare att tillfälligt ta bort den. Ska dock provgräva och allt sånt först, men jag måste börja någonstans och en enkel kalkyl för att se om det överhuvudtaget går att räkna hem projektet är nog början. Största enskilda kostnaden med att bygga ut källardelen verkar då bli att gjuta en platta på 60-80 kvadrat. Räknar med att jag kan gräva det mesta själv och förhoppningsvis även göra formen, men sen behövs det då ganska mycket betong. Någon som gjort något liknande, klarar man sig under 100.000? Poängen är iallafall att kostnaden för altanen är marginell i det stora hela och att jag nog är dumsnål om jag försöker bygga utan att ta bort den. Sen får man nog räkna med 100.000 till för väggar och tak och eventuellt lite ytlager.
 
Tjena,

Har lite ågren nu...efter läst lite i denna tråd. Ursäkta kapningen. Kan göra en ny tråd.

Har nu en gräsmatta i 2 etager. Mitten av denna har stått en ca 40m lång syren häck som är nu uppriven men inte hämtad (suck!). Iom detta kan jag få ca 2 m bredare gräsmatta. Från ca 5 till 6-7,5m. Sen har jag ca 7,5 m i slutande som ej används tyvärr. Vår granne hade likadan tomt och grävde ur sin tidigt (flyttade in samtidigt) i samband med avloppsbyte. Urgrävningen blev helt fantastisk för barnen. Våran tomt är skit i mitt tycke, klipper gärna gräs.

Val !!!

1. Fylla ut lite med fyllnadsmassor för att få ca 2 m till på bredden.

2. Gräv ur som grannen. ca 7-800m3. Många möjligheter öppnar sig. MEN jag har en stor altan som måste
på nått sett fixas. Riva kommer inte på frågan iaf in inglasnings delen.



Första bilden ä grannens tomt. Andra bilden är del av min tomt där slutet är vid buskarna till höger.

Det som syns i framkant på sista bilden är spår efter mitt avlopps byte ifjol. Slapp iaf riva ned altan då.
 
  • FullSizeRender (4).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • FullSizeRender (1).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • FullSizeRender (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tombe691 skrev:
Hej,

vårt hus står på en tomt som till stora delar lutar mer än 45 grader. I källaren som i princip idag ligger helt under mark finns inga fönster eller ingångar och utan insatser är luftfuktigheten ibland över 80% vilket skapar mögelproblem. Huset är byggt slutet 50/början 60 nånstans och dräneringen är aldrig omgjord så vitt jag vet. Nu är vi i behov av ett par extra sovrum och det enklaste skulle vara att utnyttja detta källarutrymme. Luftfuktighetsproblemet har vi delvis löst med avfuktare och bättre ventilation så det är hanterbart. Men för att kunna göra sovrum krävs både utrymningsvägar, ventilation och helst ljusinsläpp. Då tomten lutar har vi börjat fundera på att sänka tomten på baksidan ca 2 meter. På så sätt frilägger vi hela långsidan av källaren och det skulle vara möjligt att både ta upp hål för fönster och dörr. Dessutom skulle tomten då bli enklare att utnyttja då höjdskillnaderna blir mindre och de platta ytorna större.

Någon som har någon erfarenhet av sådant? Kan det påverka stabiliteten på nuvarande konstruktion när väggen plötsligt inte har stöd av omgivande jord längre? Bör fuktproblemen bli mindre? Låter det som en vettig ide eller finns det några risker man bör tänka på?
Hallå
Har gjort precis
 
Hallå
Har gjort precis som du skriver hemma hos oss. Vårt hus är ett 1-plans med källare byggt 61. Grundmurande är betonghålsten 25 cm tjock.
Vi började med att dranera huset. La om samtliga rör runt huset och satte isodrän på dom sidorna som vi inte grävde fram. Sen grävde vi bort hela baksidan. Halva framsidan va redan borta. Där sitter källar dörr och ett stort parti fönster. På baksidan satte vi in en altan dörr och ett fönster i stora rummet. Badrummet fick ett lite mindre fönster. Dom två resterande rummen fick var sitt stort fönster. Ovan varje fönster ligger det järnbalkar. Innan vi tog varje hål så stämplade vi upp på insidan.
Inne i källaren blir samtliga väggar puttsade direkt på blocken. Vatten buren golvärme på hela planet som flyts in, samt ventiler i alla rummen. Badrum och tvättstuga fick paxfläktar. Vi är nästan klara med renoveringen och tänker använda hela planet som boyta.
Utan är på ca 85m2 och efter golvvärmen och flytspacklet så fick vi en takhöjd på ca 2.14m.

Lycka till med ditt projekt
 
  • Gilla
Kaian86
  • Laddar…
Ursäkta sent svar, projektet skapar efterhand nya trådar där diskussionen fortsatt. Efter min senaste upptäckt har jag nu varit tvungen att gräva mig ner för att frilägga ett trasigt avrinningsrör från stupröret till det kommunala dagvattnet. Eftersom jag i princip börjat gräva fram en del av källaren blir detta nu åter aktuellt. Ska även sätta in ett par fönster. Hur har du gjort med bygglov och liknande? Vissa ändringar får man ju göra utan att anmäla, men frågan är var gränsen går. Har för mig om att det sägs något om att tomthöjdens medelvärde inte får ändras mer än 0.5 meter utan att ha "marklov". Och sätter man in fönster eller dörrar så ändrar man fasaden, vilket också kan kräva bygglov eller åtminstone en anmälan? Min tanke är att i första hand bara göra en liten diskret trapp ner till källarplanet och en dörr för enkel åtkomst till utrymmet. Osäker på vilken handlingsfrihet jag har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.