hejsan alla!
undrar lite om någon lyckats bygga ett hus för under 2 miljoner med tomt och allt nyckelfärdigt?

jag har själv precis skaffat mig en fin ängsmark för 300k med vatten och el, jag har själv tittat lite på älvsbyhus och smålandsvillan då dom har ganska rimliga priser och kommer även behöva ett dubbelgarage. Men tänkte att det måste finnas fler än dom som säljer hus till rimliga priser.

så berätta gärna vilka ni byggt med och vad det blev :)
 
Det beror hur stort huset ska bli , hur många badrum etc etc .
Självklart kan du bygga ett hus under 2 milj
 
Välkommen till forumet.
Om du vill ha både dubbelgarage och hus nyckelfärdigt för de 1.7 milj som återstår när tomten är betald så kanske det blir svettigt.
Det är många kostnader som tillkommer som tex. markundersökning, bygglov, kontrollansvarig, markarbeten, utstakning, pantbrev, mm.
 
Välkommen till forumet!

Du skriver nyckelfärdigt. Du ämnar inte göra någonting alls själv?

Är din totala budget 2 milj? Av dem har du redan använt 300 000 till tomten?

Du skriver "med vatten och el". Innefattar det också avlopp? Är VVS och el helt installerad eller är det bara framdraget? I så fall kan det tillkomma anslutningsavgifter, typiskt 200 000.

Enbart byggherreavgifterna kan lätt gå upp till 100 000.

Grovplanering av tomten 100 000 - 200 000.

Det är rätt mycket att betala innan man ens kan börja med själva huset.
 
självklart beror det på hur stort huset ska bli såklart, vi är bara två som ska bo där än så länge därför har vi tänkt ta en oinredd övervåning för framtiden. så det kommer räcka med 2rum och kök.

jag var lite otydlig innan, i tomtpriset har jag räknat in anslutningsavgifter och även markundersökning är gjord

jag kommer att måla och tapetsera de är allt.

min budget som jag har är egentligen 2,5 miljoner men jag är nog ung och snål och vill få huset till bästa pris
 
Det är ju onekligen en tight budget och jag undrar om du får in något annat än Älvsbyhus i den budgeten om du dessutom ska ha garage. Smålandsvillan har ju sin lilla Villa Vrigstad (om den inte bytt namn) men grunden tillkommer på SMVs priser. Älvsbyhus har Bjarke och Frigg. Dubbelgarage till ÄH kostar förvisso "bara" från ca 120 000 men då tillkommer gjutning av garageplattan och isolering av taket om ni tänkt ha det uppvärmt. Kollade precis de olika prislistorna och det känns svårt att komma ner till 1,7...

Priserna har onekligen tagit ett rejält skutt sedan vi skrev avtal för ganska exakt 2 år sedan. Älvsbyhus minsta 1,5 plans hus kostar nu bara några enstaka tusenlappar mindre än vårt Höner gjorde då.

Med ett 1,5 plans hus blir också tillvalen rätt kostsamma då man gärna vill ha takkupa samt om det är möjligt kanske även förhöjt väggliv. De tillvalen tillsammans adderar cirka 100 000 kr på ett ÄH. Lägg till lite annat lull-lull så hamnar man snabbt på 1,55 ca för hus och garage (dvs tillval för 200 000). Och då tillkommer markarbeten, byggherrekostnader och kreditivkostnader. I och med att ni redan har tomten så blir ju kreditivkostnaden extremt låg då man åtminstone när det gäller Älvsbyhus inte betalar något förrän huset levererats. Så det handlar om ca 1 månad man betalar ränta på kreditivet innan man kan lägga upp sitt bolån.

Så runt 1,7 kanske inte är möjligt (om ni inte köper huset helt i standardutförande, utan takkupa, etc). Men i spannet 1,8-1,9 bör gå tycker jag. Sen tillkommer ju en hel del efter köpet såsom färg att måla huset med, iordningsställande av tomten, etc. Att t.ex. tapetsera själv lönar sig inte när det gäller ÄH. Det som kan löna sig är om man vill ha rejälare golv än de fanérgolv som är standard. Tror avdraget var 190kr/m2 för att välja bort golvet då för 2 år sedan. Vi var i en ganska jobbig situation runt husleveransen med en nära familjemedlem som avled så vi kände att vi bara ville flytta in. Därav valde vi att köra på standardgolvet. Men hade vi haft mer tid hade vi nog lagt in en riktig parkett själva.

Vi var i precis samma situation att vi ville bygga så billigt som möjligt men utan att kompromissa på sätt som är fördyrande i längden (t.ex. som att skippa vissa tillval t.ex. takkupa som kostar mycket att bygga till i efterhand). Så tittade vi i stort sett bara på Älvsbyhus och Smålandsvillan. Därför är man lite insnöad på dem. :)
 
Redigerat:
Under två miljoner kan nog bli lurigt. Ett alternativ som kanske kan vara värt att fundera på är att flytta ett hus. Du kan få ett större, äldre hus för kanske 200000:- i dalarna. Att flytta det till den nya tomten kanske kostar 200000:-. Då har du fortfarande 1600 000:- att renovera upp det huset för och det kommer man rätt långt på. Bergvärme, fiber, nytt tak, dubbelgarage, ny el, fönsterrenovering och två badrum så har du nog fortfarande halvmiljonen kvar och ett stort hus med mycket mera charm än ett älvsbyhus med plastmattor.
 
  • Gilla
Semiproffset och 1 till
  • Laddar…
Det där är ju faktiskt ett ganska roligt alternativ om det är möjligt. Dock vill jag inflika eftersom man ofta läser sådana felaktigheter att plastmattorna är historia i ÄH sedan mer än ett halvt decennium. Även den hemska klarlackade furutrappan som ÄH och SMV hade runt 2010 när vi började titta runt är nu borta från dem båda som tur är. :)

Jag är tveksam till att flytt av äldre hus är ett bra alternativ ekonomiskt sett på lång sikt, men hittar men ett riktigt drömobjekt så visst, då hade jag inte tvekat.
 
pelpet skrev:
Under två miljoner kan nog bli lurigt. Ett alternativ som kanske kan vara värt att fundera på är att flytta ett hus. Du kan få ett större, äldre hus för kanske 200000:- i dalarna. Att flytta det till den nya tomten kanske kostar 200000:-. Då har du fortfarande 1600 000:- att renovera upp det huset för och det kommer man rätt långt på. Bergvärme, fiber, nytt tak, dubbelgarage, ny el, fönsterrenovering och två badrum så har du nog fortfarande halvmiljonen kvar och ett stort hus med mycket mera charm än ett älvsbyhus med plastmattor.
Att flytta ett stort hus för 200 000kr tror jag är väldigt svårt
 
Allt går om man bara vill. Men frågan är då om du bara vill ha ett billigt hus; med det billigaste golvet, billigaste maskinerna, billigaste listerna, billigaste fönstren, billigaste dörrarna. Kanske inte dåligt, men när du väl flyttar in kommer du märka att dom där billiga maskinerna går sönder, du kommer vilja byta ut dom slamriga laminatgolven osv osv. Är det då inte bättre att bygga ett hus som kostar lite mer? Det brukar bli billigast i längden.
 
Eksjöhus prio 1. Iofs ett enplanshus, men väldigt välplanerat och kostar ca 1,8 miljoner nyckelfärdigt inkl grund.
 
nu var detta bara en fråga om någon lyckats bygga under detta med tomt inte att jag själv försöker det, fast skulle inte bli sur om det skulle hamna runt 2. själv har jag tittat lite på älvsbyhus och smålandsvillan då jag anser att dom är mest prisvärda. men ni får gärna lämna lite exempel på hus.

och att flytta ett hus är inte aktuellt alls
 
Hej

Jag vill nog säga att det inte går att få ett vettigt hus (>100 m2) byggt nyckelklart för 2 miljoner.

Nyckel klart = bara peka vad man vill och delta vid slutbesiktningen!

Ska man ned i dom summorna så får man gör mycket själv som bygga garage, inreda övervåning, måla, tapetsera altan och trädgård.

Har själv byggt på en tomt för 350 kkr och att koma in på 2 mkr nyckelklart var helt otänkbara. Vi har nu SMV Gränna på 155m2 och 50m2 garage! Har landat strax under 3 och då har jag jobbat på bra själv. Bara avgifter och bygglov blev 380 kkr!

//Calle
 
Jag ser det som otänkbart att komma under 2 milj om man bara ska måla och tapetsera även om det blir ett enkelt hus om med en lättplanerad tomt.
 
segaren skrev:
själv har jag tittat lite på älvsbyhus och smålandsvillan då jag anser att dom är mest prisvärda.
Prisvärdhet är ju ett subjektivt anseende, då det beror på vad ni har för preferenser och förutsättningar. Billigast är inte samma sak som mest prisvärt...

Jag tycker att ni skall gå på husvisningar i just Älvsbyhus och känna efter om det ger er rätt känsla. Är det så ni vill bo så är allt frid och fröjd. Men i min mening är det utan tvekan värt att kliva upp 15% i huspris och köpa från en tillverkare som använder mer gedigna byggsätt och har bättre materialval i kök/bad fönster/dörrar etc. Bara som att ha isolerade innerväggar är guld värt när det blir lite mer fart i huset vid exempelvis tillökning etc. Eller OSB bakom gipset så ni slipper sätta molly-plugg i en enkelgipsvägg så fort ni skall sätta upp en fotoram...

Ett annat alternativ kan vara att gå till en mindre hustillverkare som försöker slå sig in på marknaden.. Riskfaktorn ökar markant, men vinsten också..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.