Hej! I en skiva skulle jag vilja göra 50mm runda hål och 5 mm djupa. De måste vara lika djupa och horisontella i botten på hålet.

hur gör jag det enklast? lånar en handöverfräs? skulle det gå? en borr?

hålen ska helst inte ha en megadjup urgröpning där centreringen varit...
 
Cylinderborr
 
Hur reglera djupet och se till att det blir 100% horisontellt?
 
Alternativt kan du kanske lägga en rund skiva i botten på hålet, då blir det helt plant, eller borra hålen lite djupare och sedan hälla i 2-komp epoxi.
 
Tejpbit runt borren och stadig på handen? :)

Ska du göra luckor och montera gångjärn a la Ikea? Om det inte blir helt rakt kan du justera lite. Om det skulle bli 6 mm djupt i stället för 5 spelar igen roll
 
djupet är inte det viktigaste; men att det är helt stabilt är det. En borr som man hade i träslöjden skulle ju funka....
 
Överhandsfräs med kopierstål med kullagret på axeln och sen en mall med 50 mm hål som man spänner fast där hålet skall vara.
 
  • Gilla
Charley1968 och 3 till
  • Laddar…
funderade på en överhandsfräs jag också.. en borr som man kan reglera djupet på är väl inte alla som har
 
Definitivt -RB-s förslag. En variant på samma är notfräs och kopiering, samt ett lagom stort hål för den setupen. Så fräste jag in mina spottar.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Tack för tipsen, ska göra några försök på lite spillvirke
 
med handborr så kan jag ju reglera djupet rätt så enkelt - men lätt hänt att det blir lite snett eller så och det måste ju vara helt plant. jag får kolla på handöverfräsen och en sådan lösning..

är det någon annan som har nåt tips så lyssnar jag gärna :)
 
Ska testa med borr och stativ kanske också. Blir ju plant då iaf :)
 
Är det bara jag som är nyfiken på vad TS ska ha hålen till?
 
Peter2400 skrev:
Är det bara jag som är nyfiken på vad TS ska ha hålen till?
Nej, jag funderar lite också.
Men det är väl något med spotlights förstås, där ligger ju huvudfokuset vid dagens husbyggeri :p
 
Peter2400 skrev:
Är det bara jag som är nyfiken på vad TS ska ha hålen till?
Det hade om inget annat varit bra att veta. Det finns en väldans enkel lösning om förutsättningarna tillåter det - ta två skivor, borra genomgående hål i den ena, och limma sedan ihop dem.

Annars hade jag valt att fräsa, antingen med kopierring eller kopierstål som redan nämnts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.