KnockOnWood skrev:
Upptäckt och beundrat vårt första hallon, förutom diverse vildhallon.
Det har väl kostat cirka 500 kr, alla hallonbuskplantor inräknat.

Och i morgon har förstås nån skata varit framme och snott det :confused:
[bild]

PS
Båten i bakgrunden är en 20 fots Debutant om någon undrar.
Den har inte fått väta kölen sedan år 2008, och längtar svårt efter havet :surprised:
Aj aj aj, det var inte snällt att låta henne vara utan vatten sedan 2008!
 
holmberg87 skrev:
Aj aj aj, det var inte snällt att låta henne vara utan vatten sedan 2008!
Nej och hon har förstås stannat i växten på grund ( :p ) av vanskötseln.
Är fortfarande inte längre än 20', alltså 6,22 meter :(
 
Patrik Henriksson skrev:
Hittade en riktigt bra sida här på forumet där personen förklarade hur man kunde göra.

[länk]

Där fick jag idén :)
Tack för länken, den ska sparas ;)
 
  • Gilla
Patrik Henriksson
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gått lös på en rönn som stått mitt på tomten och irriterat mig sedan jag köpte kåken. Satan i helvete vilka rötter eländet hade, 6-7 st var som mina underarmar. Sedan var det väl en miljon till i fallande storlek...tror jag måste köpa en traktor.
 
Störtlöjligt, jag har flyttat ett äppelträd, en björk och ett antal syrener medelst spade och skottkärra ;) Syrenerna har visserligen ett jävla rotsystem, men inte i närheten av den där rönnen...
 
Idag har jag lagt gräsmatta, eller rättare sagt skottat ut matjord och kastat på gräsfrön.
Har ingen aning om hur man borde göra men jag vattnade jorden först, sedan strödde jag frön och stampade med en kratta.

Nu regnar det ute, så jag hoppas det blir bra tillslut:)
 
Vi har pillat ner lite marksten runt nya äppelträdet och röjt och rensat i största allmänhet, inte bara de växter man planterat som växer liksom :surprised:
IMG_1337.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1339.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

// Jante
 
  • Gilla
Farfalle och 5 till
  • Laddar…
Grävt bort tre hinkar jord till runt tallroten.
Muttrat lite om att maken hellre ser på TV än hjälper mig med rotjävlarna.

Igår var jag på "International Street Market 2015" och hittade stenpartiväxter, 12 plantor för en hundring.
Får se om jag lyckas länka in bilden, de syns längst till höger.
marknad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då kör vi vidare då (y)

bild (11).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3 lass med avgrävd torv till tippen så långt, blir nog ett par till å sen ska det hämtas drygt 20 löpmeter kantsten till.

//Jante
 
Krilleman
Anna_H skrev:
Igår var jag på "International Street Market 2015" och hittade stenpartiväxter, 12 plantor för en hundring.
Får se om jag lyckas länka in bilden, de syns längst till höger.
Ser ut som vanliga taklökar! Eller?
 
Krilleman
Själv har jag kört sönder en rem till Stigan till drivningen av aggregatet.

Jag kanske klippte 5% av gräset innan det hände.

Mer vila (alltså öl) åt folket! :beer: Det är ju trots allt semester!
 
Har legat däckad sedan i lördags (förkylning o feber) tog mig i kragen och gick ut på fredags eftermiddagen och klippte gräset , körde trimmer under staketet och rengjorde kantstenen från oönskad växtlighet.
Det tar nog bara ca 2timmar (normalt) men tog nu 4,5 timmar då orken inte fanns i kroppen.
Detta var ju en jäkla bra 1:a semester vecka.:thumbdown: men vila har jag då fått..:confused:
 
KnockOnWood skrev:
Jag skymtar en liten foppatoffel, nödvändig på grusgångar :)

Men har ni plast under gruset också, inte bara i odlingslådorna?
Vi har satt plats och väv på insidorna av odlingslådorna, mest för att det inte ska torka ut så lätt och för att det inte ska rinna ut vatten som tar med sig jord. I botten har vi inte lagt någon plast, eftersom de är så höga tänkte vi att det var bra att ha det "öppet" nedåt.

Under gruset har vi lagt fiberduk för att hålla ogräset borta.
 
Inget särskilt, bara vanligt trädgårdspyssel, klippt, plockat sniglar, rensat grusgång, men tänkte lägga in en bild med texten "Röj inte en rabatt innan man vet vad som växer i den"

Vi flyttade in i vårt hus en regnig dag i slutet av november, då allt vissnat och fallit av, tomten var en bedrövligt syn då föregående ägare inte gjort ett handtag på 3 år.
Jag började med att köra bort löv från 3 säsonger, det blev 68 vändor med skottkärran, sen röjsåg och klippare, och en dag för att ta det värsta på alla vildvuxna träd och buskar.
När nu gräsmattan började likna en gräsmatta tog jag tag i rabatterna, även dom var en sorglig syn, jag började med det som uppenbarligen var ogräs och annat som inte borde tillhöra rabatten, efter några timmar fick jag tanken, ska jag hämta jordfräsen och röja bort allt, och börja om, jag såg ingen ände på rensandet, och viste inte riktigt vad som var blommor och ogräs.
Men så dök min gamla mamma upp och började peka.... det där är bla bla bla, låt allt vara tills våren, så röjer vi då istället.
Nu efter 2 år ångrar vi oss inte en sekund av det beslutet, det blommar i rabatterna från april till slutet av oktober, och dom växlar färg flera gånger under säsongen, just nu ser det ut såhär. WP_20150725_005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
p.lundgren och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.